ثبت و نگهداری ۶۳ هزار نمونه «سلول‌های بنیادی» در کشور

دبیر شورای ملی نظارت بر مراکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی با بیان اینکه ۵۵ هزار بزرگسال عضو شبکه ملی اهدای سلول‌های بنیادی هستند، گفت: در کل کشور ۶۳ هزار دهنده داوطلب اهدای سلول‌های بنیادی داریم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، آرزو صیاد دبیر شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی خون ساز و بانک خون بند ناف وزارت بهداشت در همایش بزرگداشت روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی، گفت: در خردادماه سال ۹۴ شورای نظارت بر مراکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی شکل گرفت و در آبان همان سال آغاز به کار کرد. در حال حاضر این مرکز ۱۳ مرکز سلول‌های بنیادی و سه مرکز خون بند ناف دارد که مجموعا ۱۶ مرکز فعال در این حوزه داریم.

وی با بیان اینکه ۵۵ هزار بزرگسال عضو شبکه ملی اهدای سلول‌های بنیادی هستند، عنوان کرد: ۸۶۰۰ نمونه بند ناف نیز در این شبکه ثبت شده اند. همچنین در کل کشور ۶۳ هزار دهنده داوطلب اهدای سلول‌های بنیادی داریم.

صیاد با بیان اینکه در سه ماهه اول سال ۱۳۹۸، نسبت به کل دو سال گذشته اهدای سلول های بنیادی خون ساز بیشتر بوده است، ادامه داد: هر یک نفر می‌تواند با اهدای سلول های بنیادی و شباهت ژنتیکی با یک بیمار، جان یک بیمار را نجات دهد.

دبیر شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی وزارت بهداشت با اشاره به هزینه‌های بالای آزمایش HLA Typing برای پیوند سلول‌های بنیادی، اظهار کرد: متاسفانه برخی از مراکز رجیستری سلول‌های بنیادی ریزش‌های ۸۵ درصدی داشتند‌؛ یعنی ۸۵ درصد از افرادی که ریجستر شده بودند، انصراف داده‌اند. این عدد بسیار بالاست؛ بنابراین وقتی که یک دهنده به مرکزی می‌آید، ابتدا باید مشاوره صحیحی به او داده شود و سپس مطمئن باشیم که او انصراف نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی کشور به عنوان تنها مرکز رسمی ایران عضو بانک جهانی سلول‌های بنیادین است،گفت: این امکان را فراهم کردیم که مراکز ما به صورت رایگان بتوانند اگر نمونه‌ای در کشور برای بیماری یافت نشد، به صورت رایگان در بانک جهانی درخواست دهند. در بانک جهانی سلول‌های بنیادی ۳۶ میلیون نمونه وجود دارد.

صیاد افزود: طی سال های ۹۱ تا ۹۷، ۹۵۷ هزار یورو برای بیمارانی که نمونه مشابه آنها در کشور نبوده و از خارج از کشور نمونه برایشان وارد شده است، هزینه شده است؛ این در حالی است که اگر نمونه را در داخل داشته باشیم، هزینه بسیار کمتر است و می‌توانیم از خروج ارز جلوگیری کنیم.
دبیر شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی وزارت بهداشت با بیان اینکه متوسط سالانه ابتلا به بدخیمی‌های خونی در کشور ۴۷۵۲ نفر است، گفت: یک سوم این بیماران یعنی ۱۵۰۰ نفر نیازمند اهدای سلول‌های بنیادی هستند. کمتر از ۲۵ درصد این افراد در خانواده دهنده سازگار دارند و ۷۵ درصدشان دهنده خویشاوند نداشته و نیازمند اهدای سلول‌های بنیادی از سوی افراد غیرخویشاوندند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028892

وب گردی

وب گردی