آمریکا نمی‌تواند شکست درجنگ یمن را به پرونده هسته‌ای ایران بکشاند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا و عربستان نمی‌توانند سرریز ناتوانی خود در جنگ یمن را به صحنه اختلافات و درگیری هسته ای با ایران سوق دهند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس، ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید اظهار داشت: امیدوارم که سال جدید تحصیلی با حضور وزیر جدید آموزش و پرورش که اخیراً از مجلس رأی اعتماد گرفت، گام‌هایی بلند در تحقق سند تحول آموزش و پرورش برداشته شود و با روش علمی و زمانبندی مناسب، این اقدامات صورت عینی گیرد و لازم است کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از وزارت آموزش و پرورش این امر را مطالبه کند تا هم کیفیت کار وزارت آموزش و پرورش و هم کرامت معلمان و منزلت آنان، سامان دقیق‌تری یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هفته دفاع‌مقدس را به همه رزمندگان اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج تبریک و تهنیت می‌گویم، ادامه داد: این افراد با میراثی که از مجاهدت سرافرازانه دفاع‌مقدس دارند، امروز هم با سلحشوری از منافع و امنیت ملی کشور پاسداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی از تدبیر دولت در برداشتن گام سوم در موضوع هسته‌ای حمایت می‌کند، تصریح کرد: گرچه برخی از دول، حرف‌های نسنجیده‌ای زدند اما منطق ایران در این امر روشن است چرا که ما در توافق هسته‌ای، تعهداتی در مقابل تعهدات طرف مقابل داشتیم اما رئیس‌جمهور آمریکا این تعادل را به هم زد و دیگران هم تلاش درستی در ایجاد تعادل منظور در این توافق صورت ندادند بنابراین سیاست رعایت میزان تعهد در مقابل تعهد طرف مقابل، سیاست عادلانه‌ای است و درشت‌گویی در مقابل سخن عادلانه را هیچ‌کس نمی‌پذیرد.

لاریجانی ادامه داد: ناپسندی در کار کسانی است که به جای پذیرش حرف حق و پیشنهاد و راه‌حل، به سوی فرافکنی و غوغاسالاری در میدان دیگر می‌روند و دعوای طولانی مدت در منطقه و ماجرای جنگ یمن را به آوردگاه تبلیغاتی علیه ایران تبدیل می‌کنند.

وی گفت: آمریکا و عربستان که جنگ‌های منطقه را در چند دهه اخیر باعث شده‌اند و در اکثر کشورهای درگیر، ردپای آنان دیده می‌شود و در جنگ ناجوانمردانه با ملت مظلوم یمن به بن‌بست رسیده‌اند، نمی‌توانند سرریز ناتوانی خود را به صحنه اختلافات و درگیری هسته‌ای با ایران سوق دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر، اگر تصور می‌کنند که با ازدیاد نیرو در خلیج‌فارس به بهانه امنیت می‌توانند بر اراده پایدار ملت ایران تأثیر بگذارند، اشتباه می‌کنند چرا که این نیروها خود عامل ناامنی و اصطکاک امنیتی می‌گردند که مقصر آن، خودشان خواهند بود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این تئوری پیمان امنیت خلیج‌فارس، به سرنوشت معامله کثیف قرن دچار می‌شود و نیروهای مسلح و سلحشور جمهوری اسلامی ایران، وظیفه مهمی بر عهده دارند و به موقع از منافع و امنیت ملی کشور دفاع خواهند کرد. بنده از کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌خواهم که در اجرای درست گام سوم، از طریق سازمان انرژی اتمی پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

لاریجانی بیان کرد: خیلی روشن است که در این شرایط حساس که ملت ایران با استقامت جلوی زیاده خواهی آمریکا و نوکرانش در منطقه ایستاده است، انتظار داشته باشیم که صاحبان تریبون ها و رسانه ها فهم درستی از شرایط سخت اقتصادی کشور داشته باشند و این توقع حداقلی است که به وحدت ملی کشور لطمه وارد نکنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فحش و توهین به مجلس به عنوان مهمترین رکن مردم سالاری نظام آیا جز خواسته آمریکا و اسرائیل است؟ کسانی که این روش را برگزیده اند، دقیقا مخالفت صریح با نظریه امام راحل و مقام معظم رهبری کرده اند که مجلس را در رأس امور دانستند.

وی اظهارداشت: نگویید که ما انتقاد کردیم، چرا که این عبارات شما انتقاد از باب امر به معروف و نهی از منکر نبود، بلکه فحش و توهین بود. آیا در تاریخ انقلاب اسلامی هیچ سابقه ای برای چنین حرف هایی از جانب امام (ره) و رهبری بوده است؟ آیا در سنت اسلامی بزرگان دینی ما در مقام امر به معروف و نهی از منکر این روش ها را مذموم نمی دانستند؟

لاریجانی گفت: بنده وارد محتوای بحث نمی شوم. اما باید بگویم که این چه وضعی است که به یک نماینده یا تعدادی از آنان اتهامات دروغ می زنند و عده ای از سایت های خبری آن را منتشر می کنند و بعد معلوم می شود آغازگر آن یک سایت ضدانقلاب بوده است و سایت های خبری هم از منظر اختلاف نظر سیاسی با عجله به نشر آن پرداختند، سؤال بنده این است آیا شما قبول ندارید و در روایات ندیده اید که آبروی مؤمن حرمت کعبه را دارد؟

وی تصریح کرد: این افراد باید پاسخ دهند که در پیشگاه خداوند چه پاسخی خواهند داد؟ کسی با نقد نظر نماینده ای مخالفت نمی کند اما توهین و جعل دروغ از لحاظ موضوعی شأن متفاوتی دارد و بنده از کمیسیون اصل نود مجلس می خواهم که این مسائل را با جدیت مورد رسیدگی قرار دهد و هم به مجلس گزارش دهد و هم از طریق قوه قضائیه پیگیری های لازم را انجام دهد.

رئیس مجلس تأکید کرد: از ریاست محترم قوه قضائیه می خواهم که با این فساد سیاسی برخورد کند، چرا که اهمیت فساد سیاسی کمتر از فساد اقتصادی نیست. این یک وظیفه ملی و انقلابی است که در شرایط مصاف با دشمنان نظام، وحدت داخلی کشور حفظ شود و کسانی که این خواستِ ملی که در بیانات رهبر معظم انقلاب بارها تجلی داشته است که به حواشی نپردازید را رعایت نمی کنند و به عنوان مخلِ وحدت ملی کشور باید پاسخگوی اعمال خود باشند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه قضاوت های ناصحیحی درباره لایحه تجارت این روزها در رسانه ها مطرح شده است، اظهار داشت: امر عجیبی است که وقتی مجلس به یک قانون مادر در اقتصاد کشور ورود می‌کند برخی در رسانه‌ها سر و صدا راه می‌اندازند که چنین و چنان بوده بدون آنکه سوابق امر را بدانند اما وقتی مجلس در این زمینه‌ها ورود نمی کند، باز هم ماجرا درست می‌کنند که چرا در مسائل اقتصادی مجلس وارد نمی‌شود.

لاریجانی گفت: چند بار باید این مساله را گفت که این قانون به صورت لایحه در زمان دولت خاتمی به مجلس داده شد و در چند دوره در مجلس روی آن کار شد و اتفاقا زمان زیادی برای بررسی آن گذاشته شد و به هیچ وجه حرفی که می‌زنند مبنی بر اینکه با عجله انجام شد، درست نیست و اگر ایرادی وارد باشد این است که چرا این لایحه تا این حد به صورت طولانی در مجلس بررسی شد چرا که حدود ۱۶ سال در مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این تصور غلطی است که همه کار روی یک لایحه باید در صحن مجلس انجام شود در حالی که کار اصلی در کمیسیون‌ها و با کمک متخصصان و مرکز پژوهش‌های مجلس و دولت باید صورت گیرد و اگر کار «منقح» انجام شد دلیلی ندارد در مجلس یک کار کارشناسی شده که مورد بررسی علمی قرار گرفته، معطل بماند.

لاریجانی اظهار داشت: اگر به خاطر داشته باشید در آیین نامه قبلی مجلس روش اینگونه بود که در طرح ها و لوایح صرفا در مواردی که نظری نمایندگان ارائه می کردند، در صحن مجلس بررسی می شد و سپس یکجا در مورد آن رای گیری می شد که البته این مساله در این مجلس تغییر کرد.

وی با اشاره به اینکه ادعایی مطرح شده که بخش های اقتصادی در بررسی لایحه تجارت حضور نداشتند اظهار داشت: این حرف کاملا ناصحیح است و ادعایی که در صدا و سیما و رسانه ها مطرح گردید که حقوقدانان در این لایحه نظر دادند و اقتصاددانان مشارکت نداشتند حرف درستی نیست چراکه اتاق بازرگانی و دولت در بخش اقتصادی مشارکت داشتند و متن اصلی لایحه را دولت ارائه کرده است که با حضور کارشناسان اقتصادی تدوین شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بنده خود از جلسات مستمری که کمیسیون با حضور اتاق بازرگانی در مجلس قبل داشتند، مطلع بودم و حتی در اجلاسی که در مجلس قبل به طور مداوم در یک هفته در مشهد برقرار شده بود، شرکت کردم و نمایندگان همه دستگاه های اقتصادی دولت و اتاق بازرگانی وقت در آن جلسات حضور داشتند. ماده به ماده این لایحه خوانده می شد و بحث روی آن صورت می گرفت.

لاریجانی تصریح کرد: ما حتی در صحن مجلس از مسئولان اتاق بازرگانی دعوت کردیم و آقایان نظر کتبی خود را به ما ارائه دادند و در چند مورد نظر داشتند که ما با آنها گفتگو کردیم و برخی را قبول کردند که مصلحت نیست و برخی را اصلاح کردیم و در مورد پیشنهادات هم در صحن مجلس نظر آنان اتخاذ می شد و حتی برخی مواد جهت اصلاحات و رفع ابهام به کمک ارجاع شد.

وی گفت: بحث درباره محتوای لایحه تجارت می تواند متفاوت باشد کما اینکه در کمیسیون هم نظرات مختلف بود اما اینکه در رادیو و تلویزیون یک مرتبه و بدون توجه به سوابق راه افتاده اند و طوری موضوع را مطرح می کنند که انگار این لایحه یک روزه به مجلس آمد و با عجله تصویب شد اقدام ناصواب، ناعادلانه و غلطی است که توصیه بنده به آنان این است که لااقل زحمت بکشید و ابعاد مساله بفهمید و سپس وارد کار شوید.

وی افزود: تاسف آورتر این است برخی مجری ها در شبکه های تلویزیونی «هزل‌گویی» می کنند که هیئت نظارت بر صدا و سیما باید به این مساله رسیدگی کند و همه باید بدانند قانون‌گذاری کار جدی حکومت است و صدا و سیما موظف است فرهنگ قانونی را در جامعه رشد دهد نه با سخنان تمسخرآمیز که مثلا «مجلس رکورد زد» حرف های وهن آمیز و غلط مطرح کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حکمرانی در سطح قانون گذاری از امور فکاهی نیست که دستاویز یک مجری کم اطلاع شود و آن را وسیله هجوگویی قرار دهد و هر و کر راه بیندازد. متاسفانه برخی همکاران هم در این زمینه شأن مجلس را رعایت نکردند که بنده از رئیس سازمان صداوسیما می خواهم که به این وضع نابسامان شخصا رسیدگی کند چرا که وظیفه صداوسیما در حکمرانی خوب این است که زمینه تحقق قانون را فراهم کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ضمنا آقایانی که در دولت و اتاق بازرگانی در بخش های مختلف اقتصادی صاحب نظر هستند، اگر نظری در مابقی مواد لایحه تجارت دارند به کمیسیون مراجعه کنند و نظرشان را اعلام کنند و دوباره مساله ایجاد نکنند.

کد خبر: 1028435

وب گردی

وب گردی