ایجاد سرای نوآوری آغاز حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه فن‌آور است

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با ایجاد سراهای نوآوری داوطلبان، دانشگاه آزاد را به عنوان فضایی برای آموزش چگونگی ایجاد کسب‌وکار شناخته و این دانشگاه را انتخاب می‌کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، ششمین کمیسیون تخصصی شورای دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع دستورالعمل تأسیس سراهای نوآوری به صورت ویدئوکنفرانس با ریاست روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه و با حضور روسای واحدهای دانشگاهی برگزار شد.

دهقانی فیروزآبادی در این جلسه با بیان اینکه دلیل طرح مفهوم سرای نوآوری، یکپارچه‌سازی در فضای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: ورود دانشگاه به بحث فناوری و نوآوری کاملاً جدی است و لازم است دانشگاه به یک پلتفرم و زیرساخت ایجاد و توسعه فناوری و کسب‌وکار تبدیل شود. از این رو ورود به بحث سراهای نوآوری و آماده‌سازی بستر دانشگاه برای این موضوع، بسیار ضروری است که واحدها باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه ضرورت تشکیل معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری، حرکت واقعی به سمت دانشگاه نسل سوم بود، اظهار داشت: در دانشگاه های نسل اول و دوم، ورودی دانشگاه فرد است که پس از تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، از دانشگاه فارغ‌التحصیل می شود. این در حالی است که در دانشگاه های نسل سوم و چهارم، یک تیم وارد دانشگاه شده و پس از طی مراحل مختلف، به صورت یک شرکت فن‌‎آور و ثروت‌آفرین خارج می شود.

سرای نوآوری یک مفهوم واقعی، آزمایش‌شده و کاملاً بومی است

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: خلق سرای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی نتیجه بیش از 18 سال کار در حوزه فناوری و نوآوری و مطالعه تمام دانشگاه های برتر دنیاست. سرای نوآوری یک مفهوم انتزاعی خودآفریده نیست، بلکه یک مفهوم واقعی، آزمایش‌شده و کاملاً بومی است.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه سرای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی کاملاً مأموریت‌محور است، گفت: یکی از اهداف ما این است که دامنه خانواده دانشگاه آزاد اسلامی را بزرگ کنیم. تیم های شتاب‌دهنده که به سرای نوآوری وارد می شوند، لازم نیست که حتماً از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باشند، بلکه می توانند از دانشگاه های دیگر نیز به عنوان تیم به سرای نوآوری ورود کنند.

وی با تأکید بر اینکه مبحث سرای نوآوری با طرح پایش در دانشگاه آزاد اسلامی بسیار متفاوت است، تصریح کرد: در سرای نوآوری، آموزش های گوناگون ازجمله آموزش خلاقیت، ایجاد کسب و کار، چگونگی مذاکره و... را به تیم ها ارائه خواهد شد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با توضیح سرای نوآوری، گفت: وقتی که یک تیم وارد سرای نوآوری می شود، ابتدا با شتاب‌دهنده ها کار خود را آغاز می کند که درواقع می توان گفت معادل دوره کارشناسی در دانشگاه های نسل اول و دوم است. پس از طی مراحل و آموزش های لازم، تیم مذکور به مرکز رشد سرای نوآوری وارد می شود که همان دوره کارشناسی ارشد به حساب می آید. پس از آن، تیم ها باید شرکت خود را ثبت کرده و ثروت‌آفرینی کنند و پس از چند سال به عنوان یک شرکت فن‌آور وارد پارک علم و فناوری خواهند شد که همان مقطع دکتری است. درواقع مجموعه شتاب‌دهنده، مرکز رشد تخصصی و پردیس پارک علم و فناوری، سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی را تشکیل خواهد داد.

ایجاد سرای نوآوری آغاز حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه فن‌آور است

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه ایجاد سرای نوآوری فرصت جدیدی است تا اساتید توانمند دانشگاه آزاد اسلامی وارد فضای فناوری جدیدی شوند، اظهار داشت: این کار آغاز حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه فن‌آور خواهد بود. باید تلاش کنیم تا علاوه بر تقویت برند دانشگاه، متقاضیان ورود به دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان فضایی برای انتخاب شغل، آموزش چگونگی ایجاد کسب‌وکار، ایجاد شرکت دانش بنیان و... شناخته و آن را برای تحصیل انتخاب کنند.

وی در پایان از برگزاری نخستین همایش معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری در 30 مهر خبر داد و گفت: لازم است رؤسای دانشگاه های مراکز استان، معاونان پژوهشی و سایر مسئولان حوزه فناوری و نوآوری واحدهای دانشگاهی حضوری جدی و مشتاقانه در این همایش داشته باشند.

در پایان برخی روسای واحد های دانشگاهی به ارائه نظرات و پیشنهادات خود در خصوص آیین نامه سراهای نوآوری پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028870

وب گردی

وب گردی