اکسیر عشق

سفرنامه‌ها حرف می‌زنند. از سفر و اتفاقاتی که طی آن افتاده حرف می‌زنند و خواننده را با خود به سفر می‌برند. این اعجاز کلمات است. کلمات با خود اکسیری دارند که وقتی با مرکب روی صفحات سفید جاری می‌شوند حرکت را آغاز می‌‌کنند و زندگی می‌بخشند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، حال نویسندگان و شاعران و حتی عکاسان سعی کرده‌اند با استفاده از این اکسیر خواننده ومخاطب را به سفری ببرند. سفری که آرزومند زیاد دارد و این کلمات و کاغذها می‌توانند اندکی از اندوه این هجران کم کند و شوق وصال را زنده نگه دارند. کتاب‌هایی که وقتی می‌خوانیم دلمان می‌خواهد بار ببندیم و پا در مسیر بگذاریم تا خودمان ببینیم آن‌چیزی را که خوانده‌ایم زیرا قاعده‌ای کلی است که «شنیدن کی بود مانند دیدن» و وقتی تاثیر خواندن این است اگر خود شاهد ماوقع باشیم «دست‌افشان، پای‌کوبان می‌رویم».

در ادامه با هم چند کتاب را که از سفر زیارتی اربعین و همایش پیاده‌روی آن سخن گفته‌اند، مرور کرده‌ایم.

اربعین طوبی

این کتاب را باید اولین روایت داستانی از پیاده‌روی اربعین دانست که سیدمحسن امامیان آن را نوشت. کتابی که قصه یک سفر و نذر خانوادگی را شرح می‌‌دهد. قصه‌ای که در چهل گام از بصره تا کربلا روایت می‌شود و علاوه بر نمایش این حماسه بزرگ قصه یک خانواده را نیز در بستر آن شرح می‌دهد. قصه‌ای که شاخ و برگ‌های روایی آن خواننده را در موقعیت یک سفر قرار می‌دهد و از زاویه یک خانواده عراقی این پیاده‌روی را به خواننده نشان می‌دهد. این کتاب داستانی گیرا و جذاب دارد و می‌توانند خواننده را در یک قصه جذاب از یک موضوع روز قرار دهد.

احضاریه

برادری قرار است عازم زیارت اربعین شود. احضاریه در رفت و برگشتی بین گذشته و حال، روایتی از زندگی یک روزنامه‌نگار نویسنده است که برای سفر به کربلا نه دعوت که احضار می‌شود. راوی داستان علی موذنی روزنامه‌نگاری است که به واسطه اصرار و پیشنهاد یکی از دوستانش راهی سفر کربلا می‌شود و در حین مقدمه‌چینی برای این سفر است که خواهرش خوابی عجیب می‌بیند و مسیر قصه را عوض می‌کند. این رمان از حیث تکنیک یکی از آثار تکنیکی سال‌های اخیر است که با درون‌مایه دینی نوشته شده است و نویسنده کوشش کرده پیوندی میان گذشته و حال برقرار کند و اتفاقات تاریخ را در یک امتداد تصویر کند.

به سفارش مادرم

سفرنامه یک فرزند که به سفارش مادرش پا در مسیر نجف به کربلا گذاشته است. این کتاب در واقع همین یک خط است و نیست. هست چون سیداحسان حسینی نسب تلاش کرده ماجراهایی که در مسیر نجف به سمت کربلا می‌بیند را از زاویه نگاه مادرش تماشا کند و نیست چون گاهی خودش هم پا در مسیر گذاشته و روایت خود از یک موضوع را برای مادرش بازگو کرده است. روایتی که رگه‌هایی از طنز در آن چشمگیر است و خواننده در جای جای اثر شاهد حضور راوی در روایت است. به عبارتی حسین‌نسب تلاش نکرده تا خود را از روایت خارج کند تا خواننده مسیر را ببیند بلکه از زاویه خودش مسیر و اتفاقات را به خواننده‌اش نشان داده است.

پادشاهان پیاده

این کتاب روایت قصه‌های افرادی است که در مسیر نجف تا کربلا قطره‌ای از دریای زائران سیدالشهدایند.هر زائر قصه‌ای دارد و هیچ دو قصه‌ای شبیه هم نیست. پادشاهان پیاده روایت انسان‌هایی است که قصه‌های افراد را بازگو کرده است. بهزاد دانشگر و محمدعلی جعفری در این کتاب بی‌واسطه خواننده را در معرض روایت اربعین قرار داده‌اند. در این کتاب هرکس روایتی دارد و برای حضورش توجیهی! همه این افراد که خواننده خود را بی‌پرده در برابر آنها می‌بینند به یک نقطه خیره شده‌اند و نویسندگان این کتاب نسبت افراد با آن نقطه را ترسیم کرده‌اند. قصه‌هایی که از نقاط مختلفی آغاز می‌شوند و در یک نقطه با هم تلاقی می‌کنند که اسمش کربلا است.

عمود 1400

علی‌اکبر والایی داستا‌نویسی است که این بار روایت مستند سفرش از اربعین را برای خواننده آماده کرده است. روایتی که موجز و مختصر است ولی نویسنده به دقت از زیر و بم مشاهداتش حرف زده است. کتابی که نشر احیا آن را منتشر کرده و در واقع قطعه‌ای از پازل بزرگ روایت اربعین است. روایتی که در روزگار نبرد روایت‌ها کارکردهای بسیاری دارد. والایی در این کتاب کوشش می‌‌‌کند از دریچه ذهن و زبانش با خواننده از سفری بزرگ حرف بزند و البته دقت‌های یک نویسنده را در روایتش لحاظ کرده و برخلاف برخی روایت‌ها که جنبه‌های ژورنالیستی آنها برجسته است در این کتاب جنبه ادبی نیز خودنمایی می‌کند.

سفر عشق

این کتاب عشق است. در واقع شاید باید این کتاب را اولین کتاب در زمینه ثبت مکتوب پیاده‌روی اربعین نام نهاد که توسط یک دانشجو روایت و روانه بازار کتاب شد. این کتاب اشاره‌ای به این سفر دارد که حضور جهانی و برای یک حقیقت واحد گرد هم می‌آیند. این کتاب از این حیث که اولین روایت مکتوب از زیارت اربعین و همایش پیاده‌روی آن است اهمیت بسیاری در میان آثار مکتوب دارد و در واقع نویسنده قبل از اینکه تحت تاثیر دیگر آثار و روایت‌ها قرار بگیرد روایتی منتشر کرده که شاید روی آثار بعدی نیز اثر گذاشته باشد. این کتاب نیز با زبانی روان و ساده مشاهدات یک دانشجو با اقتضائات فرهنگی راوی را برای خواننده آماده کرده است.

پیاده آمده‌ام

روایت‌های مکتوب بخشی از پازل روایت اربعین است و در این میان عکس‌ها و فیلم‌ها نیز با زبان دیگری با مخاطب سخن می‌گویند. این کتاب نیز روایتی تصویری از این همایش عظیم است. همایشی که انسان‌ها آن را رقم می‌زنند و عامل محرک این انسان‌ها نیز یک باور واحد است.سیداحسان باقری و علی حیاتی با عکس‌های خود تصویری از اربعین را برای خواننده نمایش داده‌اند تا بیشتر در حال و هوای این سفر زیارتی قرار بگیرند. این کتاب از این حیث که روایتی مصور از زیارت اربعین است و باز هم اولین در این زمینه محسوب می‌شود می‌تواند برای مخاطبی که تاکنون پا در این مسیر نگذاشته تداعی‌کننده حال و هوای این رویداد باشد.به عبارتی همیشه قرار نیست کلمات حرف بزنند بلکه تصاویر هم سخن می‌گویند.

درنگی در نجف

جواد کلاته عربی یکی از آن دسته افرادی است که در حوزه جنگ و دفاع مقدس قلم می‌زند و روایت خود از خدمتگزاری به زائران سیدالشهدا(ع) را در کتاب «درنگی در نجف» روایت کرده است. سفرنامه‌ای که از این سفر معنوی نوشته شده و نویسنده در صف خادمان زوار امام حسین(ع) بوده و از این زاویه نیز به این اتفاق نگاه کرده است. زاویه‌ای که در میان روایت‌های مکتوب کمتر داریم و اغلب از زاویه زوار روایت شده و یک خادم راوی مشاهداتش از این تجربه نبوده است. این کتاب که حجم زیادی هم ندارد تلاش کرده تا روایتی از زاویه‌ای متفاوت برای خواننده بازگو کند و او را در این تجربه سهیم کند.

موکب رنگی پنگی

بهزاد دانشگر در جدیدترین اثری که از خود منتشر کرده سعی کرده بخشی دیگر از این رویداد مهم را روایت کند. او در این کتاب که سومین کتاب از مجموعه روایت‌های اربعین او محسوب می‌شود، تلاش کرده تا از کودکانی حرف بزند که در این مسیر اغلب نادیده گرفته می‌شوند. در واقع در این روایت‌ها که در حکم خرده‌روایت‌های کتاب‌های قبلی دانشگر است، خواننده با زاویه‌ای دیگر از این رویداد مذهبی روبه‌رو می‌شود.در این کتاب دانشگر خواننده را در برابر هنرمندان کوچکی قرار می‌دهد که در این مسیر حضور دارند و سعی می‌کنند نقشی در این حماسه عاشقانه ایفا کنند.

سفرنامه با صاد

سفرنامه‌ها دارای اسلوب و قاعده خاصی هستند و وقتی پای نقد کتب سفرنامه وسط می‌آید از چارچوب‌هایی حرف زده می‌شود که تعیین‌کننده اصالت یک سفرنامه است. ولی سیدمهدی موسوی در کتابش تمام این قواعد را کنار گذاشته و با زبان شاعرانه دست به روایت اربعین زده است. «سفرنامه با صاد» در واقع روایتی منظوم از این سفر زیارتی است. موسوی در این کتاب با کمک گرفتن از قالب نیمایی روایتی ترتیب داده از ابتدای سفر تا لحظه وصال و سفرنامه منظوم خود از زیارت اربعین را با تصاویر ناب و تماشایی برای مخاطبش روایت کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028612

وب گردی

وب گردی