تنها راه مقابله با دشمن، فرهنگ مدرسه و معلم است/ در آینده هرکشوری که تحصیلکرده بیشتری دارد، رهبری جهان را بدست می‌گیرد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در فضای جدید هر کشوری که جوانان تحصیلکرده بیشتری داشته باشد و از دانش بهره‌برداری بیشتری کند، رهبری جهان را بدست خواهد گرفت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در آیین بازگشایی و نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی 99-98 دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز در دبیرستان پسرانه سما 1 مشهد مقدس برگزار شد، با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید، گفت: امروز افتخار داریم که آغاز روز سال تحصیلی را در شهر مقدسی که پایتخت معنوی ایران اسلامی است در جمع دانش‌آموزان عزیز و آینده‌سازان کشور، گرامی بداریم.

وی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: روز گذشته 31 شهریور بود که نماد آن حسین فهمیده است و می‌توان گام اول انقلاب اسلامی را ترکیبی از 31 شهریور و اول مهر دانست. نماد دفاع مقدس، جوانان و حتی دانش‌آموزان کشور هستند که تبدیل به نماد مقاومت شدند و اول مهر هم نماد ساختن و امید است.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه امسال اولین سال تحصیلی در گام دوم انقلاب اسلامی است، گفت: در این گام نسبت به گام اول انقلاب، فضا بسیار پیچیده تر و سخت تر است. زمانی که گام اول انقلاب آغاز شد، دنیا دوقطبی بود و جنگ سرد بین غرب به رهبری آمریکا و شرق به رهبری شوروی سابق در جریان بود. در میان این ظلمت‌کده دوقطبی، مردمی با تاریخ بزرگ شعار استقلال سر دادند و فضایی ساختند که پس از چهل سال، همچنان پابرجاست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: فراموش نمی‌کنیم که در دوران جنگ تحمیلی غرب و شرق با هم متحد شدند به طوری که میراژ فرانسوی در آسمان و تانک شوروی روی زمین با هم به نبرد علیه انقلاب اسلامی آمدند. آن دوران گذشت و با فروپاشی شوروی که امام راحل و پیر فرزانه ما خبر از آن داده بود، دنیا فضای جدیدی به خود گرفت که در این فضا نقش اول را نیروی انسانی تحصیلکرده کشور ایفا می‌کند و اقتصاد «منبع ‌پایه» به اقتصاد «دانش بنیان» تغییر جهت داد. در این دوران، هر کشوری که جوانان تحصیلکرده بیشتری داشته باشد و از دانش بهره‌برداری بیشتری کند، رهبری جهان را خواهد داشت. اما غرب برای آنکه سلطه خود را بر جهان ادامه دهد، طرحی نو درانداخته و کلیدواژه‌هایی همچون «جهان شبکه­ای»، «اینترنت» و «فضای مجازی» را برای ورود به عرصه تربیت دانش‌آموزان و جوانان ایجاد کرده است. غرب به این نتیجه رسیده که تا زمانی که در کشوری نظیر ایران جوانانی همچون حسین فهمیده‌ها تربیت می‌شوند، سیطره بر جهان میسر نیست.

وی افزود: غربی ها برای دستیابی به اهداف خود، تلاش و تدبیر کرده‌اند و گفتند که باید در تربیت جوانان در 21 سال اول زندگی، شریک شوند. در این دوران نوجوانان و جوانان در محیط خانه، مدرسه و دانشگاه تربیت می‌شوند و مفاهیمی همچون استقلال، هویت ملی، عشق به وطن و اعتقاد به اهل بیت (ع) در آنها رشد می‌کند. بنابراین تمرکز خود را روی این مقطع حساس گذاشته‌اند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروز همه ما با حیله غربی‌ها مواجهیم و می‌بینیم که برای سرگرم کردن ما و شریک شدن در آموزش و تربیت جوانان چه برنامه‌هایی دارند، خاطرنشان کرد: عجیب است که غرب میلیاردها دلار برای برنامه‌هایی همچون اینستاگرام، تلگرام و... هزینه می‌کند، اما سؤال این است که این منابع از کجا و با چه هدفی تأمین می‌شود و غرب به دنبال چیست که امکان دسترسی به این اپلیکیشن‌ها را به صورت رایگان در اختیار ما قرار می‌دهد.

دکتر طهرانچی تأکید کرد: هدف غرب این است که می‌خواهد شریک معلم و مدارس ما در آموزش و تربیت جوانان باشند و نظام تعلیم و تربیت ما را در خانه، مدرسه و دانشگاه در اختیار بگیرد تا جوانان ما دیگر به هویت ملی خود، دفاع از وطن و حسین فهمیده بودن افتخار نکنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در پاسخ به این پرسش که غربی‌ها چه سرنوشتی بعد از فروپاشی هویتی جوانان برای ما تدارک دیده‌اند، باید گفت غرب در سوریه و یمن به میدان آمد تا مدرسه‌ها را ویران کند و کاش فقط به فضای مجازی بسنده می‌کردند اما داعش را بر مبنای فضای مجازی در سوریه توسعه دادند و به دست آن، آنچه از تاریخ چندهزارساله این سرزمین بر جای مانده بود را ویران کردند.

وی با تأکید بر اینکه تنها راه مقابله با برنامه‌های دشمن، فرهنگ ، مدرسه و معلم است، گفت: تنها جایی که می‌توانیم بر هویت ‌خود تأکید کنیم و نگذاریم غربی‌ها ما را در اختیار خودشان بگیرند، مدرسه است. مدرسه بر خانه و جامعه تأثیر می‌گذارد.

دکتر طهرانچی با اشاره به لزوم توجه به تربیت جوانان، به نامه 31 نهج‌البلاغه اشاره کرد و افزود: امیرالمؤمنین(ع) خطاب به امام حسن مجتبی(ع) می‌فرماید «دل جوان همچون زمین کشت‌نشده است و هرچه در آن افکنند می‌پذیرد، من نیز پیش از آنکه دلت سخت و خردت مشغول شود به ادب­آموزی­ات پرداختم تا با اندیشه استوار در کارها به امری روی آوری که مردمان کارآزموده‌تر از طلب و آزمودن آن بی‌نیاز ساخته‌اند».

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه فرصت‌ها همچون ابر بهاری در گذر است و جوانان باید قدر جوانی خود را بدانند، خطاب به دانش‌آموزان تأکید کرد: این ایام هر روزش تکرارناشدنی است و غرب اگر ذهن و دل شما را به خود مشغول کند و از تعلیم و تربیت بازدارد، فردا آنها آقای جهان خواهند بود و شما را تبدیل به برده می‌کنند. بنابراین باید این لحظات را قدر بدانید و توجه داشته باشید که دشمنان برای استعمار و بهره‌کشی از ملت بزرگ ما تلاش‌های بسیاری می‌کنند و می‌خواهند هویت اجتماعی ما را مورد هدف قرار دهند، اما در طول تاریخ علیرغم حملات زیادی که به کشور ما وارد شد، فرهنگ اسلام و ایران چنان درخشید که توانست بر متجاوزان غالب شود.

وی در پایان گفت: فرهنگ غنی ما به گونه‌ای است که توانست بر متعرضان به کشور فائق آید و آنها را متحول کند. زمانی که مغول‌ها به ایران حمله کردند و کتابخانه‌های ما را به آتش کشیدند، فرهنگ ما کاری کرد که گوهرشاد که یکی از افراد خاندان مغول بود، مسجدی در جوار حرم امام رضا(ع) بنا کرد. باید توجه داشته باشیم که کشور ما از آن سوی مرزها مورد هجمه‌های بزرگی قرار گرفته . بنابراین جوانان ما باید هشیار باشند، قدر خود را بدانند تا بتوانند آینده‌سازان کشور شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028359

وب گردی

وب گردی