افغانستان با «حوّا، مریم، عایشه» راهی اسکار شد

افغانستان، «حوّا، مریم، عایشه» را به عنوان فیلم منتخب کشورش در جوایز اسکار ۲۰۲۰ انتخاب کرد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز و به نقل از هالیوود ریپورتر، افغانستان فیلم «حوّا، مریم، عایشه» ساخته «صحرا کریمی» را به عنوان فیلم منتخب کشور برای شرکت در بخش بین‌المللی اسکار انتخاب کرد.

آنجلینا جولی از نخستین فیلم بلند صحرا کریمی مستندساز افغانستانی پشتیبانی کرده است. این فیلم داستان سه زن از طبقات مختلف اجتماعی را روایت می کند که همگی با چالش‌های بزرگی در زندگی خود روبرو هستند.

صحرا کریمی، که مستندی با موضوع زنان افغان با عنوان «در پشت چرخ» را در سال ۲۰۰۹ خلق کرد، امسال اولین فیلم بلند سینمایی خود با عنوان «حوّا، مریم، عایشه» را در بخش افق‌های جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز اکران کرد.

این فیلم زندگی سه زن افغان را از سه طبقه مختلف اجتماعی بسیار متفاوت دنبال می‌کند که همگی با چالش‌های اساسی در زندگی‌شان روبرو هستند. حوّا یک زن خانه‌دار به شدت سنتی و باردار است که فقط با فکر کودکی که در شکم دارد شاد می‌شود. در دنیایی دورتر مریم، خبرنگار خبر تلویزیون که تحصیل کرده در تلاش است تا از شوهر خیانت‌کار خود طلاق بگیرد. سرانجام عایشه، یک نوجوان باردار است که دوست پسرش با شنیدن خبر بارداری او به شدت شوکه می‌شود شد و اکنون آماده پذیرش ازدواج با پسر عموی خود می‌شود تا از شرم اجتماعی مادر شدن ناخواسته جلوگیری کند.

آنجلینا جولی از این درام حمایت کرد و گفت: این فیلم ظرافت، زیبایی و روح زنان افغان را نشان می‌دهد در حالی که به سمت ازدواج، عشق، دوستی، خانواده و مادری حرکت می‌کنند. کمی قبل از اکران این فیلم در جشنواره ونیز آنجلینا جولی در حمایت از این فیلم گفت: هر فیلمی که در افغانستان ساخته می‌شود یک پیروزی در برابر شانس است. در شرایطی که آینده افغانستان در حال تعادل است، ما را به یاد همه آنچه که بر میلیون‌ها زن افغان گذشته، می‌اندازد.

شرکت «نوری پیکچرز» متعلق به «کتایون شهابی» فیلم «حوّا، مریم، عایشه» را تولید کرده و فروش جهانی آن را نیز عهده‌دار است، اما تا کنون توافقی با هیچ شرکتی برای توزیع جهانی آن صورت نگرفته است.

آکادمی علوم و هنر اسکار در تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۲۰ (۲۳ دی‌ماه۹۸) فهرست ۵ نامزد بخش فیلم‌های بین‌المللی را اعلام خواهد کرد. برنده نهایی در شب اسکار و در تاریخ نهم فوریه(۲۰ بهمن‌ماه۹۸) در شهر لُس‌آنجلس مشخص خواهد شد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1028829

وب گردی

وب گردی