5 هزار پروژه فعال از سوی صنعت به دانشگاهیان سپرده شده است

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم گفت: بر اساس آخرین آمار تاکنون حدود 5 هزار پروژه فعال از سوی صنعت به دانشگاهیان سپرده شده است.

محمدسعید سیف در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به عدم اعتماد صنعت به پژوهش‌های دانشجویان اظهار کرد: نبود اعتماد صنعت به پژوهش‌هایی که توسط دانشجویان در دانشگاه صورت می‌گیرد دارای دو وجه است، در سپردن طرح‌های صنعتی به دانشگاه‌ها نمونه‌های موفق و ناموفق بسیاری وجود دارد، البته این بحث تنها شامل حال کشور ما نمی‌شود؛ بلکه سایر کشورهای جهان نیز نمونه‌های موفقی و ناموفقی در پژوهش‌های دانشگاهی خود داشته‌اند.

وی ادامه داد: در برخی از موارد نتیجه پژوهش‌های صورت گرفته در دانشگاه‌ها الزاماً به مرحله تجاری سازی نمی‌رسد و این موضوع امری طبیعی است.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دهه اخیر یا حداقل 5 سال‌ گذشته، شاهد پیشرفت چشمگیری در پژوهش‌های دانشگاهی بوده‌ایم، البته باید اقدامات لازم را انجام دهیم تا این محصولات به مرحله تجاری شدن برسند.

وی بیان کرد: در رسیدن پژوهش به مرحله تجاری‌سازی، حلقه‌های مختلفی وجود دارد، یک استاد دانشگاه به تنهایی نمی‌تواند در این میان نقش‌آفرینی داشته باشد. در چنین شرایطی نیاز به فعالیت در پژوهشکده‌ها، مراکز رشد، شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری احساس می‌شود. این مراکز باید کمک کنند تا نتایج پژوهشی با کیفیت و سرعت به محصول واقعی تبدیل شوند.

سیف افزود: برای رسیدن ایده به محصول در مراکز علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها، باید یک اکوسیستم یا زنجیره شکل گیرد، در این راستا اقدامات لازم در وزارت علوم صورت گرفته است.

مدیر‌کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طبیعتاً امور پژوهشی دانشجویان به صورت پایان‌نامه در می‌آید، امور پژوهشی استادان کمی جامع‌تر است که در آن طرح‌های پژوهشی چند دانشجو یا چند استاد با یکدیگر ترکیب و به یک طرح صنعتی تبدیل می‌شود. این پروژه‌ها در پایان به یک فناوری تبدیل شده و در یک شرکت به محصول اولیه تبدیل خواهد شد.

وی اظهار کرد: با کمک گرفتن از ابزارهایی مانند بازاریابی و تبلیغات، محصولات تولید شده در دانشگاه‌ها می‌تواند به محصول مورد نیاز جامعه تبدیل شود. در نهایت این محصول می‌تواند به مرور زمان جایگزین محصولات خارجی شود و کشور را از واردات محصول بی‌نیاز کند.

سیف با اشاره به آخرین آمار پروژه‌هایی که از سوی صنعت به دانشگاه‌ها سپرده شده است، گفت: براساس آخرین آمار تاکنون حدود 5 هزار پروژه فعال از سوی صنعت به دانشگاهیان سپرده شده است، این پروژه‌ها در حال انجام و دارای کارفرما بوده و برای انجام آن به دانشگاهیان پول پرداخت شده است.

وی در پایان با اشاره به برنامه‌های سال آینده دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در سال آینده برای افزایش فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان و استادان مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است که از جمله آن می‌توان به ارتقای استادان، گرنت پژوهشی، طرح تحول ارتباط جامعه، صنعت و دانشگاه اشاره کرد. در حال حاضر این طرح تدوین شده و در مراحل اداری به تصویب رسیدن قرار دارد. ان‌شاءالله در این راستا فعالیت‌های خوبی صورت خواهد گرفت. این طرح کمک می کند که دانشجویان و استادان فعالیت‌های خود را به سمت نیازهای کشور هدایت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028152

وب گردی

وب گردی