سرمایه‌گذاری استرالیا برای رفتن به ماه

نخست وزیر استرالیا اعلام کرد که این کشور به دنبال برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری‌های بیشتر در زمینه فضا و همکاری با ایالات متحده آمریکا است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا اعلام کرد که برای کمک به پیشنهاد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، مبلغ 150 میلیون دلار استرالیا در شرکت ها و فناوری‌های خود سرمایه گذاری خواهد کرد تا در سفر به ماه سال 2024 ایالات متحده و اکتشافات مریخ کمک کند.

موریسون طی بازدید از مقر ناسا در واشنگتن، گفت که این برنامه 5 ساله برای سرمایه گذاری به مشاغل کمک می‌کند تا از سیستم‌های اتوماسیون آمریکا حمایت کنند، تجهیزات لازم برای کاربردهای فضایی را بسازند و در اکتشاف مواد معدنی نقش داشته باشند.

موریسون گفت: «ما از مشاغل استرالیایی در مورد اکتشاف ماه و حتی مریخ پشتیبانی می‌کنیم.»

این خبر بعد از بازدید روز جمعه موریسون از کاخ سفید منتشر شد که نشان از روابط محکم استرالیا با آمریکا پس از دوره روابط پرتنش با چین است.

این سرمایه گذاری بخشی از برنامه‌های گسترده استرالیا برای تقویت بخش هوا و فضا است. موریسون اعلام کرد که دولت قصد دارد تا اندازه‌ای این بخش را به 12 میلیارد دلار برساند و تا سال 2030 حدود 20 هزار شغل اضافی ایجاد کند.

زمانی که در کنفرانس خبری مشترک ترامپ و موریسون از رئیس جمهوری آمریکا در مورد برنامه فضایی سوال شد، گفت:« ما قبلا به ماه سفر کرده‌ایم و اکنون از این تجربه برای رفتن به مریخ استفاده خواهیم کرد. در واقع تمرکز بر مریخ است.»

«نیل آرمسترانگ» اولین مردی بود که قدم به سیاره ماه گذاشت. این فرود بر کره ماه در میان مسابقه فضایی بین ایالات متحده امریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق صورت گرفت.

پنجاه سال پیش در روز ۱۶ ژوئیه سال ۱۹۶۹سه فضا‌نورد با فضاپیمای آپولوی یازده از پایگاه کپ کاناورال در فلوریدا به کره ماه رفتند: نیل آرمسترانگ، «باز آلدرین» و «مایکل کالینز» رویای دیرینه بشر را محقق کردند.

نیل آرمسترانگ، فرمانده این سفر تاریخی در سال ۲۰۱۲ درگذشت؛ اما دو همراهش که هم‌اکنون ۸۹ و ۸۸ سال دارند، امسال برای گرامیداشت پنجاهمین سالگرد پرواز آپولو یازده حضور دارند. سازمان فضانوردی ایالات متحده آمریکا (ناسا) که بار دیگر عزم اعزام انسان به ماه را دارد، پنج دهه پس از اوج رقابت فضایی جنگ سرد، بزرگ‌ترین دستاورد خود را با حضور «مایک پنس»، معاون دونالد ترامپ جشن گرفت.

پیش از دونالد ترامپ، جرج بوش‌های پدر و پسر در سال‌های ۱۹۸۹ و ۲۰۰۴ وعده داده بودند که آمریکایی‌ها، پیش از پا گذاشتن بر کره مریخ، به ماه بازخواهند گشت. با این حال این وعده‌ها با استقبال سرد کنگره و افکار عمومی ایالات متحده هرگز عملی نشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028229

وب گردی

وب گردی