المپیاد پژوهشی محیط زیست و انرژی، گامی نو در توسعه المپیادهای علوم کاربردی

 معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان به تشریح جزئیات برگزاری و ثبت‌نام المپیاد پژوهشی محیط زیست و انرژی پرداخت.

عنایت سالاریان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به جزئیات ثبت‌نام المپیاد پژوهشی محیط زیست و انرژی اظهار کرد: اولین المپیاد پژوهشی برای اولین بار در ایران در دو رشته محیط زیست و انرژی در نیمه دوم سال 98 برگزار می‌شود. ثبت‌نام این المپیاد در دو بخش گروهی و انفرادی صورت می‌گیرد. در ثبت‌نام گروهی تعداد اعضای هر گروه دانش‌آموزی حداکثر 2 نفر است. دانش‌آموزانی که در بخش گروهی ثبت‌نام می‌کنند، باید از مدرسه و پایه تحصیلی یکسان باشند.

وی ادامه داد: چالش‌ها از سوی سه سازمان حفاظت از محیط زیست، پژوهشگاه مواد و انرژی و پژوهشگاه صنعت نفت تعریف شده است و دانش آموز باید سازمان و یکی از چالش های مربوط به آن را انتخاب کند. پس از انتخاب چالش دانش‌آموز باید فرمت خلاصه مقاله را دانلود و مطابق آن عمل کند. دانش‌آموزان تقریباٌ 2 ماه فرصت دارند که خلاصه مقاله یا پیشنهاد طرح خود را آماده کرده و در بازه زمانی مشخص شده (تقریبا یک هفته) در سایت بارگذاری کنند.

معاون دانش‌پژوهان مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست 2 سرگروه و چهار داور (در مجموع 6 داور)، پژوهشگاه مواد و انرژی یک سرگروه و 14 داور (در مجموع 15 داور) و پژوهشگاه صنعت نفت 2 سرگروه و 10 داور (در مجموع 12 داور) برای داوری این المپیاد معرفی کرده‌ است، همچنین مقالات مربوط به هر سازمان به سر گروه همان سازمان ارسال می‌شود. لازم به ذکر است زمان ارسال آثار دانش‌آموزان همزمان با بخشنامه سایر المپیادها در آبان ماه اعلام خواهد شد.

وی افزود: فرم داوری به‌صورت آنلاین بر روی پنل هر داور قرار می‌گیرد، داوران می‌توانند با استفاده از این فرم به صورت کمّی به مقاله دانش‌آموزان امتیاز دهند. هر مقاله از طرف سرگروه برای سه داور ارسال می‌شود. امتیازات داوران به هر مقاله مجدداٌ به سر گروه بازگردانده می‌شود و پس از بررسی و تایید نهایی سرداور، دانش‌آموز می‌تواند نتیجه داوری را در پنل خود مشاهده کند.

سالاریان بیان کرد: اعلام نتایج در سه بخش پذیرش،‌ اصلاح و عدم پذیرش از طریق سامانه http://oly.medu.ir صورت می‌گیرد. دانش‌آموزانی که از طریق سایت پیام اصلاح دریافت کرده‌اند در بازه زمانی تعیین شده باید اصلاحات را انجام داده و مجدداً پژوهش خود را بارگذاری کنند. لازم به ذکر است مقالات مربوط به هر سازمان به سرگروه همان سازمان ارسال خواهد شد. دانش‌آموزانی که پیام پذیرش دریافت می‌کنند، متن پذیرش در مرحله اول، راه یافتن به مرحله بعد و تکمیل مشخصات مربی راهنما را در بازه تعیین شده دریافت خواهند کرد. دانش‌آموزانی که پیام عدم پذیرش دریافت می‌کنند، فقط برای شرکت در پژوهش محیط زیست و انرژی از آن‌ها تشکر خواهد شد.

وی افزود: تمامی دانش‌آموزانی که طرح‌ها و مقالات آن‍ها توسط داوران پذیرفته شده است باید در بازه زمانی مشخص(حداکثر 10 روز) مشخصات یک نفر مربی راهنما (ترجیحا از میان دبیران راهنمای شاغل در پژوهش سرای دانش‌آموزی) را در سامانه درج کنند، این مربی می‌تواند دانش‌آموز یا حتی پدر یا مادر آنان باشد.

معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان با اشاره به زمان اعلام نتایج نهایی طرح‌های پژوهشی دانش‌آموزان گفت: طرح‌های پژوهشی پذیرفته شده جهت ارائه در بازه زمانی تقریباً سه ماهه باید تکمیل و نهایی شود. زمان و مکان داوری نهایی طرح‌های پژوهشی دانش‌آموزان بر روی سایت مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان اعلام خواهد شد. دانش‌آموزان باید یک هفته پیش از ارائه شفاهی، فایل نهایی مقاله و طرح خود را به همراه پوستر روی سامانه المپیادی‌ها بارگذاری کند. نتایج نهایی در پنل دانش‌آموزان و سایت پس از برگزاری رویداد نهایی و اطلاع رسانی برای مراسم اختتامیه اعلام می‌شود.

وی با اشاره به جزئیات تنظیم مقالات ارسالی دانش‌آموزان گفت: مقالات ارسالی تنها در قالب PDF، DOC و DOCX مورد بررسی اولیه قرار خواهد گرفت. طرح پژوهشی باید بر روی کاغذ A4 با 2.5 سانتی متر حاشیه گذاری از هر طرف و فاصله بین خطوط 1.45 سانتی متر با نوع و اندازه حروف به تربیت برای زبان فارسی lotus شماره 12 و برای زبان انگلیسی Times new roman شماره 11 ماکروسافت ورد تایپ شود.

سالاریان با اشاره به جزئیات تنظیم پوستر و پاورپوینت طرح المپیاد پژوهشی محیط زیست و انرژی گفت: پوستر باید به صورت عمودی با ابعاد عرض 100 سانتی متر و طول 200 سانتی متر تهیه شود رنگ زمینه پوستر اختیاریست؛ اما باید به صورتی انتخاب شود که نوشته‌های متن پوستر به راحتی قابل خواندن باشد. دانش‌آموزان باید توجه داشته باشند برای پاورپوینت باید به ترتیب هدف، روش کار، نتایج، مهم‌ترین منابع پروژه را ذکر کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028552

وب گردی

وب گردی