آمادگی نیروهای وزارت  بهداشت  برای حضور 3 میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین

دبیر علمی کنگره ملی بهداشت و درمان اربعین با بیان اینکه امسال پیش‌بینی می‌شود 3 میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین حضور داشته باشند، گفت: برنامه‌ریزی‌های بهداشتی و درمانی برای ارائه خدمات به این افراد انجام شده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، عبدالرضا پازوکی دبیر علمی کنگره ملی بهداشت و درمان اربعین در نشست خبری با بیان اینکه در مراسم اربعین شاهد حضور یک تجمع میلیونی از مردم کشورهای مختلف هستیم گفت: در همین راستا برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی از ضرورت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه بسیج جامعه پزشکی از سال 1382 کنگره‌های حوادث غیرمترقبه و مدیریت بحران را پایه‌گذاری کرد گفت: ما از همان سال‌ها به دنبال این بودیم که برنامه‌ریزی مناسبی نیز برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برای مراسم اربعین و تجمعات مذهبی به صورت هدفمند ارائه شود.به دلیل اینکه ارائه خدمات منظم می‌تواند کاهش خسارات جانی و شیوع بیماری در تجمعات را به دنبال داشته باشد.

پازوکی ادامه داد: هر ساله در سال‌های قبل از انقلاب شاهد بودیم که حتی در مراسم سال تحویل در حرم مطهر امام رضا (ع) که تعداد زیادی از مردم گرد هم می‌آمدند برخی از بیماری‌ها شیوع پیدا می‌کرد و یا اینکه عده‌ای جان خود را از دست می‌دادند که در همین راستا نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته است و در حال حاضر شاهد کمترین میزان خسارات جانی در برگزاری مراسم‌های مذهبی هستیم.

دبیر علمی کنگره ملی بهداشت و درمان اربعین با بیان اینکه مراسم پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین تجمع مذهبی دنیا است گفت: سال گذشته دو نیم میلیون نفر در این مراسم شرکت کرده‌اند و به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی جمعیت زیادی از این افراد به بیماری‌های واگیردار مبتلا شدند.

وی توضیح داد: موضوع گرمازدگی، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های پوستی و سایر بیماری‌های واگیر از جمله مواردی است که برای پیشگیری از بروز آنها برنامه‌ریزی صورت گرفته و امیدواریم امسال با خدمات ارائه شده شاهد کمترین میزان مرگ و میر و شیوع بیماری‌ها باشیم همچنین پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 3 میلیون نفر از کشور ما در این مراسم حضور پیدا کنند.

پازوکی در ادامه با بیان اینکه از کشور پاکستان به عنوان بمب بیولوژیک نام برده می‌شود توضیح داد: متأسفانه در این کشور انواع بیماری‌های عفونی و واگیر وجود دارد و از آنجا که زائران پاکستانی از مرزهای ایران عبور می‌کنند ما باید آمادگی لازم را برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها داشته باشیم.

دبیر علمی کنگره ملی بهداشت و درمان اربعین با اشاره به انجام عملیات‌های بیوتروریسم توسط داعش برای بر هم زدن اینگونه مراسمات مذهبی توضیح داد: با اقدامات نیروهای حزب‌الله هسته اصلی داعش از بین رفته است اما انجام عملیات‌های بیوتروریسم ممکن است توسط این گروه انجام شود.

وی ادامه داد: به طور مثال اگر یکی از منابع آب کربلا یا نجف آلوده شود ممکن است صدها هزار انسان به بیماری مبتلا شوند که در این زمینه نیز اقدامات پیشگیری، بهداشتی و درمانی اندیشه شده است.

همچنین عیسی مالمیر دبیر اجرایی کنگره ملی بهداشت و درمان اربعین در نشست خبری گفت: یکی از معضلات ما در حوزه خدمت‌رسانی به زائران در مراسم اربعین عدم ساماندهی و همکاری سازمان‌ها در این حوزه بوده است.

وی افزود: در همین راستا و برای تعامل و هم‌افزایی بیشتر در خصوص خدمت‌رسانی به زائران قرار شد تا کنگره‌ای در تاریخ 11 مهرماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شود تا سازمان‌های دخیل از جمله هلال‌احمر، اورژانس، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و دانشگاه‌های علوم پزشکی با حضور در این گردهمایی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه مراسم اربعین از جمله بزرگ‌ترین مراسم‌های مذهبی دنیا به شمار می‌رود،‌افزود: در همین راستا نقش و برنامه‌ریزی حاکمیت برای خدمت‌رسانی به زائران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مالمیر افزود: بیش از 40 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است که از این تعداد چندین مقاله به صورت شفاهی و بقیه به صورت پوستر ارائه خواهد شد.همچنین حضور در این همایش 5 امتیاز بازآموزی برای پزشکان عمومی خواهد داشت.

دبیر اجرایی کنگره ملی بهداشت و درمان اربعین با بیان اینکه شناسایی پتانسیل بهداشت و درمان در مراسم اربعین در این همایش مورد بررسی قرار خواهد گرفت توضیح داد: یکی از اقداماتی که در مراسم امسال انجام خواهد شد شناسنامه‌دار کردن موکب‌های درمانی است همچنین نحوه خدمت‌رسانی و نوع خدمات ارائه شده به زائران نیز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

وی در پایان با اشاره به حضور هزار گروه جهادی درمانی در مراسم اربعین حسینی اظهار داشت: برای خدمت‌رسانی به زائران 120 موکب بهداشتی و درمانی ایجاد شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028761

وب گردی

وب گردی