واحد کرج نقش موثری در خودکفایی تولید سلنیوم دارد/ بهره‌برداری از فلزات گران‌بها مأموریت اصلی استان البرز در طرح پایش

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز گفت: سلنیوم از جمله فلزات گران‌بهایی است که در امور دفاعی هم کاربرد دارد و یک محصول وارداتی است که با توانمندی در تولید این محصول از واردات آن بی‌‌‌نیاز خواهیم شد.

محمدحسن برهانی‌‌‌فر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره حذف سیستم نمره‌‌‌‌دهی در پایان‌‌‌نامه‌‌‌های دانشگاه آزاد گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا، سیستم نمره‌‌دهی از پایان‌‌نامه‌‌ها حذف شده که دغدغه‌‌‌‌‌‌‌های دانشجویی را حذف و کار را ساده‌تر می‌‌کند. ارزیابی پایان‌‌نامه‌‌ها بدون نظر گرفتن نمره، روش خوبی برای توسعه تحقیق و پژوهش واقعی در پایان‌‌نامه‌‌ها خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در ادامه تشریح کرد: بسیاری از پایان‌‌‌‌نامه‌‌‌‌‌‌‌‌های ما در رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فنی و برخی از رشته‌‌‌های علوم انسانی مثل حقوق و فلسفه در موضوعات مربوط به صنعت ارائه خواهد شد؛ اما در برخی از رشته‌‌‌هایی که امکان انتخاب موضوع پایان‌‌‌‌‌نامه متناسب با صنعت وجود ندارد موضوع پایان‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه در این رشته‌‌‌‌ها، برگرفته از 40 چالش اصلی کشور در حل مسائل موجود تعیین می‌‌شود.

وی درباره ماموریت دانشگاه آزاد استان البرز در طرح پایش اظهار کرد: با توجه به اینکه استان البرز در زمینه امور صنعتی توانمندی‌‌‌های بسیاری دارد، توجه به بخش صنعتی مورد توجه قرار گرفته و در زمینه استحصال فلزات گرانبها فعالیت‌‌‌هایی را آغاز کردیم.

برهانی‌‌‌فر تاکید کرد: در حال حاضر هنوز در بسیاری از موارد از جمله صنایع دفاعی و هسته‌‌ای به خارج از کشور، وابستگی‌‌‌هایی داریم و با توجه به شرایط تحریمی که در آن قرار داریم نیازمند خودکفایی در این زمینه هستیم. امکانات آزمایشگاهی مناسبی در زمینه فعالیت در تولید فلزات گرانبها چون نقره، طلا و سلنیوم داریم که با تکیه بر توانمندی شرکت‌‌‌های دانش بنیان موجود در مراکز رشد دانشگاه آزاد البرز وارد تولید در این زمینه شدیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز تصریح کرد: سلنیوم از جمله فلزات گرانبهایی است که در امور دفاعی هم کاربرد دارد و یک محصول وارداتی است که با توانمندی در تولید این محصول از واردات آن بی‌‌‌نیاز خواهیم شد. یکی از شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان واحد کرج که در اطراف شهرک‌‌‌‌های صنعتی استان البرز قرار دارند فعالیت‌‌های گسترده‌‌ای در این زمینه داشته و کوره‌‌های فعالی دارند که از لجن مس، فلزاتی گرانبها و کاربردی را به‌‌‌دست می‌‌‌آورند.

برهانی فر در پایان گفت: در برخی از شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان ما از ضایعات آهن و هواپیما فلزاتی را به دست می‌‌‌آورند که قابلیت استفاده در بسیاری از صنایع دارد. کارخانجات و شرکت‌‌‌های دانش‌‌بنیان اطراف ما هم علاقه‌‌‌مند به بهره‌‌‌مندی از دانش و تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه هستند. با برخی از صنایع استان هم در زمینه تبادل همکاری برای تولید فلزات گرانبها وارد مرحله قرار شدیم که درآمدزایی مناسبی هم برای ما خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028777

وب گردی

وب گردی