صندوق حمایت مالی برای تقویت سراهای نوآوری راه اندازی می‌شود

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد که ایجاد و گسترش سراهای نوآوری از سیاست‌های اصلی این معاونت است و برای تقویت این سراها، صندوق حمایت مالی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از کاشان، روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی صبح امروز در بازدید از مراکز صنعتی شهرستان کاشان و مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در نشستی با استادان این واحد دانشگاهی، رویکرد‌های جدید معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی را تشریح کرد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: ایجاد و گسترش سراهای نوآوری از سیاست‌های اصلی این معاونت است و برای تقویت این سراها، صندوق حمایت مالی نیز ایجاد می‌شود که مراکز تحقیقاتی بدون کمترین دغدغه انجام وظیفه کنند.

وی گفت: مردم و جامعه، اعتبار اجتماعی و پیدا‌کردن شغل را از دانشگاه‌های نسل اول انتظار داشتند و دانشگاه‌ها نیز به‌خوبی این انتظارات را برآورده می‌کردند از این‌رو دانشگاه‌های نسل اول مورد توجه و استقبال مردم بود.

این مسئول افزود: در دهه ۸۰ با ظهور صنایع بزرگ مانند پتروشیمی‌ها و نفت، نیاز به آزمایشگاه‌ها و پژوهشگران در این صنایع رشد پیدا کرد و با توسعه تحصیلات تکمیلی و ایجاد آزمایشگاه‌های مجهز، دانشگاه‌های نسل دوم ظهور و در عرصه اجتماعی خودنمایی کردند.

دهقانی‌فیروزآبادی افزود: این نیاز آنقدر فراگیر شد که برای رفع آن بعضی از دانشگاه‌های غیر‌انتفاعی که دارای کمترین امکانات آموزشی و تجهیزاتی بودند در عرصه آموزش عالی ظهور و بروز کردند.

وی خاطرنشان کرد: امروز کارکرد‌های دست یافتن به شغل و تا حدودی کسب اعتبار اجتماعی و نیز جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی، توسط دانشگاه‌ها از بین رفته و آنچه باید مورد توجه مسئولان دانشگاه‌ها برای ماندن در عرصه آموزشی و مورد استقبال قرارگرفتن از سوی جامعه قرار گیرد، ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دانشگاه‌های نسل سوم محصول دانشگاه‌های بزرگ است و این تغییر ماهیت باید مورد توجه مسئولان آموزشی و دانشگاه‌ها قرار گیرد. تربیت کارآفرینان، هدف نسل سوم دانشگاه‌هاست به‌نحوی که هر فرد با ورود به این دانشگاه بتواند برای خود شغل ایجاد و به‌عنوان کارآفرین در جامعه مطرح شود.

دهقانی‌فیروزآبادی خاطرنشان کرد: برای ایجاد دانشگاه کارآفرین، ایجاد مراکز رشد و پارک‌های فناوری لازم است و این مراکز باید روی موضوعات مورد نیاز جامعه تمرکز و به حل مشکلات اقدام کنند.

وی افزود: مسئولان آموزش عالی باید به‌جای تفکر ایجاد و گسترش آموزشکده و رشته‌های تحصیلی‌، سراهای نوآوری مانند سرای نوآوری فرش و عطر و اسانس ایجاد کنند و دانشجویان را به سوی این مراکز سوق دهند.

در پایان جلسه، استادان دانشگاه، نظر و پیشنهاد خود را در زمینه‌های مختلف بیان و دکتر دهقانی نیز با پاسخ به آنان، دیدگاه‌های معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری را بیان کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028592

وب گردی

وب گردی