2 هزار و 700  کرسی ترویجی در کشور برگزار شده است

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تا کنون 2 هزار و 700 کرسی ترویجی در کشور برگزار شده و تحولاتی که در سال‌های اخیر در دبیرخانه هیئت حمایت ایجاد شده، موج و استقبال از نظریه‌پردازی علمی در کشور ایجاد کرده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 107 شورای علمی راهبردی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه طرح پیشنهادی دانشگاه تهران در زمینه روش‌های دیگر احراز نظریه، نوآوری و نقد ارائه و با اشاره به برخی کاستی‌ها در روش فعلی، پیشنهادهایی برای اصلاح مطرح شد.

پس از ارائه این بخش از طرح پیشنهادی دانشگاه تهران، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که مهم‌ترین نکات، تغییر عنوان طرح با توجه به محتوای آن، امکان‌پذیر نبودن اجماع مطلق روی یک نظریه و پذیرش ارجاع نسبی در این زمینه، خودداری از ایجاد ساختارهای جدید، تبیین ارتباط این طرح با طرح رصد، لزوم راه‌اندازی پایگاه داده‌های علمی کشور، اطلاع‌رسانی مناسب از روند تبین نظریه‌های علمی در میان جامعه علمی کشور و بومی‌سازی روش‌های علم‌سنجی بود.

پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضای جلسه 105 شورای علمی راهبردی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در سخنانی گفت: خوشبختانه تا کنون 2 هزار و 700 کرسی ترویجی در کشور برگزار شده است.

وی افزود: تحولاتی که در سال‌های اخیر در دبیرخانه هیئت حمایت ایجاد شده، موج و استقبال از نظریه‌پردازی علمی در کشور ایجاد کرده است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مدیریت اقدامات در دبیرخانه حفظ خواهد شد؛ اما کمیته‌ها در چارچوب مقررات، استقلال لازم را خواهند داشت.

پس از سخنان حجت‌الاسلام خسروپناه، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در جمع‌بندی مباحث مطرح شده گفت: فرایند فعلی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و این مصوبه لازم‌الاجراست. روند داوری و نقد نظریات ضمانت‌بخش اعتبار علمی نظریات است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اعضای شورای تخصصی با توجه به سابقه عضویت در شورا، با رویه‌ها و مقررات کاملاً آشنا هستند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان گفت: کمیته‌های تخصصی دستگاهی باید برای شناسایی نظریه‌های علمی تقویت شوند. در پایان جلسه معاونان دانشگاه‌های تهران، رؤسا و نواب شوراهای تخصصی پنج‌گانه در مورد طرح ارائه شده دانشگاه تهران پیرامون شرایط احراز نظریه و نظریه‌پرداز به تبادل نظر پرداخته، طرح مزبور مصوب برای اصلاحات به دبیرخانه و پس از انجام اصلاحات به دانشگاه‌های کشور ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028239

وب گردی

وب گردی