اینترنت اشیا، کالایی لوکس نیست

دبیر کارگروه اینترنت اشیای ستاد اقتصاد دیجیتالی و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این که هنوز دولت این حوزه را به رسمیت نشناخته است، گفت: باید این نگاه در ارگان‌های بزرگ دولت ایجاد شود که اینترنت اشیا کالایی لوکس نیست و منافع بسیاری برای اقتصاد و مردم دارد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مهدی روحانی نژاد دبیر کارگروه اینترنت اشیای ستاد اقتصاد دیجیتالی و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در «کارگاه آموزشی اینترنت اشیا» ویژه خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه‌ با اشاره به این‌کهIOTدر ارتباط سنسورها و دستگاه‌ها با شبکه‌‌ای است که از طریق آن می‌توان با کاربران تعامل برقرار کرد، گفت: اینترنت اشیا در ایران از سال 82 شکل گرفت و طی این سال‌ها به بخش‌های مختلف پرداخته است.

وی تأکید کرد: اینترنت اشیا در ایران مانند بسیاری از کشورهای جهان، طی سال‌های گذشته، مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مراکزی که به صورت ویژه این موضوع را بررسی کرده، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) است. این پژوهشگاه، پروژه‌هایی را برای بررسی پیاده‌سازی فناوری اینترنت اشیا در ایران به انجام رسانده است.

روحانی‌نژاد ادامه داد: یکی از بحران‌های بزرگی که گریبان‌گیر کشور است، بحث اتلاف انرژی در حوزه‌های مختلف خصوصا برق و آب است. IOT می‌تواند نقش بسزایی در کاهش این اتلاف و افزایش بهره‌وری در حوزه‌ انرژی داشته باشد؛ همچنین بحث حمل‌ونقل و مصرف بهینه‌ سوخت هم حوزه‌ای است که اینترنت اشیا نقش انکارناپذیری در افزایش بهره‌وری آن دارد.

دبیر کارگروه اینترنت اشیای ستاد اقتصاد دیجیتالی و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی کشور، بحث غذا و مواد غذایی یکی از حوزه‌های حائز اهمیت است. بهره‌گیری از IoT در بحث کشاورزی و گلخانه‌ها برای بالابردن راندمان و افزایش تولید در واحد سطح و کاهش ضایعات بسیار مؤثر است.

وی افزود: ایران در جاده توسعه اینترنت اشیا، ابتدای راه است، با عنایت به این نکته مهم که 22درصد بازار اینترنت اشیا در سال 2020 در اختیار چین خواهد بود، برای آن که از جهانیان عقب نمانیم باید در کشور به موضوع آماده سازی زیر‌ساخت‌ها به عنوان نخستین مسئله پرداخت.

وی ادامه داد: کاربران کسب‌وکارهای مرتبط با فناوری‌های اینترنت اشیا برای کسب بیشترین بهره از اینترنت اشیا باید تغییراتی در سیستم‌ها و سازمان‌های خود ایجاد کنند. برای این منظور آن‌ها باید در قابلیت‌ها، فرهنگ، فرآیندها و فناوری‌ها سرمایه گذاری کنند.

روحانی‌نژاد با اشاره به این که اینترنت اشیا 8 بازار عمده و مهم را تشکیل می‌دهد، افزود: این بازارها شامل کشاورزی هوشمند، انرژی، حمل و نقل، ساختمان، شهر هوشمند، پارک هوشمند و خرده وفروشی هوشمند و غیره است.

وی ادامه داد: در حوزه انرژی وزارت نیرو با مدیریت کنترل مصرف توانست حدود 2 هزار مگاوات پیک سایی داشته باشد که این رقم معادل 2 برابر نیروگاه اتمی بوشهر است؛ همچنین حدود 400 هزار کنتور هوشمند برای مشترکان صنعتی و کشاورزی نصب شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه آبیاری هوشمند با اجرای آبیاری قطره‌ای و تحت فشار توانست در مصرف آب صرفه جویی و کاهش هزینه را داشته باشد.

دبیر کارگروه اینترنت اشیای ستاد اقتصاد دیجیتالی و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: سالانه بیش از هزار و 400 میلیارد تومان در حوزه کشاورزی برای خسارات کشاورزی پرداخت می‌شود. برای جلوگیری از خسارات و تلفات باید منابع را مدیریت کرد. در همین راستا پژوهشگاه فضایی ایران به صورت پایلوت در دشت مغان پروژه‌ای را اجرا کرده که با اجرای آن حدود 4 میلیارد تومان صرفه‌جویی شده است.

روحانی نژاد با اشاره به این که تا سال 2025 حدود 75 میلیارد طرح باید به تصویب برسد، گفت: همچنین بازار این حوزه را حدود هزار و 400 میلیارد دلار پیش‌بینی کرده‌اند و سهم ایران در این حوزه تا سال 1404 حدود 14 هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: باید این نگاه در ارگان‌های بزرگ دولت ایجاد شود که اینترنت اشیا کالایی لوکس نیست و منافع بسیاری برای اقتصاد، دولت و ملت به همراه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028979

وب گردی

وب گردی