دندانپزشکان حق دریافت تعرفه اضافی را ندارند

نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: اگر دندانپزشکی بخواهد سلیقه به خرج دهد و از مواد بهتری استفاه کند، حق دریافت تعرفه اضافی از بیمار را ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمد حسین قربانی نماینده مجلس و نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و دندانپزشک در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران به دلایل تناقض تعرفه‌ها و هزینه‌های دندانپزشکی پاسخ داد و گفت: معمولا هزینه‌های دندانپزشکی در تمام نقاط دنیا حتی کشورهای توسعه یافته از هزینه بالایی برخوردار است، ایران هم مستثنی از این قضیه نیست.

به گفته این دندانپزشک به دلیل استفاده از مواد و فضای حاکم بر این رشته باید سازمان‌های نظارتی از جمله انجمن داندانپزشکی، سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان و... با جمع بندی به یک تعرفه واحد در عرصه خدمات مختلف در حوزه دندانپزشکی برسند.

وی افزود: تعرفه‌ها در بخش دولتی و خصوصی مشخص شده است و مورد پذیرش شورای عالی بیمه قرار دارد، بنده به عنوان یک دندانپزشک معتقدم تفاوت بین تعرفه‌های دریافتی نیازمند ساماندهی است. البته تفاوت تعرفه‌ها در بخش دولتی و خصوصی صحیح بوده اما در بخش‌های خصوصی این تعرفه‌ها متفاوت و متناوب است.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: بارها به دوستان نظام پزشکی عرض کرده‌ام قانونگذار تمام مسؤولیت‌های پزشکی از جمله دندانپزشکی را در اختیار سازمان نظام پزشکی قرار داده و این از اختیارات این سازمان است که باید با جدیت، همت و همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت و انجمن‌های دندانپزشکی این تعرفه دندانپزشکی را با سلامت و اقتدار اعلام کنند.

قربانی تاکید کرد: تعرفه خدمات مختلف دندانپزشکی اعلام شده است و آنچه مهم عدم رعایت این تعرفه‌ها در مطب‌ها و بخش های خصوصی است، این مورد دغدغه شهروندان و مردم است. وزارت بهداشت سامانه 190 را تعریف کرده که در بسیاری از حوزه‌های پزشکی و سلامت پاسخگو است، اما انتظار من این که باید بحث نظارت را تقویت کنند.

وی گفت: تا به حال نظارت درستی صورت نگرفته است، در دوره گذشته مجلس، ما فشاری که از طرف کمیسیون آوردیم؛ شفافیت در مطب ها و حذف زیرمیزی ها بود. اما در یک سال اخیر بسیاری از زمزمه ها را می شنویم که زیرمیزی از مردم دریافت می شود، ما در حوزه نظارت تعلل کردیم.

قربانی به پاسخ به این پرسش که به چه دلیل سهم مردم از بیمه بیشتر است، گفت: پیگیر این موضوع هستیم که خدمات بیشتری را باید در حوزه پذیرش بیمه‌ها مورد توجه قرار دهیم، امروزه بسیاری از بیمه‌ها تعهدات خاصی را در خدمات دندانپزشکی ندارند، با همه تلاش ها فقط 6 تا 7 خدمت دندانپزشکی را در تعهد بیمه‌ها گنجاندیم.

دندانپزشک در هیچ صورت حق دریافت تعرفه بیشتر را ندارد

وی افزود: گفتنی است به دلیل هزینه‌های زیاد بخصوص دهک‌های پایین جامعه، شهروندان خیلی به فکر درمان نیستند و سبب از دست رفتن دندان ها و ناراحتی های گوارشی و هزینه های سنگین می‌شود.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد: تعرفه استفاده از مواد مطلوب و خوب، حد متعارفی دارد. اگر دندانپزشکی بخواهد سلیقه به خرج دهد و از مواد بهتری استفاه کند، حق ندارد تعرفه بالاتری دریافت کند. ما باید وزارت بهداشت و معاونت درمان را مجاب کنیم طی بخش نامه‌ای، همه دندانپزشک‌ها این تعرفه‌ها را در محل دید مراجعین قرار دهند، تا مردم بدانند برای هر خدماتی چقدر بپردازند. این حق مردم است که از کم و کیف قیمت ها مطلع شوند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1028382

وب گردی

وب گردی