پرستاران بخش‌هاى بحرانى بیشتر دچار فرسودگى شغلى مى شوند

پرستارانى که مسئولیت هایى مانند سوپروایزرى دارند و یا در بخش هاى بحرانى و پر تنش مانند اورژانس یا سى سى یو و آى سى یو کار مى کنند در مقایسه با سایر پرستاران بیشتر دچار فرسودگى شغلى مى شوند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مریم گویا روان شناس درباره فرسودگى شغلى در پرستاران گفت: پرستارانى که در شیفت هاى ثابت عصر و شب یا صبح و عصر کار مى کنند و این شیفت ها تغییر نمى کند، بیشتر در معرض فرسودگى شغلى قرار مى گیرند. وقتى پرستاران دچار فرسودگى شغلى شوند، دقت و تمرکز آنها در انجام وظایف کاهش مى یابد و با حساسیت کمترى نسبت به وظایف محوله کار مى کنند.

وى ادامه داد: همچنین هرچقدر تعداد بیمارانى که به یک پرستار سپرده مى شود بیشتر باشد، احتمال بروز فرسودگى شغلى افزایش پیدا مى کند.

این روان شناس بیان کرد: فرسودگى شغلى معمولا در پرستاران غیربومى بیشتر اتفاق مى افتد؛ زیرا دور از خانواده، محیط و فرهنگ خود قرار گرفته اند و احساس مى کنند از میزان حمایت اجتماعى کمترى برخوردارند.

فرسودگى شغلى در خانم ها بیشتر است

گویا گفت: معمولا فرسودگى شغلى بیشتر در خانم ها اتفاق مى افتد و عموما کسانى که امنیت شغلى ندارند بیشتر از بقیه افراد در معرض ابتلا به این عارضه قرار مى گیرند. مواردى مانند افزایش سن و ساعت اضافه کار نیز در این زمینه تاثیر دارد.

وى ادامه داد: اولین آسیب فرسودگى شغلى، رنج بردن از فرسودگى بدنى است. برخى از نشانه هاى بدنى نظیر سردرد، تهوع، کم خوابى و تغییرات در عادت هاى غذایى در این صورت بروز مى یابد. اغلب این افراد دچار فرسودگى نگرشى نیز مى شوند. همچنین نسبت به دیگران بدگمان شده و گاهى با سایر افراد مثل یک شى رفتار مى کنند.

شاخص هاى فرسودگى شغلى

این روان شناس درباره شاخص هاى فرسودگى شغلى گفت: فرسودگى شغلى داراى شاخص هاى رفتارى، هیجانى، نگرشى، روان تنى و سازمانى است. شاخص هاى رفتارى در مواردى مانند تحریک پذیرى و پرخاشگرى، کناره گیرى از دیگران، کاهش توانایى براى انجام وظایف شغلى، محدود شدن فعالیت هاى اجتماعى و تفریحى، افزایش مصرف سوء دارو و افزایش مشکلات با مدیران و همکاران بروز مى کند.

وى ادامه داد: شاخص هاى هیجانى در بى علاقه شدن به شغل، افسردگى، احساس به دام افتادن در شغل، احساس درماندگى و ناتوانى، احساس مورد تایید و تشویق قرار نگرفتن، احساس جدایى از دیگران و بیگانگى، احساس بى تفاوتى، احساس ملامت و بیزارى و از دست دادن همدلى نسبت به دیگران مشهود است.

گویا بیان کرد: شاخص هاى نگرشى نیز مواردى مانند بدبینى و بدگمانى، بى اعتمادى نسبت به دیگران و محل کار و گلایه مندى از دیگران را به همراه دارد. همچنین شاخص هاى روان تنى مانند احساس خستگى، ابتلا به دردهاى عضلانى، انواع سردردها، بى نظمى در عادات ماهانه زنان، تغییر در عادت خواب، ابتلا به اختلال گوارشى و سرماخوردگى هاى مکرر مشخص مى شود. شاخص هاى سازمانى فرسودگى شغلى نیز در مواردى مثل کاهش رسیدگى به خواسته هاى ارباب رجوع یا بیمار، تنزل ابعاد اخلاقى و معنوى، افزایش موارد خلافکارى، ترک و غیبت از شغل، سوانح و حوادث کار بررسى مى شود.

درمان فرسودگى شغلى

این روان شناس درباره درمان فرسودگى شغلى گفت: یافته هاى علمى نشان مى دهد که امکان بهبود براى افرادى که دچار فرسودگى شغلى شدند وجود دارد. این افراد باید با بروز اولین نشانه ها به روان شناس مراجعه کرده تا با راهنمایى روان شناس، روش هاى کارآمدترى را براى مقابله با شرایط و بحران ها پیدا کنند و در صورت امکان، شرایط فیزیکى یا روانى کار خود را تغییر دهند.

وى ادامه داد: همچنین این افراد مى توانند با راهنمایى روان شناس از برنامه هاى متنوع براى بهبود وضعیت بدنى خود استفاده کرده و ساعت هاى مشخصى از شبانه روز را به ورزش و فعالیت بدنى اختصاص دهند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1028757

وب گردی

وب گردی