نماد «ایران ساخت» روی کالای با کیفیت زیستی حک می‌شود

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از حک نماد و نشان «ایران ساخت» روی کالاها و محصولات زیستی با کیفیت خبر داد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زیست فناوری مجموعه‌ای‌ از روشها برای‌ تولید، تغییر و اصلاح‌ فرآورده‌ها، به‌نژادی‌ گیاهان‌ و جانوران‌ و تولیدمیکروارگانیسم‌های خاص برای‌ کاربردهای‌ ویژه‌ است که در آن از ارگانیسم‌های‌ زنده و مفید استفاده‌ می‌کنند.

این فناوری همانند زیست‌ شناسی‌، ژنتیک‌ یا مهندسی‌ بیوشیمی‌ یک‌ علم‌ پایه‌ یا کاربردی‌ نیست‌ که‌ بتوان‌ محدوده‌ و قلمرو آن را به سادگی‌ تعریف‌ کرد؛ بلکه شامل‌ حوزه‌ای‌ مشترک‌ از علوم‌ مختلف‌ است‌ که‌ در اثر همپوشانی‌ و تلاقی‌ این‌ علوم‌ با یکدیگر بوجود آمده‌ است‌.

به بیان دیگر زیست فناوری‌ را می‌توان‌ به‌ درختی‌ شبیه‌ کرد که‌ ریشه‌های‌ آن را علومی‌ با قدمت‌ زیاد مانند زیست‌ شناسی‌ مولکولی‌، ژنتیک‌، میکروبیولوژی‌، بیوشیمی‌، ایمونولوژی‌، مهندسی‌ شیمی‌، مهندسی‌ بیوشیمی‌، گیاه‌شناسی‌، جانورشناسی‌، داروسازی‌، کامپیوتر و غیره تشکیل‌ می‌دهند.

به دلیل تأثیرات بسیار بیوتکنولوژی روی رفاه و آسایش بشر، دانشمندان بر این باورند که در آینده زیست فناوری یکی از ابزارهای قدرتمند برای موجودیت انسان به شمار خواهد آمد. زیست فناوری نوین یکی از امیدهای قرن آینده برای رفع بسیاری از نیازهای مختلف بشر و راه حلی برای تامین امنیت غذایی جمعیت رو به رشد جهان قلمداد می شود. به دلیل همین اهمیت بالا، همه کشورها یکی از اقدامات مهم خود را توسعه این علم قرار داده اند.

در ایران نیز متولیان زیست فناوری تسریع در روند ورود کالاهای حیاتی زیستی همگام به بازار را با استانداردهای ملی و بین المللی در دستور کار قرار داده و با حمایت از شرکت های تولیدکننده این نوع محصولات، تحریم ها را دور زده تا بتوانند نیازهای داخلی کشور را با اتکا به نیروی جوانان ایرانی تامین کنند.

در این راستا ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حمایت از ایده ها و ذهن های خلاق جوانان درجهت ایجاد جایگاه قابل قبولی برای کشور در بازارهای جهانی قدم برداشته و با تلاش این متولیان، امروز داروها و محصولات زیستی ایرانی در دیگر کشورها مشتریان پر و پا قرصی دارد و جای خود را در بازارهای جهانی باز کرده اند.

یکی از اقدامات ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تعریف نماد و نشانی برای محصولات زیستی است. محصولاتی که می توانند در بازارهای جهانی پرچم کشور را بالا ببرند و جوانان این مرز و بوم را به دنیا معرفی کنند.

زیست فناوری توان بالایی برای افزایش کیفیت زندگی و سلامت مردم دارد. این حوزه برخلاف پیچیدگی های مفهومی خود، کاربردهای ساده و روزانه ای دارد. به همین دلیل با زندگی عادی مردم گره خورده است. این فناوری مدرن و وسیع، می تواند پنجره ای برای نجات اقتصاد کشور از بند نفت و گاز و منابع زیرزمینی که اصلی ترین عامل خشکاندن ایده ها و ذهن های خلاق هستند، باشد.به بیان دیگر زیست فناوری به جوانان و توانایی های آنها بها می دهد و جایی برای آنها در اقتصاد کشور باز می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027903

وب گردی

وب گردی