مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در هفتم مهرماه

«تحصیل رایگان در دانشگاه آزاد با همکاری در مراکز رشد، سرنوشت نامعلوم پذیرش بدون‌کنکور سال 98 و  امتناع دانشگاه علوم پزشکی تهران از پذیرش برخی المپیادی‌ها» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در هفتم مهرماه به شرح زیر است:

تحصیل رایگان در دانشگاه آزاد با همکاری در مراکز رشد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در این عنوان روزنامه فرهیختگان از برنامه‌های این دانشگاه در حوزه پژوهش و مراکز رشد خبر داده است. حسین زینلی در این عنوان اعلام کرد: «مرکز رشد واحد کاشان شرکت‌های بسیار موفقی دارد که به‌عنوان نمونه یکی از این شرکت‌ها درحال حاضر 20نفر نیروی فعال را استخدام کرده است که در آن مشغول به فعالیت هستند و این شرکت ثبت شده و توانسته بیمه و مزایای کارکنان خود را که البته همگی از متخصصان حوزه مربوط هستند، تامین کند و این برای شرکت موردنظر یک موفقیت است. دانشجویان فنی ما بیشتر به سمت مرکز رشد و شرکت‌های مستقر در آن می‌روند. از طرف دیگر، هرکدام از این شرکت‌ها چند دانشجو را آموزش می‌دهند که این در راستای مهارت‌آموزی دانشجویان و کارآفرینی انجام می‌گیرد. هدف از این کار اشتغال‌زایی برای دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی است که پس از این دوره بتوانند در بازار و شرکت‌های مختلف مشغول‌به‌کار شوند. در حال‌حاضر این شرکت‌ها رونق زیادی دارند و این شرکت‌ها دانشجویانی را بورس می‌کنند که در کنار تحصیل، در شرکت کار می‌کنند و حقوقی را که دریافت می‌کنند، شرکت به‌عنوان شهریه به دانشگاه پرداخت می‌کند؛ یعنی هم هزینه تحصیل این دانشجویان رایگان می‌شود و هم کسب تجربه و مهارت دانشجویان را به‌دنبال دارد.»

۷۲درصد روسای دانشگاه‌های صنعتی سابقه حضور در صنعت را ندارند

بررسی تحقیقی فرهیختگان نشان می‌دهد از ۲۱ دانشگاه صنعتی کشور تنها ۶ رئیس دانشگاه سابقه حضور در صنعت را دارند. نگاه به سابقه روسای دانشگاه‌های صنعتی کشور نشان‌دهنده آن است که این روسا بیشتر از سابقه صنعتی، دارای سابقه علمی هستند؛ از 21 رئیس دانشگاه صنعتی، تنها 6 رئیس دانشگاه با صنعت ارتباط داشته‌اند و نزدیک به 70 درصد روسای دانشگاه‌هایی که باید از صنعت و نیازهای آن با خبر باشند، با آن ارتباط نداشته‌اند. برخلاف ترسی که بسیاری از به دام صنعت افتادن دانشگاه‌ها و دوری این مراکز از روند علم‌جویی دارند که این امر چندان مورد قبول کشورهای توسعه‌یافته نیست؛ چراکه اگر دانشگاه‌ها نتوانند نیازهای داخلی کشور را تامین کنند با روندی معیوب از چرخه تولید علم روبه‌رو می‌شوند که هرچند در این دانشگاه‌ها تولید علم وجود دارد، اما این تولید علم در صحنه توسعه کشور جایی ندارد.

سرنوشت نامعلوم پذیرش بدون‌کنکور سال 98

حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش در این عنوان روزنامه فرهیختگان از زمان نامشخص اعلام نتایج دوره‌های بدون‌آزمون خبر داد. او در این مصاحبه به باشگاه خبرنگاران گفته بود: «هفتم مهر امسال، جلسه‌ای تشکیل خواهد شد و برای اعلام نتایج تصمیم‌گیری می‌شود.»

این اظهارات درحالی از سوی سازمان سنجش منتشر می‌شود که مسئولان این سازمان اعلام نتایج این دوره‌ها را حداکثر تا هفته اول مهرماه عنوان کرده بودند. جالب اینجاست که براساس جدول زمان‌بندی پذیرش رشته‌های صرفا براساس سوابق تحصیلی سراسری که در دفترچه راهنمای ثبت‌نام این دوره‌ها منتشر شده است، زمان اعلام نتیجه به داوطلبان از سوی دانشگاه یا موسسه پذیرنده برای تصمیم‌گیری داوطلب، 23 تا 28 شهریورماه و مراجعه و ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان 30 شهریور تا 2 مهرماه عنوان شده است که این نکته می‌تواند قابل‌توجه باشد؟

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های آفرینش در هفتم مهرماه به شرح زیر است:

تا 6 ماه آینده به یک مدل قطعی درباره کنکور می‌رسیم

سعیدرضا عاملی دبیر شورای انقلاب فرهنگی در این عنوان روزنامه آفرینش درباره عزم جدی دبیرخانه برای اصلاح روش کنکور در سال 98 گفت: در این زمینه اراده جدی داریم و جزو ماموریت و اولویت اول ستاد علم و فناوری است. مسئله کنکور یک‌ مسئله ملی است و تلاش داریم در 6 ماه آینده به یک مدل قطعی برسیم.

امتناع دانشگاه علوم پزشکی تهران از پذیرش برخی المپیادی‌ها

دکتر امیرعلی سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نامه ای به سازمان سنجش اعلام کرد به دلیل افزایش غیرمترقبه در پذیرش دانشجو دوره دکتری حرفه ای به رغم میل باطنی در سال جاری ناگزیر از عدم پذیرش مدال‌آوران المپیاد دانش‌آموزی در دانشکده دندان‌پزشکی هستیم. در این نامه آمده است: «پذیرش دارندگان مدال کشوری المپیاد دانش آموزی برای دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور مایه افتخار و مباهات است؛ اما همانگونه که مستحضرید افزایش ظرفیت های غیرمترقبه در پذیرش دانشجوی دوره دکتری حرفه ای در سال جاری این دانشگاه را با چالش جدی مواجه کرده است».

انتهای پیام/

کد خبر: 1028836

وب گردی

وب گردی