استفاده از سیستم هوشمند آبیاری بارانی در اراضی خوزستان

با تلاش متخصصان یک شرکت دانش بنیان، سیستم هوشمند آبیاری بارانی لینیر در مزرعه‌ای به وسعت 600 هکتار به بهره‌برداری می رسد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ایران کشوری گرم و خشک است که با کمبود منابع آب شیرین مواجه است. با این حال حجم عظیمی از منابع آب کشور در بخش کشاورزی به هدر می‌رود. بنابراین باید هر چه سریع‌تر به فکر اصلاح روش‌های آبیاری باشیم تا از گسترش بیشتر بحران جلوگیری کنیم.

برخلاف کنترلرهای آبیاری قدیمی که براساس برنامه‌ها و تایمرهای از پیش تعیین شده عمل می‌کنند،کنترلرهای آبیاری هوشمند آب و هوا، شرایط خاک، تبخیر و میزان آب مورد نیاز گیاه را می‌سنجند و به شکل خودکار زمانبندی آبیاری را برای شرایط حال حاضر محل تنظیم می‌کنند.

نیما ترابی فارسانی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان یاور سارنیا با بیان این که فعالیت‌های این شرکت در دو سه سال اخیر معطوف به پروژه‌های بزرگ طراحی و اجرای سیستم‌های هوشمند آبیاری تحت فشار بوده است، افزود: سیستم طراحی شده شامل 18 دستگاه لینیر است که به طور همزمان کار می‌کنند. هم اکنون فاز اجرای این سیستم در حال پیگیری است و در مرحله بعد با طراحی سیستم کنترل مرکزی نسبت به هوشمندسازی سیستم آبیاری تحت فشار اقدام خواهد شد.

وی در خصوص مزایای سیستم‌های هوشمند آبیاری تحت فشار گفت: این سیستم که با سنجش رطوبت خاک، امکان آبیاری خودکار در زمان بهینه را فراهم می‌کند، ضمن جلوگیری از اتلاف آب به بالا بردن راندمان سیستم و کم کردن مصرف انرژی و صرفه جویی در نیروی انسانی و همچنین کاهش تنش وارده به گیاه کمک می‌کند.

ترابی خاطرنشان کرد: راندمان آبیاری سیستم‌های بارانی به تنهایی حدود 60 تا 70 درصد است که با مدیریت هوشمند آن امکان بهره‌برداری بهینه از منابع آب موجود و صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب به میزان یک سوم تا یک دوم فراهم می‌شود.

وی با بیان این که این قبیل سیستم‌های هوشمند آبیاری به اقتضای شرایط و به صورت منحصر به فرد برای هر مزرعه طراحی و اجرا می‌شود در خصوص میزان اشتغال‌زایی این مجموعه دانش بنیان گفت: با آغاز اجرای این طرح برای حدود 40 تا 50 نفر اشتغال‌زایی می‌شود که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم همین میزان اشتغال‌زایی را حفظ کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028074

وب گردی

وب گردی