نکته‌های مهم آموزشی برای دانشجویان ترم اولی

دانشجویانی که سابقه طولانی‌تری در دانشگاه‌ها دارند، طبیعتاً با مفاهیم و قوانین نظام آموزشی بیشتر آشنا هستند؛ اما نودانشجویان آشنایی چندانی با نظام آموزشی دانشگاه ندارند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش در دانشگاه‌ها از نظامی واحد تشکیل شده است و از جمله موارد آموزشی می‌توان به انتخاب واحد، حذف و اضافه، ساعت کلاس‌ها، دروس پیوسته، مستقل و هم‌نیاز، حذف ترم، مرخصی تحصیلی (پزشکی) و غیره اشاره کرد.

دانشجویانی که سابقه طولانی‌تری در دانشگاه‌ها دارند، طبیعتاً با مفاهیم و قوانین نظام آموزشی بیشتر آشنا هستند؛ اما نودانشجویان یا همان ترم اولی‌ها آشنایی چندانی با نظام آموزشی دانشگاه ندارند و ممکن است در ابتدای دوران تحصیل خود با مشکلاتی روبرو شوند. البته توضیحات لازم در زمینه مسائل مربوط به نظام آموزشی دانشگاه در آیین‌نامه آموزشی دانشگاه ذکر شده؛ اما به‌دلیل حجم بالای مطالب، کمتر دانشجویی همت می‌کند این آیین‌نامه را مطالعه کند.

مطالعه جزئیات نکات آموزشی درج شده در آیین‌نامه دانشگاه‌ها این امکان را به ورودی‌های سال 99-98 می‌دهد که با اطلاعات و آگاهی بیشتر، مسائل آموزشی خود را حل کنند.

تعداد واحدهای درسی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد متفاوت و متغیر است، هر واحد درس نظری یک ساعت آموزشی و هر واحد درس عملی بین دو تا چهار ساعت آموزشی را دربرمی گیرد؛ این در حالی است که شهریه‌های دروس نظری و عملی متفاوت است.

12 تا 16 جلسه کلاس برای هر واحد درسی در نظر گرفته شده است؛ البته ناگفته نماند طول دوره کارشناسی پیوسته چهار سال و حداکثر 6 سال در نظر گرفته می‌شود، همچنین دانشجویان کاردانی و کارشناسی ناپیوسته باید به طور معمول در دو یا نهایتاٌ سه سال، تحصیل خود را به پایان برسانند.

دانشگاه برای دانشجویان تا سه جلسه غیبت را لحاظ کرده است و دانشجویان بنا به هر دلیلی می‌توانند سه روز در کلاس درس حاضر نشوند؛ اما غیبت‌های بیش از سه روز موجه نبوده و در مواردی نیز منجر به حذف دانشجو از کلاس درس خواهد شد.

دروس پیوسته، مستقل و هم‌نیاز

تا به حال نام دروس پیوسته، مستقل و هم‌نیاز را شنیده‌اید؟ دروس مستقل به دروسی گفته می‌شود که انتخاب آن نیاز به گذراندن واحدهای درسی دیگری ندارد، به همین منظور بعضی از رشته‌‌ها و برخی از دروس باهم و به‌صورت هم‌نیاز یا به‌صورت پیوسته اخذ می‌شوند.

برای مثال دانشجوی ترم اول رشته مترجمی زبان انگلیسی مقطع کاردانی، اگر واحد درسی مانند خواندن و درک مفاهیم مقدماتی را انتخاب کند، در ترم دوم باید خواندن و درک مفاهیم متوسطه را در انتخاب واحد خود درج کند، به همین منظور در صورت عدم کسب نمره قبولی در واحد درسی مقدماتی، دانشجو برای انتخاب واحد درسی متوسطه مجاز نیست.

حداقل و حداکثر واحدی که دانشجویان می‌توانند در طول ترم اخذ کنند

دانشجویان در طول نیم‌سال تحصیلی موظفند حداقل 12 و حداکثر 20 واحد درسی را انتخاب کنند؛ دانشجویانی که در طول یک نیم‌سال معدل‌شان کمتر از 12 شده باشد، مشروط می‌شوند و این دانشجو نمی‌تواند در ترم بعد، بیش از 14 واحد درسی اخذ کند.

حذف و اضافه

برخی از دانشجویان، حذف و اضافه را مانند راه نجات می‌دانند؛ دانشگاه بعد از انتخاب واحد اولیه برای دانشجویانی که نتوانسته‌اد انتخاب واحد کنند یا دروسی را به اشتباه انتخاب کرده‌اند یا قصد دارند واحدی را حذف یا اضافه کنند، راهکاری در نظر گرفته است؛ دانشجویان در ایام حذف و اضافه می‌توانند تعدادی از واحد‌های درسی را حذف و تا سقف مجاز، واحدهای جدیدی را به فهرست اتخاب واحد خود اضافه کنند.

حذف ترم

حذف تمامی واحدهای انتخابی در یک نیمسال امکان‌پذیر است، البته آن هم شرایط خاص خود را دارد. در صورتی که دانشجو بنا به تشخیص شورای واحد آموزشی، قادر به ادامه تحصیل در طول یک ترم نباشد، نیمسال مزبور به عنوان مرخصی تحصیلی محسوب می‌شود.

دانشجویان در طول دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته حداکثر 2.5 سال تحصیلی و دانشجویان کارشناسی پیوسته تا 4.5 سال تحصیلی می‌توانند با موافقت واحد آموزشی دانشگاه، واحد اخذ کنند. گفتنی است دانشجو در طول مرخصی هر نیم‌سال باید شهریه ثابت آن ترم را پرداخت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028736

وب گردی

وب گردی