برپایی موکب‌های لوکس  ایرانی با هزینه بیت‌المال/ موکب‌داری به عراقی‌ها سپرده شود

مسئول موکب مهران دانشگاه شریف گفت: برخی ارگان‌ها و اداره‌های کشور با هزینه بیت‌المال موکب‌های لوکس را در عراق برپا می‌کنند، این اقدام بین دو ملت تنش ایجاد خواهد کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مریم شمسایی- پیاده روی اربعین حسینی یکی از باشکوه‌ترین جلوه‌های عشق و محبت میان دوست داران اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) است. به لطف الهی در سالیان اخیر شاهد شوق و شور محبین اهل بیت جهت شرکت در این اجتماع عظیم و معنوی بوده‌ایم، هر ساله جمعیت کثیری از زائران حسینی از کشورمان جهت زیارت بقاع مطهر ائمه راهی کشور عراق و شهرهای زیارتی از جمله نجف، کربلا، کاظمین و سامرا می‌شوند.

برخی از دانشگاه‌های مطرح کشور نیز برای خدمت‌رسانی به زائران موکت در مسیر راهپیمایی زائران تا کربلا برپا می‌کنند که از جمله این موکب‌ها می‌توان به موکب الزهرا(س) دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد. جواد اکبری مسئول موکب مهران دانشگاه شریف در گفت‌و‌گوی تفصیلی با ایسکانیوز موکب‌های مردمی را دارای برکت دانست،‌همچنین از وجود موکب‌های سازمانی با هزینه‌های بیت المال انتقاد کرد. وی وجود موکب‌های لوکس را عامل تفرقه بین دو ملت ایران و عراق دانست.

ایسکانیوز: تاریخچه موکب هیئت الزهرا(س) دانشگاه شریف را بیان کنید؟

اکبری: با توجه به اهمیت این همایش بزرگ حسینی در تعظیم شعائر و نشر معارف اهل بیت (ع)، خادمان هیئت الزهرا(س) دانشگاه صنعتی شریف از سال 1395 تصمیم به برپایی موکب پذیرایی از زوار حسینی در مرز مهران گرفتند. این برنامه نیز در کنار سایر مراسم‌ها و برنامه‌های سالانه هیئت الزهرا (س) و خصوصا مراسم‌های ایام محرم و سفر نقش پررنگی در جهت خدمت رسانی به دوستداران و شیعیان اهل بیت (ع) دارد. همچنین این موکب در نظر دارد نقش خود را به عنوان جامعه فرهیخته دانشگاهی در راستای خدمت‌رسانی به زائران ایفا کند.

هیئت الزهرا(س) دانشگاه صنعتی شریف از 2 دهه قبل با مشارکت دانشجویان دانشگاه جهت ترویج معارف اسلامی و برگزاری مراسمات مذهبی در ایام مختلف سال تاسیس شده است. با توجه به اهمیت این دانشگاه به عنوان پایگاه اجتماع نخبگان کشور، هیئت الزهرا به عنوان یک پایگاه مذهبی مهم در میان نخبگان و اهالی منطقه غرب تهران به‌شمار می‌رود. تمامی فعالیت‌های مرتبط با برنامه ریزی، اقدامات رسانه، امور اجرایی و غیره توسط دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف انجام می‌شود.

موکب دانشگاه شریف با اعتقاد به این موضوع که خدمت به زائران کربلا نباید به مکان خاصی محدود باشد فعالیت خود را چند ساله در مرز مهران انجام می دهد.

ایسکانیوز: چرا مکان موکب را در مرز مهران انتخاب کردید؟ چرا مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا را انتخاب نکردید؟

اکبری: تیم شناسایی بابررسی‌هایی که انجام داد، نقشه‌ را تنظیم کرد که در آن مسیر پیاده روی نجف تا کربلا قدم به قدم موکب برای خدمت‌رسانی موجود بود و حتی زائران حق انتخاب نوع پذیرایی را دارند اما در مسیر 15 کیلومتری مرز مهران معروف به پل زائر به ندرت موکبی برای پذیرایی وجود دارد. با توجه به اینکه عبور از مرز به صورت شبانه روزی است، در برخی از مواقع حتی ساعات بامداد نیز زائرانی بودند که به خدمت و پذیرایی نیاز داشتند؛ اما موکبی فعال نبود که به آنها خدماتی ارائه کند.

موکب دانشگاه شریف برای حل این مشکل و با اعتقاد به موضوع که خدمت به زائران کربلا نباید به مکان خاصی محدود باشد فعالیت خود را چند ساله در مرز مهران انجام می دهد.

ایسکانیوز: آیا فعالیت موکب دانشگاه شریف تنها به زمان اربعین محدود است یا در سال برنامه و فعالیت‌های دیگری دارد؟

اکبری: موکب دانشگاه شریف سالانه در هر مناسبت برنامه و فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد؛ اما در زمان محرم و سفر به طور ویژه به فعالیت می‌پردازد و با برپایی موکب به زائران خدمت رسانی می‌کند. از جمله برنامه‌ها و مراسم‌های مهم هیئت الزهرا (س) در سال می‌توان به برنامه‌های مراسم عزاداری دهه اول محرم، مراسم عزاداری ایام اربعین حسینی، کاروان زمینی و هوایی اربعین حسینی، موکب مرز مهران، اردوی سراسری با عنوان پابوس عشق (مشهد مقدس)، مراسم عزاداری ایام فاطمیه اول و دوم، مراسم اعتکاف رجب، مراسم مناجات سحر هفتگی، مراسم مناجات سحر شب‌های ماه مبارک رمضان، مراسم شب‌های قدر، اعتکاف ماه مبارک رمضان، مراسم دعای عرفه، هیئت هفتگی و سایر مراسمات ایام ولادت و شهادت ائمه و اعیاد مذهبی اشاره کرد.

ایسکانیوز: اشاره کردید که موکب الزهرا (س) دانشگاه شریف در کل سال فعالیت می‌کند، ممکن است به یک نمونه از این اقدامات را ذکر کنید؟

اکبری: یکی از اهداف و فعالیت‌های موکب الزهرا (س) دانشگاه شریف یاری رسانی به هم وطنان در پیشامد‌های غیر مترقبه و حوادث طبیعی است. در سال 1396 و در فاصله حدودا 10 روزه از مراسم اربعین حسینی زلزله شدیدی در استان کرمانشاه اتفاق افتاد. خادمان موکب الزهرا (س) دانشگاه صنعتی شریف پس از پایان مراسم اربعین در فاصله‌ حدودا 10 روزه نسبت به برپایی و استقرار موکب خدمت‌رسانی به مردم زلزله زده استان کرمانشاه اقدام کردند.

ایسکانیوز: ابعاد کار موکب از لحاظ امور تغذیه برای اربعین امسال چگونه است؟

اکبری: موکب دانشگاه شریف در بازه زمانی 9 روزه فعالیت اصلی خود را بر پخت و پز متمرکز کرده است، عمدتاً غذاهایی که این موکب ارائه می‌دهد به صورت ساندویچی است. امسال نیز حدود 50 هزار ساندویچ و 40 هزار لیوان شربت و چای توسط موکب الزهرا(س) در میان زائران توزیع خواهد شد.

با توجه به اینکه حجم کار بسیار بالا است، یک نفر به عنوان خادم نمی‌تواند در کل 9 روز به صورت شبانه روزی به زائران خدمت‌رسانی کند، برای حل این مشکل زمان خدمت رسانی برای خادمان را به 2 بازه چهار تا پنج روزه تقسیم کرده‌ایم. برای هر بازه زمانی نیز حدود 40 خادم دانشجو را در نظر گرفته شده است.

ایسکانیوز: به نظر شما دامنه فعالیت موکب‌ها شامل ارائه خدمات تغذیه‌ای است یا خدمات پزشکی و فرهنگی را نیز شامل می‌شود؟

اکبری: قطعا تمرکز بر یک موضوع نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت، مسئولان موکب زمانی که تمرکز خود را بر مسائل فرهنگی بگذارند و درگیر امور غذایی یا اجرایی نباشند؛ می‌توانند خروجی مطلوب‌تری را ارائه دهند. به عنوان مثال زائر برای دریافت غذا به یک موکب مراجعه و برای دریافت خدمات پزشکی به موکب‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه می‌کند. اما با توجه به حضور مردم در یک بازه زمانی محدود شاید نتوان این تفکیک تخصصی را به خوبی در موکب‌ها اجرایی کرد به همین دلیل معمولا در موکب‌ها یک یا دو پزشک نیز حضور دارند.

متاسفانه کار سازماندهی و تقسیم کار موکب‌ها در ایران را فرمانداری مهران انجام می‌دهد که در آنجا سابقه و تخصص موکب مورد بررسی قرار نمی‌گیرد

ایسکانیوز: اختصاص محل برای برپایی موکب‌ها توسط چه نهادی انجام می‌شود؟

اکبری: متاسفانه کار سازماندهی و تقسیم کار موکب‌ها در ایران را فرمانداری مهران انجام می‌دهد که در آنجا سابقه و تخصص موکب مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، صرفا برای اینکه موکبی در محل وجود داشته باشد؛ اجازه برپایی آن صادر می‌شود.

به عنوان مثال در سال گذشته مسیری که محل ترافیک و تردد رفت و آمد زائران بود را به موکب ارگانی دادند، که تنها یک بنر تبلیغاتی سازمانی نصب شده‌ بود و از خدمت و پذیرایی خبری نبود. در سوی دیگر موکبی که بانی مردمی داشته برای خدمت به زائران، با بی تدبیری مسئولان در محلی از مسیر واقع شده بود که رفت و آمد در آن کم بود. عملکرد مسئولان در سال‌های اخیر نشان دهنده این موضوع است که منطقه به صورت لوجستیک مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، همچنین برنامه درستی برای آسایش زائران صورت نمی‌گیرد. در چنین شرایطی روزی که مردم به مرز می‌رسند، تازه مسئولان از خواب بیدار می‌شوند و سردرگم و حیران به دنبال راه حل هستند.

متاسفانه مسئولان استانی و فرامانداری نه تنها با مسئولان برگزاری موکب‌ها همکاری لازم را نمی‌کنند؛ بلکه تا جایی که توان دارند نیز در برپایی موکب‌ها موانعی را ایجاد می‌کنند. تفکر برخی از مسئولان به این گونه است که زائری که از مشهد پیاده تا مرز مهران آمده است می‌تواند چند کیلومتر باقی مانده در مرز را نیز طی کند و شاید نیاز چندانی به برپایی موکب نباشد.

ایسکانیوز: به عقیده شما موکب با هدف خدمت به زائران اربعین باید جنبه مردمی داشته باشد یا سازمانی؟ چقدر آسیب چشم و هم چشمی در بین موکب داران رواج دارد؟

اکبری: قشنگی اربعین به مردمی بودن آن است؛ مراسم پیاده روی اربعین نیز مردمیست، موکب‌های عراقی نیز کاملا مردمی هستند؛ اما متاسفانه سازمان‌ها، بانک‌ها و ارگان‌های ایرانی به اشتباه وارد قضیه برپایی موکب شده‌اند و با صرف هزینه‌های گزاف سعی در به رخ کشیدن خدمات دارند.

موکب دانشگاه شریف هزینه‌های خود را به صورت 100% از خیرین مردمی تامین می‌کند. به عنوان مثال در هیئت‌های محرم و مراسم عزاداری صندوق هایی برای هزینه‌های موکب وجود داشت که مبالغ مناسبی نیز از این طریق جمع‌آوری شد.

ایسکانیوز: زمان آغاز به کار موکب دانشگاه شریف چه تاریخی است و چه تعداد دانشجو از این دانشگاه به مراسم پیاده روی اربعین اعزام خواهند شد؟

اکبری: باتوجه به تجارب سال‌های گذشته و نمودارهای جمعیتی که در چه روزها و ساعاتی رفت و آمد بیشتر از مرز انجام می‌شود، به این نتیجه رسید‌ه‌ایم که موکب را روز اربعین جمع‌آوری نکنیم چرا که امسال هزینه‌های ویزا وجود ندارد و سفر هوایی بسیار گران قیمت هستند، احتمال می‌دهیم که جمعیت بیشتری از مرز مهران عبور کنند و برای همین از دو هفته قبل از اربعین موکب راه اندازی خواهد شد.

از خانواده دانشگاه شریف حدود 250 دانشجوی دختر و پسر از طریق زمینی، 150 دانشجو از راه هوایی و 400 نفر از استادان، فارغ التحصیلان و کارمندان نیز به مراسم اربعین اعزام خواهند شد.

برخی از افراد اعتقاد دارندهزینه‌های اربعین را صرف امور دیگر کنیم یا این هزینه‌ها را به نیازمندان داخل کشور اختصاص یابد استدلال بسیار ضعیفی است

ایسکانیوز: برخی افراد به هزینه‌های مصرفی در مراسم اربعین با توجه به حضور نیازمندان داخل کشور انتقاد دارند، عقیده شما درباره حضور ایرانیان و برپایی موکب در مراسم اربعین چیست؟

اکبری: خدمات رسانی اربعین مردمی است یعنی فردی برای مراسم جانبی اربعین نذر کرده است که البته برکت فراوانی نیز دارد. اینکه برخی از افراد اعتقاد دارند هزینه‌های اربعین را صرف امور دیگر کنیم یا این هزینه‌ها را به نیازمندان داخل کشور اختصاص یابد، استدلال بسیار ضعیفی است؛ مگر می‌توان گفت چرا افراد به سفرهای خارجی می‌روند و برای تفریح پول را از کشور خارج می‌کنند!

مراسم اربعین یک گردهمایی جهانی برای مسلمانان و به طور خاص شیعیان است که پرورش و حفظ این مراسم از جمله وظایف تک تک مسلمانان به شمار می‌رود. اینکه متاسفانه عده اندک و انگشت شماری برای برپایی این مراسم ایجاد شبه می‌کنند؛ حاصل تلاش‌های دشمنان قسم خورده جهان اسلام است.

ایسکانیوز: آیا موکب‌های مسیر پیاده‌روی باید تماما عراقی باشند یا بهتر است که موکب‌های ایرانی نیز فعالیت داشته باشند؟

اکبری: در کشور عراق سه مسیر برای پیاده روی تا کربلا وجود دارد که در مسیرهای یاد شده موکب‌‌های بسیاری فعالیت خواهند کرد؛ در حالی که در مرزهای ورودی ایران به عراق سه یا چهار موکب وجود دارد. موکب داران ایرانی به اشتباه گمان می‌کنند که عراقی‌ها نمی‌توانند به تمامی زائران ایرانی خدمت دهند و باید در آن کشور حضور داشته باشند. در صورتی‌که حدود 2 میلیون از بیست و پنج میلیون نفر زائران اربعین، ایرانی هستند، پس موکب های عراقی به خوبی می‌توانند به زائران رسیدگی کنند.

زمانی که موکب داران ایرانی وابسته به اداره‌ها با هزینه‌های بیت‌المال به صورت رقابتی در عراق موکب‌های لوکس با سازه‌های چشمگیر بنا می‌کنند، باعث ایجاد تنش میان دو ملت می‌شود. چرا که قبلا ممکن است قبیله یا عشیره عراقی موکب بسیار ساده اما مردمی را اداره می‌کرده و موکب ایرانی حس ناخوشایندی را در آن‌ها به وجود آورد.

ایسکانیوز: چالش اصلی برپایی موکب دانشجویی را چه می‌دانید؟

اکبری: مبحث هزینه و مسائل مالی را کنار می‌گذاریم زیرا اعتقاد راسخ داریم فعالیتی که به نام امام حسین(ع) مزین شده باشد به نحو احسن انجام شده و قطعا هزینه‌های آن تامین خواهد شد. اما مسئله جدی و آزار دهنده برای ایجاد موکب نبود تجهیزات زیربنایی مانند چادر، وسایل آشپزی، وسیله نقلیه و غیره است. البته عدم همکاری مسئولان با دانشجویان و موکب دارن نیز در سال‌های اخیر بسیار نمود داشته است که امیدواریم امسال این مشکلات برطرف شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028594

وب گردی

وب گردی