دانشگاه‌ها مهمترین خاکریز در دفاع علمی و پژوهشی جنگ نرم هستند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، نقش دانشگاه را در عرصه جنگ نرم اساسی برشمرده و آن را مهمترین خاکریز در دفاع علمی و پژوهشی نامید.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از کرج، محمدحسن برهانی‌فر که خود از جانبازان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است در آستانه هفته دفاع مقدس از تقارن خجسته این ایام با آغاز سال تحصیلی به نیکی یاد کرد و گفت: اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همه کشورهای ابرقدرت در مجموعه ای به نام عراق و به سرکردگی صدام جنگ تحمیلی را علیه ایران اسلامی آغاز کردند و یقین داشتند که می توانند این سرزمین را اشغال کرده و به آسانی پیروز شوند.

وی ادامه داد: در همین راستا با تصرف مناطق استراتژیک مرزی و اشغال خرمشهر و محاصره آبادان تا نزدیکی دزفول پیش رفتند اما در چنین شرایطی جوانان انقلابی و پرتوان با پشتوانه اعتقادی و با مدیریت، تدبیر و دعوت امام راحل(ره) برای دفاع از کشور وارد صحنه شدند و در اندک زمانی با تعلیم و کسب تخصص های لازم در مقابل ارتش تا دندان مسلح عراق که سالیان سال تجربه، تحصیل در دانشگاه های جنگی و آخرین تجهیزات جنگی را در اختیار داشت؛ ایستادند و نه تنها مناطق اشغال شده را پس گرفتند بلکه بخش هایی از خاک عراق را نیز تصرف کردند.

برهانی فر افزود: کسب این افتخارات معنوی ممکن نبود مگر با رشادت، اعتقاد و باورهای دینی و معنویتی که بر نسل جوانان آن روز جامعه حاکم بود و بنابراین یادآوری ایام دفاع مقدس از یک سو سختی های جنگ، تلخی های شهادت شجاعانه رزمندگان و جوانان این مرز و بوم و مرارت های خانواده های رزمندگان و شهدا را به خاطر می آورد و از سوی دیگر با خاطرات افتخارآمیزی همراه است که رزمندگان اسلام توانستند دست دشمنان را از این مملکت به گونه ای کوتاه کنند که حتی یک وجب از خاک کشور نیز از دست نرود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج در بخش دیگری از سخنانش به نقش دانشگاه ها و دانشگاهیان در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها نیز دین خود را به کشور ادا کردند و دانشگاهیان بسیاری در ایام دفاع مقدس در صفوف رزمندگان جنگ تحمیلی حضور یافته و به درجه شهادت، جانبازی، آزادگی و مفقودالاثری نائل شدند.

برهانی فر با اشاره به اینکه جنگ تحمیلی، جنگی میدانی، نظامی و خاکریزی بود که برای حفظ کیان و تمامیت ارضی از تجاوزات دشمنان در حالی آغاز شد که کشور با دست خالی و توان اندک تسلیحاتی و نظامی در برابر تهدید دشمن ایستاده بود؛ اظهار داشت: آنچه مسلم است امروزه دیگر کمتر کشوری به خود اجازه می دهد که با تهدید نظامی به مقابله با ملت ایران بایستد چرا که گزینه نظامی را در جنگ تحمیلی 8 ساله علیه جمهوری اسلامی ایران، تجربه کرده و نتیجه آن را مشاهده کردند و ما امروز و به فضل الهی و با تکیه بر توانمندی های علمی و پژوهشی نسل پرتوان و آبدیده انقلابی کشور، با کسب تجارب فراوان، بازیابی انسجام نظامی، گسترش و توسعه توان تسلیحاتی و تقویت توان علمی و پژوهشی ایران اسلامی، حمله نظامی برای آنان از هیچ لحاظ گزینه مناسب و مقرون به صرفه نخواهد بود.

وی تصریح کرد: امروزه جنگ ما جنگ میدانی و نظامی نیست بلکه جنگ نرم است که در قالب حملات فرهنگی و علمی صورت می گیرد و در جنگ نرم، بزرگترین لشکری که می تواند در برابر دشمنان بایستد دانشگاهیان بویژه دانشگاهیان بسیجی بوده و دانشگاه مهمترین خاکریزی است که جلوی تهدیدات دشمنان در جنگ نرم را می گیرد.

برهانی فر تهدیدات دشمنان در جنگ نرم را شامل: شبهات، تخطئه ها و ابتذال فرهنگی و اخلاقی برشمرد که دشمن سعی دارد با استفاده از تکنولوژی های روز و فضای مجازی وارد جامعه کند.

رئیس واحد کرج روش های مقابله دانشگاهیان در جنگ نرم را حفظ رابطه صمیمی بین استاد و دانشجو، تعامل هرچه بیشتر این دو قشر موثر با تقویت این اندیشه برشمرد و گفت: رزمندگان امروز در جبهه دانشگاه ها هستند و نه تنها بایستی در برابر نفوذ دشمنان از طریق علمی و فرهنگی ایستاده و آنان را متوقف کنند؛ بلکه باید با حذف وابستگی های علمی، پژوهشی، صنعتی به سران سلطه و رفع نیاز از سایر کشورها و مراقبت و محافظت از فضای مجازی، هر روز خاکریز جدیدی را فتح کنند.

وی همچنین با تقدیر از عملکرد مثبت بسیج در واحد کرج تاکید کرد: امروز بسیج بایستی در فضای جدید و عرصه نبرد جنگ نرم وارد کارزار شود و به وظایفی که برایش تعریف شده است به خوبی عمل نموده و بر همین اساس از بسیجیان عزیز انتظار می رود در دانشگاه با ایجاد فضایی امن برای تحصیل، سردمدار اخلاق و فرهنگ و حامی علم و پژوهش باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با اشاره به حضور بسیجیان در سه قشر استاد، کارمند و دانشجو در دانشگاه گفت: بیشترین نمود بسیج را در دانشگاه ها، بسیج دانشجویی با شور و جوانی و اشتیاق دارد؛ و صد البته تمامی اقشار بسیجی در دانشگاه موثر هستند و از تاثیر چشمگیر بسیج اساتید -که به تعبیر مقام معظم رهبری افسران جنگ نرم می باشند – نیز نمی توان غافل شد، همانگونه که کارکنان بسیجی نیز در جایگاه خود می توانند خدمات شایسته ای را ارائه دهند.

برهانی فر ادامه اداد: به فضل خداوند امروز بسیج در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج هرکجا که نیاز به یاری و همکاری باشد به خوبی وارد عمل شده و به یاری دانشگاه می آیند و با معنویت، همدلی و همیاری در بخش های مختلف اعم از آموزشی، فرهنگی، علمی و رفاهی، دعوت مسئولین را پاسخ داده و وارد عرصه می شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش ابراز داشت: به طور معمول بنده، همه کارکنان، استادان و دانشجویان و تمام کسانی را که در حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده و در این راه با عناوین مختلف خدمت می کنند، بسیجی می دانم، بنابراین واژه بسیجی عمومیت چشمگیری داشته و اکثریت قریب به اتفاق را شامل می شود.

برهانی فر ضمن تقدیر از خدمات، فعالیت ها و همدلی های موثر بسیجیان در واحد کرج به آنان توصیه کرد: از تلاش خود هرگز خسته نشده و همواره رضای خداوند متعال را سرلوحه اعمال و خدمات خود قرار دهید؛ چرا که خدمت اگر برای رضای خداوند و به قصد تقرب باشد، قطعا ثمربخش و موثر بوده و انشاءا... آثار خوبی را بر جای خواهد گذاشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج در پایان ضمن تبریک مجدد هفته دفاع مقدس، پاسداری از آرمان‌های والای شهدای دفاع مقدس را از مهمترین وظایف استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز بویژه بسیجیان این دانشگاه دانست و از مسئولین و دست اندرکاران خواست نهایت حمایت خود را از بسیجیان مخلص و متعهد به کار گیرند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1028228

وب گردی

وب گردی