فرماندهان دفاع مقدس، مریدان مخلص و مرشدان فرازمانی هستند

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس پیامی صادر کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، بیژن رنجبر قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس پیامی صادر کرد.

در متن پیام بین رنجبر آمده است: عرصه دفاع مقدس، برگ زرینی از تاریخ سراسر افتخار انقلاب اسلامی است که در آن بسیاری به قله های رفیع عرفان و خلوص عبودیت دست یازیدند. دفاع مقدس، مکتبی شد تا سالکان طریق الهی، هفت وادی عرفان (طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، فقر و فنا) را در طرفه العینی و بی هیچ زلت و تردیدی بپویند و نه صرفا خود بلکه، دیگران را نیز متنعم گردانند. همانانی که فلک در برابر شکوه فتحشان طاق نصرت بست. اسطوره های بی بدیلی که رستگار شدند اما، بازگشتند تا فرازمانی و فرامکانی میان همنوعان باشند، سفر من الخلق الی الحق را خالصانه رقم زدند و آن گاه در سفر الی الحق من الخلق درآمدند تا تلالو رستگاری خویش را به آنان نیز بچشانند و مرادشان باشند تا الهی شدنشان.

آثار معنوی حضور این واصلان حقیقی در جامعه ایران اسلامی وصف ناپذیر بوده و راهبری است روشنگر برای فرد فرد آن.

خصوصیات این دلاورمردان در جمیع عرصه هایی که خدمت به همنوع، تنهاترین مصداق است، قابل تدقیق و تأمل می باشد چراکه، با حفظ اصول اعتقادی و فکری و تحمل مرارت ها خدمت به خلق را تعین بخشیده و آرامش، آبادانی و پیشرفت را در صعب ترین موقعیت فراهم ساختند.

این فرماندهان با پشتوانه باورهای دینی و آموزه های غنی مذهبی در میدان جنگ، چنان مدیریتی بنا نهادند که بسیاری از نوآوری ها و فناوری های آن می تواند به منزله الگویی موثر برای دستیابی به پیشرفت های چشمگیر در جامعه کنونی مورد بهره مندی واقع شود.

اکنون که ملت ایران در برابر جنگی دیگر با نام جنگ اقتصادی قرار دارد درایت، کیاست و خلاقیت فرماندهان دفاع مقدس را می طلبد که با وجود کمترین امکانات، توانستند ایران را از زیر خروارها ویرانی حاصل از دسیسه و هجمه استکبار و اذناب آن سرافرازانه رهایی بخشیده ومانا نام ایران را بر تارک تاریخ اسلام به قلم تدبر و تعقل خویش حک نمایند.

عملکرد و راهبردهای این اسطوره های سازندگی در حساس ترین موقعیت ها باید به وضوح و تفصیل مستمرا بازخوانی شوند تا ملکه ذهن نخبگان و نیروی جوان باشد. اسطوره ای هم چون حاج ابراهیم همت که مولفه های مدیریت منابع انسانی را در فرماندهی خود نشان داده است که عبارتند از تقسیم کار، ترسیم چارت سازمانی و پیروی از آن، تفویض اختیار و واگذاری مسئولیت به فرماندهان و نیروها، هم راستایی با اهداف و تصمیمات مقامات بالاتر، مشارکت دادن نیروها، حضور در کنار نیروهای عملیاتی و تأکید بر حفظ وحدت و انسجام درونی، یا شهید حسن باقری که به واقع او را بنیانگذار سازمان اطلاعات و عملیات رزم سپاه نامیدند، به دلیل شایستگی های اخلاقی بی نظیر و اندیشه دفاعی والایی که داشت. به گفته همرزمانش غالبا یک تا دو ساعت پس از هدایت اولیه عملیات در خط نبرد حضور می یافت و خود شخصا وضعیت خطوط تصرف شده را با اهداف از پیش تعیین شده (روی نقشه) کنترل می کرد و نقاط ضعف را بر روی نقشه مشخص و عملکرد واحدهای رزمی و یگان ها را در خط ارزیابی و دستورالعمل لازم را ابلاغ می کرد و بیش از همه به وضعیت جسمانی بسیجیان می اندیشید و برای اوضاع روحی - روانی آنها به ویژه هنگام عقب نشینی اهمیت ویژه ای قائل بود.

دلاورمردی دیگر حاج حسن شفیع زاده که بنیانگذار توپخانه سپاه پاسداران است. یکی از برنامه های این سردار شهید کادرسازی بود و در این زمینه با شناسایی افراد توانمند آنها را جذب و اقدام به تربیت و برنامه ریزی در مورد آنها می کرد و از طریق همین افراد، کارهای نا ممکن را ممکن می کرد.

متاسفانه در این مجال بیان نبوغ سایر فرماندهان دفاع مقدس ممکن نیست چراکه، هزاران نمونه از این نوع خلاقیت ها و نوآوری های مدیریتی در زندگی این واصلان حقیقی قابل ذکر است اما آنچه ضرورت دارد و مکررا باید مورد توجه قرار گیرد بازگویی و جلب توجه جامعه به عملکرد و مدیریت جهادی آنان در راستای رفع مشکلات جامعه کنونی است.

توجه داشته باشیم که این مهم همواره نصب العین جوانان، نخبگان و مدیران ایران اسلامی باشد تا جشن پرشکوه دیگری به مدد نفس این مرشدان الهی برای رهایی از جنگ اقتصادی شاهد باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028857

وب گردی

وب گردی