عربستان در بهت و سکوت

عملیات «نصر من الله» بر‌هم ریختن توازن نظامی و معادلات کلان جنگ یمن، عربستان را در بهت و سکوت عمیقی فرو برده است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، جنبش مردمی یمن تا چند هفته پیش با مدیریت جنگ و به کار گیری بمباران موشکی و یگان های پهپادی توزان نظامی را به ضرر عربستان تغییر داده بود. حمله پیچیده و بزرگ پهپادی به تاسیسات شرکت آرامکو در «بقیق» این مساله را به اوج خود رساند و به عبارت بهتر انصارالله را در موضع برتر قرار داد به نحوی که حتی از آتش بس موقت و محدود با طرف سعودی خبر می دادند.

با این حال حتی کارشناسان نظامی مخالف عربستان نیز امکان تکرار توازن هوایی در عرصه زمینی را رد می کردند و بر این باور بودند که ارتش کلاسیک و مجهز عربستان به ویژه در داخل مرزهای خود قابلیت مقابله معنی دار و شکست نیروهای یمنی را دارد؛ اما به یک‌باره تمام پیش بینی ها اشتباه از آب درآمدند و برنامه نظامی انصارالله که بیشتر مبتنی بر پیش بینی ناپذیری است این بار نیز عملیاتی غیرمنتظره در عمق خاک عربستان انجام داد.

بسیاری از این عملیات به عنوان سرآغاز تحولات جدید در عرصه زمینی خبر می دهند. سکوت و به عبارت بهتر بهت عربستان نیز این فرضیه را بیشتر تایید می کند. در چنین شرایطی خواهیم پرسید که عملیات نصرالله من الله باعث چه دگردیسی هایی در میدان نبرد خواهد شد و آیا دوران خروج عربستان از یمن فرا رسیده است؟

عملیاتی خارق العاده

با گذشت نزدیک به پنج سال از جنگ یمن تاکنون نیروهای انصارالله در عملیات های زمینی به طور گسترده وارد عمق خاک عربستان نشده بودند و با به کارگیری پهپاد و بمباران موشک برای توزان بخشی به عربستان و وادار کردن این کشور برای توقف بمباران های هوایی استفاده می کردند.

استراتژیست های یمنی این بار و با تشخیص نقاط ضعف دشمن، به کارگیری نیروهای زبده، یگان پهپادی و دفاع هوایی و اشراف اطلاعاتی به استان مرزی «جیزان» در عمق خاک عربستان حمله کردند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن در یک کنفرانس مطبوعاتی،‌ جزئیات این عملیات بزرگ نظامی را اعلام کرد.

«یحیی سریع» تاکید کرد در عملیات نصر من الله، سه تیپ نظامی نیروهای دشمن با تمام تجهیزات نظامی و بیشتر افراد و فرماندهانش منهدم شده اند. مقادیر زیادی سلاح شامل صدها خودروی نظامی و زره‌پوش به‌غنیمت درآمد. هزاران نفر از نیروهای دشمن که بیشترشان از خائنان و فریب‌خوردگان هستند، به‌اسارت درآمدند و صدها نفر هم کشته و یا زخمی شدند. در میان اسیران، شمار زیادی فرمانده و افسر و سرباز ارتش سعودی به چشم می‌خورند.

بنابر گزارش ها در این عملیات بیش از 350 کیلومتر مربع از کنترل نیروهای عربستان سعودی خارج شده و میزان تلفات دشمن از 500 کشته و زخمی فراتر رفته است.

«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله در گفت و گو با شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که شمار اسرا ۳ هزار نفر است که در میان آنها اتباع یمنی و سودانی مزدور سعودی و گروهی از نیروهای سعودی حضور دارند. این حجم از تلفات تاکنون در ارتش عربستان سابقه نداشته است؛ بنابراین بسیاری از این عملیات به عنوان سرآغاز افزایش تلفات نظامی عربستان یاد می کنند.

آل سعود نگران و درمانده

چند روز پس از اعلام نتایج این عملیات، ریاض تاکنون به آن واکنشی نشان نداده است. سعودی ها به وجود ده ها و صدها سند نه می توانند آن را انکار کنند و نه به‌خاطر اعتبار و آبرویشان آن را تایید کنند.

اکنون سعودی ها به این نتیجه رسیده اند نه تنها آسمان عربستان بلکه میدان زمینی این کشور نیز دیگر هیچ گونه امنیتی ندارد. به تعبیر دیگر عملیات نجران این پیام را نیز به همراه داشت که انصارالله همچنان ابتکار عمل موشکی، پهپادی را در اختیار دارد و در روی زمین هم ابتکار عمل دست یمنی‌هاست. آنان نشان دادند هر وقت بخواهند می‌توانند وارد عمق خاک عربستان شوند و پیشروی کنند.

از طرفی دیگر کارشناسان نظامی سعودی پیش بینی کرده بودند مزیت نسبی انصارالله در حملات هوایی و پهپادی است و آنان کارایی چندانی در جنگ های زمینی و جبهه ای به ویژه در عمق خاک عربستان ندارند؛ اما این عملیات، سعودی‌ها را غافلگیر کرد و یک ضربه سرنوشت ساز و کاری به آنان وارد کرد.

«عمر عیاصره» نویسنده و تحلیلگر سیاسی نام آشنای جهان عرب در گفت و گو با الجزیره خاطرنشان ساخت که افشای عملیات نظامی نجران در زمان فعلی و پس از درز اخباری درباره موافقت عربستان با آتش بس در برخی نقاط یمن و نیز نشان دادن حجم خسارت های وارد شده به نیروهای عربستانی و در جغرافیای این کشور در واقع نشان دهنده شکست هوایی و زمینی سعودی ها در برابر حوثی های یمن است.

ماشین نظامی عربستان و متحدانش پس از این عملیات در یک دوگانه یا ثنویت سخت گرفتار خواهند شد. یا باید به یک عملیات فرسایشی و بدون دستارود و در عین حال با تلفات سنگین نظامی و اقتصادی در یمن ادامه دهند یا اینکه با خروج از میدان نبرد واقعیت قدرت جنبش مردمی انصارالله را بپذیرند.

هر دوی این گزینه ها برای سعودی ها بسیار مشکل خواهد بود. دو سال پیش یکی از رهبران تراز اول لبنانی به ولیعهد عربستان گوشزد کرده بود که هر چه زودتر از یمن خارج شود؛ زیرا هیچ کشوری در یمن یا همان افغانستان جهان عرب نمی تواند به لحاظ نظامی پیروز شود. با این حال «محمد بن سلمان» توصیه های «ولید جنبلاط» را نادیده گرفت.

اما به نظر می رسد در آینده نزدیک عربستان ناچار خواهد شد به جنگ در یمن پایان دهد؛ زیرا در غیر این صورت تمامی زیرساخت های اقتصادی و نظامی خود را از دست خواهد داد و سرنوشت بهتری از آمریکا در ویتنام و شوروی در افغانستان نخواهند داشت.

جان کلام اینکه یمن برای عربستان به یک معادله سراسر شکست تبدیل شده است. اگر بر ادامه عملیات نظامی تاکید کند سند نابودی خود را امضا می کند و اگر از آن خارج می شود باید ظهور انصارالله در حیات خلوت خود و از بین رفتن جایگاهش در خاورمیانه را بپذیرد.

کد خبر: 1028972

وب گردی

وب گردی