مشکلات اقتصادی پیرتان می کند

دانشمندان دانشگاه کپنهاگ به بررسی مشکلات اقتصادی و سن پرداختند و رابطه مستقیمی بین این دو فاکتور پیدا کرده‌اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات نشان می‌دهد بزرگسالانی که حداقل 4 سال دارای مشکلات اقتصادی بوده اند، در مقایسه با بزرگسالانی که دوره فقر را تجربه نمی‌کنند، بیشتر در معرض خطر پیر شدن سریع قرار دارند.

اصطلاح تسریع در پیری، افرادی را توصیف می‌کند که از نظر جسمی در سنین پایین‌تر از سایرین در همان مرحله زندگی توانایی کمتری دارند. این افراد ممکن است عملکرد شناختی ضعیف و سطح بالاتری از نشانگرهای التهابی در خون خود داشته باشند.

دانشمندان بسیاری از نشانگرهای التهابی مانند (C-reactive protein (CRP و IL-6 همراه با شرایط بسیاری از جمله عفونت و سرطان را در افراد دارای مشکلات اقتصادی کشف کردند.

وجود جمعیت پیر به ویژه در جوامع غربی، به این معنی است که هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی به طور نامتناسب روی افراد مسن تأثیر می‌گذارد. این پدیده منجر به ایجاد انگیزه در افزایش پیری سالم شده است.

به همین ترتیب، محققان گروه بهداشت عمومی «دانشگاه کپنهاگ» در مطالعه‌ای به بررسی تاثیر مشکلات اقتصادی و سن پرداختند.

معیار مشکلات اقتصادی در این مطالعه شامل افرادی با درآمد نسبتاً کم بود. در این حالت، افرادی که طی 22 سال 60 درصد کمتر از میانگین ملی درآمد داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان تعداد 5575 بزرگسال را در جمعیت اواسط میانسالی مورد مطالعه قرار دادند که از این تعداد 18درصد در دوره 1987-2008 فقر را تجربه کردند. این تیم که توسط «ریک لوند» هدایت شده بود، پیری را با تجزیه و تحلیل عملکرد جسمی و شناختی بررسی کرد.

محققان دریافتند افرادی که 4 سال یا بیشتر در فقر زندگی کرده‌اند، به خوبی افرادی که هرگز مشکلات مالی نداشتند، نبوده‌اند. آنها دریافتند افرادی که با مشکلات مالی زندگی می‌کنند، سطح نشانگرهای التهابی در خون خود را افزایش داده‌اند.

نکته جالب این است که تجربه فقر در اوایل زندگی برای مدت کوتاه‌تر نشان دهنده تسریع در پیری نبود. با وجود این، ورود به دوره‌ای از مشکلات مالی در زندگی بعدی در نتیجه از دست دادن شغل، یکی از عوامل مؤثر بود.

مشکلات مالی در دوران ابتدایی به دلیل تحصیل در آموزش عالی یا مشاغل کوتاه مدت به اندازه فقر در زندگی بعدی استرس زا نیست؛ همچنین پیشنهاد می‌کند سرعت بالا رفتن سن می‌تواند حساس به زمان باشد.

پیری زودرس به معنای نیاز به درمان بیشتر در سنین پایین است و این هم برای فرد و هم برای جامعه سنگین است. نتایج نشان می‌دهد که امور مالی ضعیف نشانگر پیری زودرس است. از این یافته‌ها می‌توان برای جلوگیری از بروز مشکلات استفاده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028268

وب گردی

وب گردی