سامانه‌های الکترونیکی نباید ابزار کپی‌کاری و تقلب شود/ حمایت قوه قضائیه از دانش‌بنیان‌ها

رئیس قوه قضائیه با اعلام حمایت و صیانت کامل دستگاه قضا از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها، بر ضرورت دستیابی به قوه قضائیه هوشمند و بهره‌مندی از فناوری و نوآوری برای تحول قضایی تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در نشست هم‌اندیشی پیرامون نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در تحول قضایی که با حضور ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، دکتر وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، جمعی از مسئولان قضایی و مدیران ده‌ها شرکت دانش‌بنیان برگزار شد، بر نقش اقتصاد دانش‌بنیان در رونق تولید، ایجاد اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: رفع مشکلات این شرکت‌ها از نظر مالی، حقوقی و اقتصادی و همچنین فراهم ساختن زمینه کار و فعالیت آنها امروز یک ضرورت انکارناپذیر است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان از اصلی‌ترین مولفه‌های جلوگیری از خام‌فروشی در کشور است، ادامه داد: نیروهای جوان و تحصیلکرده در این شرکت‌ها می‌توانند با یک کار علمی و خلاقانه، منابع سرشار کشور را به ثروت‌هایی پایدار تبدیل کنند و بازویی اثرگذار در رفع مشکلات اقتصادی باشند.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر لزوم خدمت دوطرفه قوه قضاییه و زیست‌بوم فناوری به یکدیگر، رفع مشکلات حقوقی شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله ارزش معنوی و ارزشگذاری واقعی محصولات آنها را ضروری دانست و افزود: در حال حاضر، مقررات عادی بر ثبت این شرکت‌ها حاکم است، در حالی که باید ثبت آنها متناسب با جنس کاری که انجام می‌دهند بسیار سریع باشد و برای صاحبان این شرکت‌ها تبدیل به یک مشکل و دغدغه نشود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر لزوم ایجاد دادگاه‌های تخصصی برای رسیدگی به پرونده‌های مربوط به استارت‌آپ‌ها و همچنین استفاده از مشاوران مطلع در این زمینه توسط قضات گفت: برای شناسایی و رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌توان کارگروهی مشترک بین دستگاه اجرایی و دستگاه قضایی تشکیل داد تا ظرف یک ماه نسبت به احصای مسائل و مشکلات این حوزه اقدام کنند و یک ساز و کار سریع برای رفع این مشکلات فراهم سازند.

آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در خدمت به قوه قضاییه در زمینه پیشگیری از جرایم، مبارزه با مفاسد، ارتقای شفافیت، جلوگیری از اطاله دادرسی، افزایش سطح اتقان آرا و تسهیل دسترسی مردم به عدالت گفت: برخی تصور می‌کنند توسعه فناوری به معنای حذف کاغذ است در حالی که حذف کاغذ، سطح ابتدایی و نازل این کار به شمار می‌آید. افق ما دستیابی به یک دستگاه قضایی هوشمند و فعال‌سازی سامانه‌های نوین برای تسهیل دسترسی مردم به عدالت است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه بر صیانت و حمایت کامل دستگاه قضایی از شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد و گفت: این حمایت را بر مبنای ضرورت‌های کشور و فرمایشات مقام معظم رهبری وظیفه خود و همه اجزای نظام می‌دانیم و معتقدیم که این امر نیازمند یک کار میدانی، عملی و اجرایی است و صرفا با صدور بخشنامه و دستورالعمل محقق نمی‌شود.

آیت‌الله رئیسی در پایان بر لزوم جلوگیری از کپی‌کاری در سامانه‌های نوین تاکید کرد و یادآور شد: نباید اجازه داد که این سامانه‌ها به ابزاری برای تقلب و تخلف تبدیل شوند.

براساس این گزارش، ۱۶ نفر از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان در این نشست به مدت ۱۲۰ دقیقه به بیان دیدگاه‌ها، مشکلات و نقطه‌نظرات خود پرداختند و معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز نکاتی را بیان کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028182

وب گردی

وب گردی