واحدهای مرزی در داخل کشور موکب برپا می‌‌کنند/ خدمات‌‌‌رسانی پزشکی در موکب‌‌های شلمچه و چذابه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان گفت: واحدهای مرزی تنها در مرز ایران موکب برپا می‌کنند و دیگر واحدهای استانی در برپایی موکب‌های عراقی مشارکت می کنند. خدمات‌‌رسانی پزشکی هم در موکب‌‌‌‌‌های ما انجام می شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاهی اجتماعی از زمان تاسیس تا به امروز نقشی اثرگذار و غیرقابل انکار در مسائل اجتماعی داشته است. شرکت در راه‌پیمایی اربعین مسئله مهم اجتماعی و مذهبی در کشور محسوب می‌‌‌شود. دانشگاه آزاد هم با توجه به گستردگی و نقش اجتماعی که دارد امسال هم مانند سال‌‌‌‌های گذشته اقدام به برگزاری موکب‌‌‌های مختلف در سراسر کشور به ویژه در نقاط مرزی کرده است. برای بررسی فعالیت واحدهای مرزی دانشگاه آزاد اسلامی در برپایی موکب و خدمات‌‌‌‌‌رسانی به زائران، سراغ روسای واحدهای هم‌‌‌‌‌‌مرز با عراق رفتیم که مشروح آن در زیر آمده است.

راه‌‌اندازی دو موکب در مرز شلمچه و چذابه

به‌‌‌‌گفته فرج الله براتی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان، برای خدمات‌‌‌‌‌‌‌رسانی به زائران اربعین، دو موکب در مرز شلمچه و چذابه تا پایان هفته جاری برپا می‌‌شود. واحد آبادان موکب شلمچه و واحدهای سوسنگرد و اهواز هم موکب چذابه را راه‌‌‌اندازی می‌‌‌کنند و یک ایستگاه صلواتی هم توسط بسیج دانشجویی در واحد اهواز برای تبلیغات جهت حضور در اربعین تعیین شده است؛ همچنین در همه واحدهای سطح استان، ایستگاه‌‌‌‌‌‌های صلواتی برپا می‌‌کنیم.

براتی تصریح کرد: در حال حاضر ساختمانی برای برپایی موکب نداریم؛ اما در سال آینده زمینی را در مرز چذابه به مساحت 2 هزار متر دریافت می‌‌کنیم تا ساماندهی لازم در این زمینه انجام شود.

وی تاکید کرد: خدمات‌‌رسانی پزشکی هم در موکب‌‌‌‌‌های ما انجام می شود. واحدهای مرزی تنها در داخل مرز ایران موکب برپا می کنند و دیگر واحدهای استانی در برپایی موکب های کشور عراق مشارکت دارند.

توزیع غذا در موکب‌‌‌‌های واحد مهران و ایلام

به‌‌‌گفته محمد میرزایی حیدری رئیس واحد ایلام، یک موکب در ورودی شهر ایلام و یک موکب در مرز مهران برای خدمات رسانی به زائران اربعین ایجاد می‌‌‌‌شود. واحد مهران هم میزبان خانواده دانشگاه خواهد بود و شرایط لازم را برای اسکان‌‌‌دهی دارد.

وی تصریح کرد: موکب‌‌های ما تنها در زمینه خدمات رفاهی و توزیع غذا فعالیت دارند و خدمات دیگری در این موکب‌‌ها ارائه نمی‌‌شود. اعضای هیئت‌‌‌ علمی واحد ایلام هم به صورت خودجوش و با هماهنگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌‌ها، در این پیاده‌‌‌روی حضور خواهند داشت که تامین این هزینه‌‌‌ها با کمک خیرین خواهد بود. دانشجویان واحدهای مختلف هم به صورت خودجوش و کاروانی عازم این سفر می‌‌‌شوند.

ارائه خدمات مختلف در موکب مرکز قصرشیرین

به گفته فرزاد پارسه رئیس مرکز قصرشیرین دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، با توجه به مشکلات امنیتی که در مرز خسروی وجود دارد، موکبی در این مرز برپا نمی‌‌‌شود و تنها یک موکب در مرکز قصرشیرین داریم که خدمات مختلفی در این موکب ارائه می‌‌شود.

برپایی 4 موکب در دانشگاه آزاد کرمانشاه

به گفته جهانشیر امینی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، امسال دانشگاه آزاد کرمانشاه در مجموع 4 موکب برای خدمات‌‌‌‌‌‌رسانی به زائران برپا می‌‌‌کند. دو موکب در شهرستان صحنه و کنگاور و مرکز قصرشیرین که واحدهای دانشگاهی ما مستقر هستند، در کنار موکب‌‌‌‌‌‌های مردمی تحت نظارت فرمانداری برپا خواهد شد؛ یک موکب هم در کرمانشاه برپا می‌‌‌کنیم.

استقبال بیشتر از سفر اربعین با برداشته شدن ویزا

به گفته شریعتی استاندار خوزستان، شرایط در مرزهای خوزستان برای جمعیت پیش بینی‌‌شده مهیا شده است، البته امسال با برداشته شدن ویزا که هزینه زیادی برای زائران داشت استقبال مردم بیشتر خواهد شد. امسال با بازگشایی مرز خسروی بار ترافیکی از مرز مهران برداشته می‌‌شود و رفت و آمد در مرزهای شلمچه و چذابه هم روان‌‌تر خواهد شد.

بیش از چهار میلیون زائر از مرز مهران به عتبات عالیات تردد می‌کنند

به گفته استاندار ایلام، پیش‌‌بینی می‌‌شود امسال بیش از چهار میلیون زائر از مرز مهران به عتبات عالیات تردد کنند. برای خدمات رسانی به زائران اربعین ، ایجاد ۱۴ پایگاه موقت امدادی و ۱۲ پایگاه ثابت امداد و نجات در مسیرهای مواصلاتی، آمادگی کامل ۳۵ تیم عملیاتی و استقرار سه تیم واکنش سریع در قرارگاه مرزی مهران، استقرار پنج تیم موتوری در پایانه مرزی مهران، اختصاص ۳۸ دستگاه آمبولانس و ۱۴ دستگاه خودروی نجات اقداماتی است که برای اربعین امسال در این حوزه انجام شده است.

گفتنی است، برای انسجام‌‌‌‌‌‌بخشی به این سفر معنوی و اثرگذاری دانشگاه آزاد در این حماسه عظیم، ستاد اربعین در دانشگاه با دستور دکتر طهرانچی برای انسجام‌‌‌بخشی و هم‌‌‌افزایی بیشتر، جهت اعزام کاروان دانشجویی و ایجاد موکب‌‌های مختلف توسط دانشگاه آزاد در نقاط مرزی کشور ایجاد شد. در سال‌‌های گذشته واحدهای مختلف دانشگاه آزاد برای فعالیت و ایجاد موکب در زمان اربعین به صورت جزیره‌‌‌‌ای و پراکنده فعالیت داشتند؛ اما با ایجاد این ستاد، مدیریت زائران و خدمات‌‌رسانی به آنها در واحدهای مرزی دانشگاه آزاد منسجم شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028868

وب گردی

وب گردی