نص صریح قانون درباره تکمیل ظرفیت کنکور چه می‌گوید؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر قانونی بودن پذیرش داوطلبان در مرحله تکمیل ظرفیت توسط دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز - سارا طاهری، فلسفه تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، توسعه آموزش عالی کشور است؛ به همین دلیل این دانشگاه از ابتدای تاسیس، ضرورت‌های آموزش عالی کشور را در صدر اولویت‌ھای خود قرار داد.

کمتر کسی است که نداند در این برهه «توسعه تحصیلات تکمیلی» ضرورت نظام آموزشی کشور است. اولویتی که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی را بر آن داشت تا توسعه تحصیلات تکمیلی با ھدف پژوھش محوری و حل مشکلات جامعه در راستای سیاست‌ھای کلی نظام را از اولویت‌ھای اصلی دانشگاه قرار دھند.

اما ھنوز مدت کوتاھی از ھدف‌گذاری دانشگاه در این باره نگذشته بود که جنجال آفرینی در مورد افزایش پذیرش دانشجویان در مرحله تکمیل ظرفیت کلید خورد و حالا هر سال پس از اعلام نتایج نهایی کنکور تکرار می‌شود. هرچند مسئولان این دانشگاه هر بار تلاش کرده‌اند تا افکار عمومی را متقاعد کنند توسعه کیفی و جذب دانشجو پیش‌شرط تحقق اسناد بالادستی در توسعه علمی و فناوری کشور است؛ اما گویا وزارت علوم عزم خود را جزم کرده است تا هر سال برای دانشگاه آزاد اسلامی مانع‌تراشی کند و البته هر بار بعد از شنیدن دلایل قانونی این دانشگاه برای ثبت نام دانشجویان در دوره تکمیل ظرفیت، اختلافات ختم به خیر می‌شود.

هر چند مخالفت وزارت علوم با دانشگاه آزاد موضوعی نیست که باعث نگرانی دانشجویان شود؛ اما باعث می شود فضاسازی علیه اقدامات مثبت دانشگاه آزاد اسلامی از سوی برخی از جریان‌های خاص کلید خورده و هربار نوعی جنگ روانی علیه این دانشگاه آغاز شود. جریان‌هایی که تحقق اهداف اسناد بالادستی کشور را قربانی رسیدن به اهداف سیاسی و جناحی خود می‌کنند و به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند توسعه آموزش عالی در کشور است.

اما امسال ماجرای اختلاف میان وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی بر سر تکمیل ظرفیت دانشگاه از کجا شروع شد؟ دوم مهرماه یعنی کمتر از یک هفته پیش بود که روابط عمومی دانشگاه در خبری اعلام کرد: «انتخاب رشته تکمیل ظرفیت متقاضیان رشته های با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کننده در آزمون سراسری سال 98 آغاز شد.» تصمیمی که به دلیل خالی ماندن تعدادی از ظرفیت‌های این دانشگاه و با استناد به مصوبه سنجش و پذیرش دانشجو در سال 92 گرفته شد؛ اما سازمان سنجش در اطلاعیه‌ای در روز چهارم مهرماه اعلام کرد که انتخاب رشته و پذیرش دانشجو تحت عنوان تکمیل ظرفیت بدون اخذ مجوز از شورای مذکور فاقد وجاهت قانونی بوده و پذیرش این داوطلبان مورد تایید نیست.

اطلاعیه وزارت علوم در حالی منتشر شد که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر جدا بودن امر سنجش از پذیرش در ‌کنکور کارشناسی تاکید کرده است و فرآیند تکمیل ظرفیت برای ایجاد فرصت برای متقاضیان تحصیل در رشته‌هایی است که پشت کنکور مانده اند.

این اطلاعیه محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی را بر آن داشت تا از این اقدام دانشگاه دفاع کرده و صراحتا اعلام کند پذیرش دانشجو در مرحله تکمیل ظرفیت کاملاً قانونی است. او در ششمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی از اطلاعیه دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش انتقاد و اعلام کرد پذیرش دانشجو بخش‌های مربوط به خود را دارد. او با طرح این سوال که چه کسی گفته است پذیرش باید تک مرحله‌ای باشد، اعلام کرد که دانشگاه اختیار دارد به صورت دو مرحله‌ای عمل کند و با تکمیل ظرفیت تعداد دانشجویان خود را به حد نصاب برساند.

بعد از سخنان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی روابط عمومی این دانشگاه هم در اطلاعیه ای فرآیند تکمیل ظرفیت دانشگاه را همانند سال‌های گذشته «قانونی» اعلام کرد تا داوطلبان نگران پذیرش در مرحله تکمیل ظرفیت نباشند.

روابط عمومی دانشگاه در این اطلاعیه تاکید کرد که مسئله تکمیل ظرفیت در دانشگاه آزاد اسلامی امری عادی، لازم و سنواتی در ثبت‌نام داوطلبان است و بدون این فرآیند، ظرفیت اختصاص‌یافته به داوطلبان برای رشته‌‌های با آزمون و پرمتقاضی که فقط ۵ درصد از رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی را تشکیل می‌دهد، تکمیل نمی‌شود.

پذیرش دانشجو در چارچوب ظرفیت‌های اعلام شده وزارتین علوم و بهداشت

دانشگاه آزاد اسلامی در این اطلاعیه خطاب به متقاضیان تکمیل ظرفیت آزمون سراسری سال 1398 اعلام کرد که بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه در گروه آزمایشی علوم تجربی با بیش از نیم میلیون داوطلب، در مرحله اول اعلام نتایج مطابق با سنوات گذشته تکمیل نشده است؛ بنابراین از این رو فرصت انتخاب رشته مجدد در فرآیند تکمیل ظرفیت در راستای ایجاد فرصت بیشتر برای خیل عظیم متقاضیان تحصیل در رشته‌هایی است که همه ‌ساله صدها هزار نفر داوطلب به منظور کسب پذیرش در آن‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند.

بنابراین طبق آن چه دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است ظرفیت این دانشگاه در رشته های علوم پزشکی و غیرپزشکی ارائه شده در این مرحله در چارچوب ظرفیت های اعلام شده از سوی وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و عدم تکمیل این ظرفیت‌ها فرصت ادامه تحصیل در این رشته‌ها را در سال جاری از متقاضیان سلب خواهد کرد.

نص صریح قانون چه می‌گوید؟

بعد از اطلاعیه دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش و همچنین اطلاعیه دانشگاه آزاد اسلامی چشم‌ها به نص صریح قانون دوخته شد تا مشخص شود قانون در این باره چه می‌گوید.

مطابق تبصره 2 ماده 5 قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب 92/6/10 مجلس شورای اسلامی، مسئولیت «سنجش داوطلبان» به سازمان سنجش آموزش کشور سپرده شده و حرفی از «پذیرش» نشده است. بنابراین اگر قرار بود پذیرش هم بر عهده سازمان سنجش باشد، صراحتا اعلام می‌شد و «سکوت قانون» عملا پذیرش را بر عهده دانشگاه‌ها گذاشته است؛ بنابراین فرآیند «پذیرش دانشجو» در آزمون سراسری در حیطه اختیارات دانشگاه آزاد اسلامی است و طبق قانون این دانشگاه مجاز به تکمیل ظرفیت است.

موضوعی که برخی از نمایندگان مجلس نیز بر آن تاکید کرده و پذیرش را بر عهده دانشگاه آزاد می دانند.

خانلری: مخالفت شورای سنجش و پذیرش با تکمیل ظرفیت دانشگاه جای سوال دارد

کارن خانلری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از جمله این نمایندگان است که در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان این که مخالفت شورای سنجش و پذیرش کشور با پذیرش تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی جای سوال دارد، گفت: طبق قانون دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند تکمیل ظرفیت داشته باشد و اگر اشکال زیادی در رتبه و توانایی علمی دانشجویان نباشد، می‌توان یک سری از آن ها را پس از ثبت‌نام اولیه و قطعی جذب کرد و از نظر من نادرست نیست.

خانلری معتقد است: البته دانشجویانی که واقعا توانایی علمی نداشته باشند در همان یک سال اول، از تحصیل باز می مانند و اگر در کنکور فیلتر نشدند در دوره تحصیلی توسط خود دانشگاه فیلتر می شوند؛ بنابراین تکمیل ظرفیت قانون اشتباهی نیست.

بیرانوند: تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی قانونی است

محمد بیرانوند عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز درباره تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طی سال‌های متمادی روند پذیرش دانشجویان چندین بار تغییر داده کرده است و سنجش پذیرش به فراخور نیاز به دانشگاه‌های دولتی و آزاد واگذار شده است.

بیرانوند ادامه داد: هفته پیش این بحث در کمیسیون مطرح شد؛ با توجه به این که پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی در واحدها صورت می‌گیرد، هر کسی ممکن است چند انتخاب داشته باشد. به طور مثال یک داوطلب، رشته پزشکی دانشگاه دولتی را انتخاب کرده و برای این که فرصت ورود به دانشگاه را از دست ندهد دانشگاه آزاد را نیز انتخاب کرده است. از آن جایی که در زمان اعلام نتایج، هر داوطلب تنها می‌تواند یک دانشگاه را انتخاب کند یک ظرفیت خالی می‌ماند. با این اوصاف دانشجویان دیگر در مرحله تکمیل ظرفیت می توانند اقدام به ثبت نام در ظرفیت‌های خالی کنند.

او تاکید کرد: این تکمیل ظرفیت هم برای دانشگاه آزاد اسلامی و هم دانشگاه های دولتی و فرهنگیان وجود دارد. به طور مثال سال گذشته حدود 3 هزار تکمیل ظرفیت در دانشگاه فرهنگیان داشتیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به این که برخی ازظرفیت ها و صندلی های دانشگاه آزاد اسلامی خالی مانده است، می‌توان تکمیل ظرفیت انجام داد؛ چرا که برخی از داوطلبان پشت کنکور مانده اند و کسانی که حدنصاب لازم را داشته باشند می‌توانند در این مرحله ثبت‌نام کنند.

مرحله تکمیل ظرفیت باعث پر شدن ظرفیت رشته‌های پرمتقاضی دانشگاه آزاد می‌شود

جبار کوچکی نژاد دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی است که در این باره گفت: سیاست‌گذاری در حوزه سنجش بر عهده سازمان سنجش و پذیرش است؛ اما دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند درخواست خود برای تکمیل ظرفیت را ارائه دهد.

کوچکی نژاد تاکید کرد: اگر سازمان سنجش و پذیرش اعلام کرده است که برای مثال دانشگاه آزاد اسلامی در رشته پزشکی 2 هزار نفر ظرفیت پذیرش دارد و حالا صندلی‌های این دانشگاه خالی مانده می توانند تا پر شدن ظرفیت دو هزار نفر اقدام به پذیرش در مرحله تکمیل ظرفیت کنند.

با این اوصاف به نظر می رسد از آن جایی که فرآیند تکمیل ظرفیت پاسخگوی نیاز داوطلبان است و آن‌ها در انتخاب محل تحصیل خود اختیار دارند، اقدام دانشگاه آزاد اسلامی تنها در راستای ایجاد فرصت‌های بهتر و بیشتر برای ادامه تحصیل داوطلبان است و مشکلی برای نظام آموزش عالی کشور ایجاد نمی‌کند.

بنابراین مسئولان این دانشگاه از داوطلبان درخواست کردند بدون توجه به حواشی ایجاد شده برای این فرآیند، در سامانه تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب رشته کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028802

وب گردی

وب گردی