وقتی هوش مصنوعی کنترل فضا را در دست می‌گیرد!

پژوهشگران آمریکایی قصد دارند با کمک نوعی نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی، کنترل ماهواره‌های کوچکی که در مدار پایین زمین قرار دارند، در دست بگیرند و داده‌های آنها را بررسی کنند.

به گزارش ایسکانیوز، مدار پایین زمین به زودی در تماس با ماهواره‌های کوچک قرار خواهد گرفت و فعالان حوزه امنیت ملی آمریکا در مورد این موضوع، اظهار نگرانی کرده‌اند.

پژوهشگران "آژانس امنیت ملی"(NSA) آمریکا در نظر دارند برای مشخص کردن ویژگی‌های عجیب ماهواره‌های کوچک، از هوش مصنوعی استفاده کنند تا بتوانند کنترل آنها را در دست بگیرند.

"آرون فرگوسن"(Aaron Ferguson)، از مدیران فنی این سازمان گفت: ما در جستجوی راهی هستیم تا داده‌های دورسنجی را مشخص کنیم و بتوانیم با به کارگیری ماهواره‌های جدید، تنظیمات جدیدی انجام دهیم. اگر از تحلیل‌گران در مورد ماهواره‌های کوچک بپرسید، خواهند گفت که همه چیز را تحت کنترل دارند و همه داده‌ها را دو یا سه بار بررسی کرده‌اند اما در واقع، اطلاعات کاملی در دست آنها نیست زیرا داده‌های بسیاری در این مورد وجود دارند که از دسترس تحلیل‌گران دور هستند؛ در نتیجه آنها نمی‌توانند از مشکلات احتمالی باخبر شوند. نظر کلی آنها معمولا این است که زباله‌های فضایی، با ماهواره‌ها برخورد می‌کنند و مسیر حرکت آنها را تغییر می‌دهند.

وی افزود: بیشتر ماهواره‌های کوچک، در قسمت‌های خاصی از مدار پایین زمین به کار گرفته می‌شوند. ماهواره‌هایی که از این قسمت‌ها بیرون می‌روند یا در هر قسمت دیگری به کار گرفته می‌شوند، رفتارهایی غیرمعمول و عجیب از خود نشان می‌دهند.

از آنجا که میزان داده‌های مربوط به حرکت ماهواره‌ها زیاد است، انسان‌ها به تنهایی نمی‌توانند رفتارهای غیرمعمول ماهواره‌های کوچک را متوجه شوند و قابلیت درک سریع آن را نیز ندارند.

فرگوسن ادامه داد: ما نمی‌توانیم خوب یا بد بودن رفتار ماهواره‌های کوچک را تشخیص دهیم. ما در نظر داریم که راهی ارائه دهیم تا نوعی نرم‌افزار را در یک ماهواره کوچک به کار ببریم و آن را از یک ایستگاه زمینی کنترل کنیم. این کار می‌تواند راه حل مناسبی برای بررسی تهدیداتی باشد که در کمین ماهواره‌های کوچک هستند.

آمریکا مدت‌هاست که برای بررسی ماهواره‌های کوچک در مدار پایین زمین تلاش می‌کند تا بدین وسیله، راه‌های سریع‌تری برای برقراری ارتباط در اختیار نیروی نظامی خود بگذارد. بسیاری از مقامات آمریکایی، نگرانی بسیاری در مورد گسترش تهدیدات جدید فضایی ابراز داشته‌اند اما حجم بالای داده‌های مربوط به ماهواره‌های کوچک موجب می‌شود که تشخیص و بررسی این تهدیدات، کار بسیار دشواری باشد.

گسترش حمله به ماهواره‌ها

"برایان ویدن"(Brian Weeden)، مدیر برنامه‌ریزی این پروژه گفت: انجام دادن حملات سایبری علیه ماهواره‌ها، کاملا امکان‌پذیر است. ماهواره‌ها و سیستم‌های زمینی آنها، رایانه‌هایی هستند که نرم‌افزارهای خاصی دارند و مانند بسیاری از سیستم های رایانه‌ای، نسبت به بسیاری از حملات سایبری، آسیب‌پذیر هستند. برای ارسال دستورات به این ماهواره‌ها، معمولا باید به یک آنتن زمینی خاص دسترسی داشته باشید و منتظر عبور ماهواره بمانید اما اگر بتوانید رایانه کنترل کننده آنتن را هک کنید، وارد شدن به این حوزه ساده‌تر خواهد بود.

هک کردن کنترل یک ماهواره، به سادگی دزدیدن ایمیل یک نفر نیست اما می‌تواند امکان‌پذیر باشد. برای این کار، هکر به ایستگاه زمینی کنترل‌کننده ماهواره حمله می‌کند و این کار را یا به صورت فیزیکی و یا با کمک تجهیزات ویژه انجام می‌دهد.

این حملات، به سرعت در حال گسترش هستند و تلاش مجرمان برای دستیابی به داده‌های ماهواره‌ها در حال افزایش است. حملات زنجیره‌ای پیچیده به ماهواره‌ها می‌توانند پیامدهای منفی بسیاری به همراه داشته باشند و به مشکلاتی از جمله اختلال در تولید مواد غذایی، خشکسالی و تغییر زمان برداشت محصول منجر شوند.

منبع:مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1028244

وب گردی

وب گردی