جذب کمی دانشجویان اهداف تشکل‌ها را در بلندمدت تامین نخواهد کرد/ فعالیت تشکل‌ها صرفاً سیاسی نیست

دبیر واحد تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: جذب دانشجویان اگر به‌ صورت کمی صورت گیرد، اهداف تشکل‌ها در بلند‌مدت تامین نخواهد شد؛ چرا که به مرور زمان افراد جذب شده از تشکل‌های دانشجویی فاصله می‌گیرند.

توحید تقی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اولویت برنامه‌های اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برای سال تحصیلی جدید گفت: اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با داشتن 80 دفتر در 27 استان به عنوان بزرگ‌ترین اتحادیه دانشجویی کشور شناخته می‌شود. از مهم‌ترین اولویت‌های این تشکل برای فعالیت در شروع تحصیلی سال جاری، جذب حداکثری نیرو و سپس توانمند‌سازی این نیروها از طریق برگزاری برنامه‌های متنوع در همه حوزه‌هاست.

وی تقویت مبانی تشکیلاتی دفاتر را از اولویت‌های دیگر این اتحادیه برای سال جاری دانست و گفت: برگزاری کارگاه‌های منطقه‌ای، تهیه جزوات و ارسال به دفاتر و برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در جهت تحقق این هدف است. برای رسیدن به اهداف مذکور دفاتر دانشگاهی اتحادیه جامعه اسلامی در دانشگاه‌های سراسر کشور هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید به استقبال دانشجویان ورودی جدید می‌روند.

دبیر واحد تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه متاسفانه تشکل‌های دانشجویی هر ساله برای جذب دانشجویان ورودی جدید، یک‌سری فعالیت‌های کلیشه‌ای انجام می‌دهند، گفت: تنوع و گستردگی فعالیت‌ها یکی از رویکرد‌های مهم و اساسی دفاتر ما در سراسر کشور است. با این اوصاف امسال هم مثل سال‌های قبل برخی از دفاتر ما با ایده‌های جدید درصدد پیشبرد اهداف خود در سطح دانشگاه هستند.

وی فضای مجازی را بستر مهمی دانست که نمی‌توان از فعالیت در آن غافل شد و گفت: فعالیت‌های جامعه اسلامی هم در چند ساله نشانگر این است که این تشکل به اهمیت استفاده از تکنولوژی‌های روز و دیجیتال در جامعه امروزی پی‌برده است. آغاز به فعالیت صفحه توییتر و آپارات به همراه صفحه اینستاگرام نشانگر این امر است.

جذب حداکثری و کیفی دانشجویان مورد توجه تشکل‌های دانشجویی است

تقی‌زاده درباره جذب کمّی یا کیفی دانشجویان در اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بیان کرد: جذب اگر به‌ صورت کمّی صورت گیرد، اهداف تشکل‌ها در بلندمدت تامین نخواهد شد؛ چرا که به مرور زمان و بروز برخی مشکلات و سنگ‌اندازی برخی مسئولان دانشگاهی در مقابل تشکل‌های انقلابی در خلال برگزاری برنامه‌ها در یک‌سال سبب فاصله گرفتن افراد جذب شده از تشکل می‌شود؛ پس به همین خاطر در کنار جذب حداکثری باید به بحث کیفی نیز توجه خاصی صورت گیرد.

دبیر واحد تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اضافه کرد: تشکل‌های دانشجویی اگر تنها به دنبال جمع‌آوری اسامی دانشجویان در لیست دفاتر خود در دانشگاه‌ها باشند، اثرگذاری لازم برای حل مشکلات جامعه و موضع‌گیری‌های مناسب در اتفاقات مختلف در کشور، منطقه و بین‌الملل نخواهند داشت.

وی جذب دانشجویان در آغاز سال تحصیلی جدید را حائز اهمیت دانست و گفت: بحث جذب دانشجویان فقط مربوط به آغاز سال تحصیلی نیست، ولی از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چرا که دانشجویان ورودی جدید از پتانسیل و انرژی بالایی برای جذب و فعالیت در تشکل‌ها برخوردار هستند.

تقی‌زاده بر هم‌فکری و هم‌افزایی بین تشکل‌های دانشجویی تأکید کرد و گفت: تشکل‌های دانشجویی از لحاظ کلیات، مبانی نظام و انقلاب با هم در یک راستا بوده و متفاوت بودن بعضی رویکردها و اختلاف نظر در مورد برخی مسائل در تشکل‌های انقلابی سبب پویایی این جریان و رشد مبانی فکری، اعتقادی و جذب حداکثری این تشکل‌ها می‌شود.

حوزه زنان مورد توجه اتحادیه جامعه اسلامی

این فعال دانشجویی در پاسخ به این پرسش که «اتحادیه جامعه اسلامی با توجه به اهمیت حوزه زنان، چه اقداماتی برای جذب یا فعالیت در این حوزه دارد و آیا صرف داشتن تعدادی دانشجوی دختر در عضویت انجمن کفایت می‌کند؟» گفت: جامعه اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین تشکل دانشجویی کشور همیشه علمدار فعالیت در حوزه زنان و پیگیر مطالبات این قشر از جامعه است.

وی افزود: برگزاری همایش‌های تخصصی در حوزه زنان به صورت سراسری و منطقه‌ای، برگزاری نشست‌های تخصصی پیرامون حوزه زن در جامعه، از اهم فعالیت‌های اتحادیه در این حوزه است. در سطح دفاتر هم با توجه به سیاست اتحادیه در این حوزه، هدف ما توانمندسازی دانشجویان دختر جذب شده از طریق برگزاری برنامه‌های متنوع است.

تلاش اتحادیه جامعه اسلامی برای کاهش دیدگاه سیاسی به تشکل‌های دانشجویی

تقی‌زاده عنوان کرد: بعد از غائله کوی دانشگاه در سال 78 و فتنه انگیزی‌های یک جریان خاص و صرفا سیاسی جلوه دادن فعالیت‌های دانشجویی توسط همین جریان، این حق را باید به خانواده‌ها داد که فرزندان خود را از فعالیت در تشکل‌های دانشجویی منع کنند. طی چند سال اخیر نیز این تفکر در خانواده‌ها تقویت شده است؛ چرا که برخی جریانات سیاسی در تلاش هستند به فعالیت دانشجویان در مکان مقدس دانشگاه، رنگ و بوی سیاسی ببخشند و با سیاسی‌کاری فعالیت تشکل‌های انقلابی را زیر سوال ببرند.

دبیر واحد تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در پایان خاطرنشان کرد: جامعه اسلامی نیز برای مقابله با این تفکر و همه جانبه جلوه دادن فعالیت‌های دانشجویی همیشه خود را در کنار مردم دیده و سعی بر پیگیری مطالبات آنها دارد. به طور مثال در زلزله استان کرمانشاه، مناطق سیل زده استان‌های گلستان و خراسان رضوی، اعضای جامعه اسلامی با حضور در منطقه و جمع آوری کمک‌های اولیه و ارسال آنها به مناطق زلزله زده سعی بر ایفای نقش خود در مواقع مورد نیاز جامعه، داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028285

وب گردی

وب گردی