بالاشهرنشینان تهرانی مستحقق دریافت یارانه نقدی نیستند

یک پژوهشگر اقتصاد انرژی با تاکید بر اینکه حذف تدریجی و ادامه‌دار دهک‌های بالای درآمدی بهتر از حذف یکباره یارانه نقدی این افراد است، گفت: دولت برای دسترسی به حساب های شهروندان و بررسی آن، نیازی به اجازه ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، دولت با حذف یارانه نقدی حدود 170 هزار خانوار از شهروندان، گام اول خود را برای اجرای کامل تبصره 14 قانون بودجه سال 1398 مصوب مجلس شورای اسلامی برداشت. این در حالی است که از اولین تکلیف قانونی مجلس به دولت در ارتباط با حذف یارانه نقدی بیش از 4 سال می‌گذرد و طی این دوره همواره نقدهای جدی به دولت درباره عدم حذف یارانه نقدی دهک‌های بالای درآمدی وارد شده است که در نهایت شهریور سال جاری شروع این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

دولت برای دسترسی به حساب های شهروندان و بررسی آن، نیازی به اجازه ندارد

حذف یکباره افراد از دریافت یارانه نقدی دقت کار را کاهش می‌دهد

سیدسجاد پادام پژوهشگر اقتصاد انرژی درباره این موضوع گفت: حذف یکباره افراد از دریافت یارانه نقدی می‌تواند دقت کار را پایین بیاورد، بنابراین حذف تدریجی به جهت بالا بردن دقت کار گزینه مناسب‌تری است، منتها این تدریج باید تداوم داشته باشد و اینگونه نباشد که در یک مقطعی تعدادی حذف شوند و ادامه کار برای حذف سایر افراد بخش‌های پر درآمد رها شود.

پادام با اشاره به اینکه، روش‌های متعددی برای شناسایی دهک بالای درآمدی وجود دارد، افزود: دولت نباید تحت هیچ شرایطی به بهانه ناتوانی در شناسایی و تمایل نداشتن به سرک کشیدن در حساب‌های مردم از حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی دست بکشد زیرا این مهم، یکی از ضروری‌ترین اقدامات پیش‌روی دولت است.

وی گفت: همه مالکان و ساکنان مناطق بالا شهر تهران می‌توانند مشمول حذف قرار بگیرند. به همین منوال در شهرستان‌ها نیز می‌توان اقدام کرد. به عنوان مثال، در اهواز مالکان مسکن در مناطقی همچون کیانپارس می‌توانند مشمول حذف قرار بگیرند. شایان توجه است در پرداخت یارانه نقدی به صاحبان خودروهای بالای 300 میلیون تومانی و صاحبان املاک بازار نیز باید تجدید نظر شود.

پادام با اشاره به اینکه دولت برای دسترسی به حساب های شهروندان و بررسی آن، نیازی به اجازه ندارد، اضافه کرد: رصد گردش حساب به عنوان یک ابزار شناسایی افراد پر درآمد، می‌تواند در کنار سایر ابزارهای صدرالاشاره مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین، شناسایی براساس چند شاخص احتمال خطا را به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهد.

دولت تعهد جدیدی برای خود ایجاد نکند

این پژوهشگر اقتصاد انرژی با اشاره به اینکه دولت به دلیل تحریم فروش نفت با کسری بودجه مواجه است عنوان کرد: بنظر می‌رسد بهترین مزیت حذف دهک‌های پر درآمد، کاهش بار تعهدات دولت است، زیرا دولت بخشی از اعتبارات مورد نیاز فعلی یارانه‌های نقدی را از محل صادرات فرآورده تامین می‌کند که جزء قانون هدفمندی نبود. بنابراین، پرداخت یارانه نقدی به تمام اقشار جامعه به طور جدی بایستی مورد بازبینی قرار می‌گرفت که اقدام درست و بجای مجلس شورای اسلامی در تصویب این مهم و اجرای آن توسط دولت را باید به فال نیک گرفت و از آن استقبال نمود.

پادام افزود: بنابراین در کوتاه مدت پیشنهاد این است که به دولت اجازه کاهش تعهدات داده شود. اما در میان مدت و بلند مدت با شرط رفع تحریم‌ها، منابع صرفه جویی شده به سایر بخش‌های قانون هدفمندی مانند تقویت نظام سلامت کشور و تولید کشور اختصاص یابد.

این پژوهشگر اقتصاد انرژی در پایان اضافه کرد: دولت از محل منابع آزاد شده، تعهدات خود را کاهش دهد و تعهد جدید حتی الامکان ایجاد نکند. چرا که در غیر اینصورت، ممکن است برای تامین تعهدات از محل استقراض از بانک مرکزی توجه شود که افزاش پایه پولی و نقدینگی را به جامعه سرازیر خواهد نمود که تورم ناشی از آن قطعا به شدت به زیان مردم و به خصوص دهک‌های کم درآمد خواهد بود. بنابراین توصیه این است که دولت تعهدات خود را به صورت مدیریت شده کاهش دهد زیرا مدیریت تعهدات می‌تواند از وضعیت معیشتی دهک‌های کم درآمد در آینده صیانت کند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1028816

وب گردی

وب گردی