لزوم ارائه مقاله توسط دانشجویان دکتری در کنگره‌‌‌‌‌‌‌های علمی دانشگاه آزاد/ ایجاد صندوق علم و حمایت از پژوهش برای محققان علوم پایه

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد باید یک مقاله در مجلات این دانشگاه به چاپ برسانند و یک مقاله هم در کنگره‌‌‌های علمی این دانشگاه ارائه کنند.

بابک نگاهداری رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌‌‌‌و‌‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نحوه برگزاری کنگره‌‌‌ها و همایش‌‌‌های علمی توسط این پژوهشگاه گفت: در گذشته، هر واحدی که می‌‌خواست یک کنگرهای را برگزار کند با هماهنگی سازمان مرکزی بود. در حال حاضر، برای اینکه ساماندهی هدفمندی را در جهت برگزاری مجموعه همایش‌‌‌های علمی و کنگره‌‌‌ها داشته باشیم یک انسجامی را در این خصوص ایجاد کردیم. در دوره جدید کلیه این برنامه‌‌‌‌ها به صورت نظام‌‌‌مند و با برنامه انجام می‌‌‌شود. در این سیر تحول در نظر داریم که هر کدام از دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد قبل از دفاع از رساله یک مقاله در این کنگره‌‌‌‌‌‌‌ها ارائه کنند.

وی درباره اهداف تعیین شده برای برگزاری کنگره‌‌‌‌‌های علمی و پژوهشی در دانشگاه آزاد تشریح کرد: با توجه به تحولات ایجاد شده، در دوره جدید الزامی است که دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد باید یک مقاله در مجلات این دانشگاه به چاپ برسانند و یک مقاله هم در کنگره‌‌‌های علمی این دانشگاه ارائه کنند.

نگاهداری درباره محتوای همایش‌‌‌‌‌های علمی و پژوهشی در دانشگاه آزاد اظهار کرد: همایش‌‌‌ها به تناسب برنامه پایش هر استان و مراکز تحقیقاتی و ترکیب اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاهی برگزار می‌‌‌شود. برای کلیه استان‌‌‌‌‌‌ها دو تا سه همایش علمی را برنامه‌‌‌ریزی کردیم و برنامه پایش هر استان را ملاک برای این کنگره‌‌‌ها قرار دادیم. این همایش‌‌ها به صورت ملی برای دانشجویان دکتری برگزار می‌‌شود و هر دانشجو دکتری یک بار فرصت شرکت در این کنگره‌‌‌ها را دارد.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: یک جدول پیشنهادی برای برگزاری کنگره‌‌ها در پژوهشگاه تهیه شده و طی مکاتبه‌‌‌ای به استان‌‌ها ارسال خواهد شد تا نظرات تکمیلی استان‌‌‌ها را دریافت کنیم و برنامه نهایی در این زمینه با یک برنامه‌‌‌ریزی کلان صادر شود. یک نظام کنترل کیفی هم تحت این عنوان برای برگزاری برنامه‌‌‌های دانشگاه آزاد در خصوص همایش‌‌ها و کنگره‌‌‌ها ایجاد خواهد شد؛ به این ترتیب، نظارت دقیق‌‌تری بر روی مقالات دانشجویان دکتری انجام می‌‌شود.

وی درباره حمایت از پژوهشگران علوم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پایه در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یک صندوقی با نام علم و حمایت از پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی داریم که برای حمایت از طرح‌‌‌های تحقیقاتی در خصوص علوم پایه و کاربردی ایجاد شده است.

نگاهداری تاکید کرد: علوم پایه شامل شیمی، فیزیک، علوم زمین، علوم زیستی و ریاضیات است. شیمی، علم مواد، فیزیک، قوانین حاکم بر جهان مادی، علوم زمین و علوم زیستی، شناخت مواد پیرامون خود و حیات، ریاضیات هم ابزار این علوم بوده بنابراین، علوم پایه همه چیز است. در واقع آنچه در علوم دیگر، مثل فنی و مهندسی، کشاورزی و پزشکی ظاهر می‌شود برگرفته از علوم پایه است. بررسی مسیر حرکتی و هدف‌گذاری کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد اهمیت دادن به علوم‌ پایه یکی از دلایل رشد و پیشرفت آنها بوده چراکه این بخش از علم، زیربنا و پایۀ علوم مهندسی است.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان اظهار کرد: با توجه به تاکیداتی که مقام معظم رهبری به اهمیت علوم پایه داشتند؛ در سال‌‌های اخیر نگاه ویژه‌‌‌‌ای به این علوم شده و عدم توجه به این درخت علمی کشور، زیان‌‌‌های جبران‌‌‌ناپذیری را به دنبال دارد. برهمین مبنا، دانشگاه آزاد هم برنامه‌‌ریزی منسجمی برای حمایت از پژوهش‌‌‌های علوم پایه دارد که بدون تردید سهم بزرگی را در توسعه این رشته‌‌ها در کشور خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028484

وب گردی

وب گردی