فتوکلیپی جذاب از عکس‌های فضا

آسمان شب همواره برای انسان‌ها عجیب و جذاب بوده است. ستاره شناسان برای انتقال تجارب دیدنی خود از فضا، دست به خلق تصاویری زیبا از پدیده های آسمانی زدند که در این فتوکلیپ تعدادی از آن‌ها به نمایش درآمده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بشر از ابتدای خلقت همواره با نگاه به آسمان و چراغ‌های درخشان آن شگفت زده شده است.

با ظهور تلسکوپ‌های مدرن، دانشمندان توانستند کمی از پیچیدگی تکامل ستاره‌ای و چگونگی زندگی، رشد و نمو این توپ های بزرگ آتش را درک کنند. تحقیقات دانشمندان تصاویر شگفت انگیز ستاره‌ها و پدیده‌های مرتبط با آنها را به دست آورده که انسان با دیدن آن‌ها هیجان زده می‌شود. در این گالری نگاهی به برخی از بهترین نمونه‌های سال های اخیر می اندازیم.

River of stars
رودخانه ای از ستاره‌ها در راه شیری دارای 1300 سال نوری طول و 160 پهنا است. این تصویر با استفاده از ماهواره Gaia با نقشه سه بعدی آژانس فضایی اروپا (ESA) ساخته شده که جریان ستاره ای (به رنگ قرمز) را نشان می‌دهد که قبل از آغاز ماموریت برای اخترشناسان پنهان شده بود.

Hidden beauty
این تصویر زیبا نشان دهنده ستاره ای است که در همسایگی ما زندگی می‌کند و با چشم غیر مسلح نیز دیده می‌شود و آن را با نام خورشید می‌شناسیم. این تصویر از رصدخانه خورشیدی ناسا با استفاده از مدل های رایانه‌ای ساخته شده که در آن خطوط میدان مغناطیسی دیده می‌شود.

Hypervelocity stars

این تصویر شماتیک 20 ستاره پرقدرت را که با سرعت میلیون ها مایل در ساعت در حال حرکت به سمت کهکشان ما هستند نشان می دهد. به نظر می رسد این ستارگان دزدان دریایی خارجی هستند که با یک روند ناشناخته از کهکشان دوردست به سمت کهکشان راه شیری می روند.

Jiggling space bubbles
کهکشان «NGC 3079» که در 67 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد حباب‌های چشمک زن است. این امکان وجود دارد که این حباب ها در حال هدایت پرتوهای کیهانی بسیار پر انرژی در جهت زمین باشند.

The entire sky
چهار سال مشاهدات ستاره شناسان این تصویر شگفت انگیز را به‌وجود آورده است که در آن دیسک کهکشان راه شیری در مرکز و بیش از 800 میلیون ستاره اطراف آن قرار دارد.

Eta Carinae

یکی از عجیب ترین سامانه ستاره‌ای موجود در آسمان است. ستاره ای آنقدر عظیم و درخشان که فوتون های لایه های بیرونی آن را به شکل ساعت شنی در می آورند. این تصویر که با تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه اروپای جنوبی گرفته شده است ساختار دو قطبی و همچنین جت هایی را نشان می‌دهد که از ستاره مرکزی بیرون می آیند.

Orion's belt
در صورت فلکی شکارچی که حدود 1.500 سال نوری از زمین فاصله دارد، یک ستاره در این صورت فلکی شعله‌ای از پلاسما و اشعه ای 10 میلیارد بار قدرتمندتر از آنچه که تاکنون از خورشید دیده شده منفجر کرد. این انفجار توسط تلسکوپ جیمز کرک ماکسول در Mauna Kea هاوایی ضبط شد. منطقه داخل دایره سفید سمت راست از هر چیزی اطراف آن روشن تر است.

Massive star and tiny twin

این تصویر از ستاره جوانی به نام MM 1a در منطقه ای ستاره دار کهکشان با فاصله بیش از 10هزار سال نوری از ما قرار دارد. هنگامی که ستاره شناسان توانستند به این جسم نزدیکتر شوند در اطراف MM 1a یک ستاره خواهر متشکل از گرد و غبار را مشاهده کردند.

Solar north pole
این تصویر از قطب شمال خورشید و طی چند روز با استفاده از ماهواره Proba-2 ESA (که هوای فضا را مانیتور می‌کند) گرفته شده است.

Call me STEVE
در ژوئیه سال 2016، اخترشناسان با پدیده ای عجیب به نام STEVE مواجه شدند. در ابتدا بیشتر مردم تصور می کردند که این یک تجلی نادر از شفق‌های معمولی است. اما مطالعات بعدی نشان داد که استیو شامل آثار سنگین ذرات بارشی که در جوهای کره زمین واقع شده اند، نیست. هنوز هم استیو تا حد زیادی غیر قابل توضیح است.

A star's crown
محققان پیش از وقوع خورشیدگرفتگی مشهور در 21 آگوست 2017، این تصویر خیره کننده از آنچه که تاج خورشید به نظر می رسد و خطوط میدان مغناطیسی که از سطح آن بیرون می آید را نشان می‌دهند.

Total eclipse
عکاسان توانستند مجموعه ای از فعالیت ها، از لکه های خورشید گرفته تا شعله های خورشیدی نزدیکترین ستاره به زمین در مراحل منتهی به گرفتگی را ضبط کنند.

Airglow

یک فضانورد در ایستگاه فضایی بین المللی، عکس فوق العاده ای از یک درخشش نارنجی در بالای سیاره ما با پس زمینه زیبایی از ستاره ها به نمایش درآورده است. پدیده شگفت انگیز که به عنوان airglow مشهور است و با واکنشهای شیمیایی زیاد در جو زمین ایجاد می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028941

وب گردی

وب گردی