پهپاد پستی در کشور ساخته شد/ صرفه‌جویی 90درصدی در مصرف آب با استفاده از پهپادهای سم‌پاشی در کشاورزی

عضو پژوهشکده سامانه حمل‌ونقل فضایی با اشاره به این‌که پهپاد پستی برای نخستین بار در کشور با دانش بومی ساخته شده است، گفت: این پهپاد می‌تواند محموله 5 کیلوگرم را بین نقاط مختلف تا برد 10 کیلومتر به صورت خودکار جابجا کند.

مسعود میرزایی عضو پژوهشکده سامانه حمل ونقل فضایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از ساخت پهپاد پستی برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: این پهپاد می‌تواند محموله‌ای به وزن 5 کیلوگرم را بین نقاط مختلف تا برد 10 کیلومتر به صورت خودکار جابجا کند؛ به این صورت که شما موقعیت مبدا و مقصد را در پردازش کامپیوتر پهپاد ثبت می‌کنید و بعد این پهپاد محموله را جابجا می‌کند.

وی تصریح کرد: این پروژه به صورت پایلوت در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده و هم‌اکنون تست 2 کیلومتر آن با موفقیت به اتمام رسیده است.

میرزایی افزود: اگر موانع امنیتی برداشته شود، اداره پست از این پهپاد برای جابجایی محموله‌های پستی استفاده خواهد کرد.

دانشجوی دکتری دانشگاه تهران ادامه داد: پهپادها در تمام زمینه‌های خدمات شهری کاربرد دارد به طوری که از جابجایی انسان گرفته تا تاکسی هوایی، اورژانس هوایی، نظارت، تصویربرداری و کنترل ترافیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالا برحسب این که کدام وزارتخانه یا ارگانی احساس نیاز به آن را داشته باشد و الزامات ماموریت و نیاز را مطرح کند ما می‌توانیم نیازهای آنان را برطرف کنیم.

میرزایی یادآور شد: پهپاد پستی برای اولین بار در شرکت آمازون مطرح شده بود تا محموله‌های پستی را از انبارها به دست مشتری برساند و ما تقریبا همچنین ایده‌ای را از پروژه آمازون گرفتیم که در صورت استفاده از آن، در زمان صرفه جویی بیشتری خواهد شد.

عضو پژوهشکده سامانه حمل و نقل فضایی افزود: گام بعدی پهپاد کشاورزی است که این پهپادها می‌توانند روزانه بین 15 تا 20 لیتر محموله را در محدوده‌ای با مساحت 40 تا 60 هکتار به صورت خودکار سم‌پاشی کنند؛ این عدد قابل مقایسه با سم‌پاشی سنتی نیست که حداکثر 4هکتار را در روز می تواند سمپاشی کند.

وی ادامه داد: همچنین 40‌درصد صرفه‌جویی را در مصرف سم و 90‌درصد در مصرف آب به همراه خواهد داشت. در عین حال در کشورهای توسعه‌یافته که کشاورزی مدرنی دارند با استفاده از این پهپادها درصد محصولشان بین 10 تا 15 درصد افزایش دارد مسلما این عدد در ایران خیلی بیشتر خواهد بود.

این طرح در حاشیه رویداد ارائه دستاوردهای حوزه پهپادها در محل صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028007

وب گردی

وب گردی