کشف نورون های عامل فراموشی

دانشمندان اخیرا نورون هایی را شناسایی کرده اند که به مغز کمک می کنند تا چیزها را زودتر فراموش کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان سرانجام توانستند پی ببرند که فرایند فراموش کردن، به اندازه توانایی به خاطر سپردن، برای انسان ها حیاتی است.

در همین راستا «رونالد دیویس»، متخصص مغز و اعصاب در انستیتوی تحقیقات اسکریپس در فلوریدا گفت: ما هر روز با اطلاعات زیادی غرق می شویم و بخش اعظم آن اطلاعات به خاطراتی در مغز ما تبدیل می شوند. چیزی که ما به سادگی نمی توانیم با همه آنها مقابله کنیم.

محققانی مانند دیویس معتقدند که فراموشی مکانیسمی فعال است که مغز برای پاک کردن اطلاعات غیرضروری از آن استفاده می کند تا بتوانیم چیزهای جدیدی را حفظ کنیم. برخی دیگر یک قدم فراتر رفته اند و نشان می دهند که فراموش کردن برای انعطاف پذیری ذاتی تفکر خلاق و تخیل واجب و ضروری است.

تحقیق جدید به گروهی از نورون های موجود در مغز اشاره دارد که ممکن است مسئول کمک به فراموش کردن مغز باشند. «آکیهیرو یاماناکا»، متخصص علوم اعصاب دانشگاه« ناگوایا» در ژاپن و تیم وی هنگام مطالعه تنظیم خواب در موش ها ، به سلول هایی معروف به «هورمون تمرکز ملانین» یا «سلول های عصبی MCH »رسیدند.

خلاف بیشتر نورون های مغز که در هنگام بیدار شدن حیوانات فعال هستند، نورون های MCH در هیپوتالاموس هنگامی که یک حیوان در مرحله ای به نام خواب REM قرار دارد، شروع به شلیک بیشتر سیگنال های الکتریکی می کنند.

این مرحله از خواب با حرکت سریع چشم، پالس سطح بالا، امواج مغزی منحصر به فرد و در انسان با نشان رویاهای زنده و روشن مشخص می شود.

محققان برای ارزیابی تأثیر نورون های MCH بر حافظه، از ابزارهای ژنتیکی برای روشن و خاموش کردن نورون های MCH قبل از انجام برخی آزمایشات حافظه استفاده کردند.

هنگامی که محققان سیگنال های MCH را در موش ها ردیابی کردند، دریافتند که سلول های عصبی در منطقه هیپوکامپ سرکوب می شوند، یک ناحیه از مغز که به عنوان منطقه تقویت حافظه شناخته می شود و در حفظ خاطرات نقش دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028180

وب گردی

وب گردی