نبود ویتامین D دیابتی ها را زودتر می کشد

مطالعه  جدید کارشناسان نشان داد که کمبود ویتامین D کاملا با افزایش خطر مرگ خصوصاً در مورد افراد مبتلا به دیابت مرتبط است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات جدید دانشمندان اروپایی نشان داده است افرادی که سطح ویتامین D کمی دارند، به ویژه اگر مبتلا به دیابت باشند، ممکن است بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس قرار بگیرند.

در این تحقیق جدید که توسط محققان دانشگاه پزشکی وین در اتریش انجام شد، داده های جمع آوری شده از 78.581 بیمار با میانگین سنی 51 سال که آزمایش خون داده بودند برای اندازه گیری سطح 25-هیدروکسی ویتامین D (25D) که معمولا به عنوان سطح ویتامین D در بدن درنظر گرفته می شود، اندازه گیری و مقایسه شد.

محققان سپس این داده ها را با آمار ثبت ملی مرگ و میر در اتریش مطابقت دادند تا ببینند چه تعداد از شرکت کنندگان در دوره پیگیری فوت کرده اند که برای برخی از شرکت کنندگان نزدیک به 20 سال به طول انجامید.

نتایج این تحقیق نشان داد که میزان ویتامین D از 10 نانومول در لیتر یا کمتر با افزایش 2 تا 3 برابر خطر مرگ همراه است. این ارتباط به ویژه برای بیماران در سنین 45 تا 60 سال ، که 2.9 برابر افزایش خطر داشتند ، قوی تر بود.

در مقابل مقادیر بالای ویتامین D تنظیم شده در 90 نانومول در لیتر یا بیشتر، با 30 تا 40 درصد کاهش خطر مرگ و میر ناشی از آن همراه بود. بار دیگر ، این اثر در بین افراد 45 تا 60 ساله قوی تر بود که 40 درصد خطر مرگ های ناگهانی را کاهش می داد.

هنگام جستجوی دلایل خاص مرگ ، قوی ترین ارتباط بین ویتامین D و بیماری های قلبی عروقی یا سرطان نبود، یافته ای که محققان را بسیارمتعجب کرده است.

درعوض ، ویتامین D به شدت با خطر مرگ در اثر دیابت همراه بود. شرکت کنندگان در گروه کمبود ویتامین D (کمتر از یا مساوی 50 نانومول در لیتر) نسبت به شرکت کنندگانی که ویتامین D بالای 50 نانومول در لیتر داشتند، 4/4 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از این بیماری بودند.

آنها همچنین هیچ مدرکی مبنی بر وجود مقادیر بالاتر ویتامین D( بالای 100 نانومول در لیتر) که خطر مرگ را افزایش بدهد، نداشتند. این در حالی است که همیشه از لحاظ پزشکی این نگرانی وجود دارد که ویتامین D در مقادیر بالاتر می تواند تأثیر منفی بر سلامت افراد بگذارد.

با این حال ، محققان نتوانستند از نظر آماری ارتباط معنی داری بین میزان ویتامین D و مرگ و میر در بیماران بالای 75 سال نیز پیدا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028179

وب گردی

وب گردی