ظریف: اقتصاد و آینده مردم را در گرو یک دیدار نمایشی قرار نمی دهیم

ظریف پیش از ترک نیویورک گفت: ما اقتصاد مردم را و آینده مردم را در گرو یک دیدار نمایشی با رییس جمهوری قرار نمی دهیم که تاکنون به تعهداتش پایبند نبوده و از تمام تعهداتش خارج شده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ؛ محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در پایان سفر به نیویورک پیش از بازگشت به تهران در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما درباره میانجی گری نخست وزیر پاکستان بین ایران و عربستان توضیح داد.

خبرنگار صدا و سیما پرسید: عمران خان نخست وزیر پاکستان گفت که از طرف بن سلمان پیامی برای طرف ایرانی آورده بود؛ آیا طرف ایرانی هم پیغامی از طریق میانجی گران به عربستانی‌ها ارسال کرد؟

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: ما همه پیغام هایمان علنی است و این را گفته ایم و باز هم می‌گوییم که امنیت را نمی توانیم از طریق خرید سلاح از آمریکایی‌ها تامین کنیم. امنیت نه از طریق باز کردن پای آمریکایی‌ها به منطقه و درگیری بلکه از راه ایجاد اعتماد به مردم خودشان و از طریق گفتگو و همکاری با همسایگان ایشان حاصل می شود. پیشنهاد مجدد آقای دکتر روحانی در مجمع عمومی به همین دلیل بود که یک بار دیگر ما در بالاترین سطح پیشنهاد گفتگوی منطقه‌ای برای صلح را مطرح کنیم.

وی افزود: کسانی که برای ما پیام می آوردند همه تلاش می‌کردند و این تلاش بسیار پسندیده است که بخواهند از گسترش تنش جلوگیری بکنند اما راه جلوگیری از تشدید تنش در شرایط کنونی کاملا مشخص است. جنگ یمن را پایان دهید. وقتی جنگ به پایان رسید یعنی به کشتار ۱۰۰ هزار نفری که تاکنون کشته شدند و دو و سه دهم میلیون نفری که وبا گرفتند و ۲۰ میلیون نفری که در شرایط گرسنگی قرار دارند پایان می دهید. وقتی تشنج در منطقه را به پایان رساندید باعث می شود که از کاسته شدن بیشتر حیثیت عربستان سعودی جلوگیری شود. امیدوارم هرچه سریعتر این واقعیت را بپذیرند و به این وضعیت خطرناک منطقه ما پایان دهند.

وزیر امورخارجه درباره برجام نیز گفت: خیلی از اروپایی ها فکر می کنند که راه حل مشکل آنها که نتوانستند تعهداتشان را در برجام و پس از خروج آمریکا انجام بدهند این است که ما با آقای ترامپ مذاکره کنیم.

ظریف تاکید کرد: این مشکل ما نیست که آنها در اجرای تعهداتشان مشکل دارند یا اراده کافی ندارند یا توان کافی ندارند که این تعهدات را اجرا بکنند. باید برای این مشکل خودشان راهی پیدا کنند. ما اقتصاد مردم را و آینده مردم را در گرو یک دیدار نمایشی با رییس جمهوری قرار نمی دهیم که تاکنون به تعهداتش پایبند نبوده و از تمام تعهداتش خارج شده است.

ظریف گفت این پیام آخر من پیش از ترک نیویورک است و یادآور شد: همواره اعلام کردیم و مقام معظم رهبری هم اعلام کردند که اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند این توفیق را داشته باشند که با جمهوری اسلامی طرف صحبت باشند باید به تعهداتشان برگردند و تحریم‌ها را متوقف کنند.

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: شرط ما این بود که تحریم ها رفع شود تا دیدار بین دکتر روحانی و سران ۵+۱ برگزار شود؛ نه دیدار بین آقای ترامپ و آقای روحانی. آقای ترامپ هم نگفت بعد از دیدار، این انجام می شود، بلکه مایل بود بیشتر دیدار انجام شود و می گفت این امکان هم هست که بعد از دیدار تحریم ها هم رفع شود.

ظریف پس از این مصاحبه نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد.

کد خبر: 1028847

وب گردی

وب گردی