ظرفیت‌های دانشگاه و منطقه با طرح‌های پایش، پویش و رویش شناسایی می‌شود

دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان طرحی با عنوان (پویش، پایش و رویش) طراحی کرده است تا در نهایت بتواند دانشجویان را کارآفرین کرده و شرکت‌ها و محصولات دانش‌بنیان جدید را راه‌اندازی کند.

گروه دانشگاه ایسکانیوز_ سارا طاهری، سه محور آموزش، پژوهش و فناوری؛ یعنی همان طرح «پایش، پویش و رویش» سه محوری است که دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان فعالیت خود را در آن آغاز کرده است تا بر اساس آن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه و دانشگاه شناسایی شود.

در واقع سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان سه محور پویش، پایش و رویش را پوشش می‌دهند تا دانشجویان کارآفرین شده و در نهایت بتوانند شرکت‌ها و محصولات دانش‌بنیان جدید را با مشارکت بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کنند. طرح‌هایی که به گفته سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و واحد اصفهان(خوراسگان) به تربیت نیروهای متخصص حرفه‌ای کمک کرده تا بتوانند وارد صنعت شده، بستر اشتغال را گسترش دهند و در نهایت به اقتصاد کشور کمک کنند.

ارتباط با 2500 عضو اتاق بازرگانی

پیام نجفی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره برنامه‌های این واحد دانشگاهی برای تعامل با صنعت و البته کمک به توسعه آمایش استانی سخن گفت و افزود: کاری که در استان اصفهان شروع شده، شناسایی ظرفیت‌های منطقه‌ای و پتانسیل هر واحد دانشگاهی مثل ظرفیت‌های آزمایشگاهی و اعضای هیئت علمی به اضافه ظرفیت‌های جغرافیایی که در آن منطقه وجود دارد، است.

او ادامه داد: مجاورت واحدها با واحدهای صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی نیز در این طرح‌ها بررسی شده و اتفاق خوبی که در این زمینه افتاد امضای تفاهم نامه با رئیس اتاق بازرگانی اصفهان بود. بر اساس این تفاهم نامه ارتباط ما با 2500 عضو اتاق بازرگانی و همچنین بنگاه‌های اقتصادی، صنایع و سازمان‌ها برقرار شد.

پویش؛ هر دانشجو یک حامی صنعتی

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و واحد اصفهان(خوراسگان) اظهار کرد: هر کدام از این بنگاه‌ها در شهرک‌های صنعتی مجاور واحدهای دانشگاهی ما مستقر هستند. همین موضوع کمک کرد تا بتوانیم طرح پویش که همان طرح تحصیل دانشجو با یک حامی صنعتی است را اجرا کنیم. در این طرح با تفاهمی که با اتاق بازرگانی و بعضی از بنگاه‌های اقتصادی انجام شده است، تعدادی از دانشجویان همزمان با تحصیل در دانشگاه، درگیر یک بنگاه اقتصادی شده و کارورزی می‌کنند. بعد از آن صنعت به کمک آن ها آمده تا در اولویت استخدامی قرار گیرند.

نجفی اضافه کرد: همین موضوع در بحث فناوری و نوآوری نیز مطرح است؛ با توجه به ظرفیت‌های منطقه و پتانسیل‌های دانشگاهی و همچنین ارتباطی که بین آن واحد دانشگاهی و صنعت مجاور و یا بنگاه اقتصادی مجاور آن برقرار می‌شود، امکان شکل گیری شرکت‌های دانش بنیان و طرح های نوآورانه و فناورانه وجود دارد.

او ادامه داد: به طور مثال ظرفیت‌های منطقه‌ای کاشان بررسی و مطرح شد که در این شهر سراهای نوآوری همانند سرای نوآوری فرش ماشینی و نساجی می تواند راه‌اندازی شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و واحد اصفهان(خوراسگان) با بیان این که سرای نوآوری در واحد خمینی شهر ذیل اتاق بازرگانی شکل گرفته است، ادامه داد: حوزه ماشین‌سازی و قطعه سازی در حوزه مکانیک یکی از محورهایی است که در واحد خمینی شهر شکل گرفت.

او ادامه داد: در واحد شهر مجلسی نیز با توجه به این که ظرفیت‌های کشاورزی در این منطقه وجود داشت بحث طرح ملی بذر شکل گرفت و ساخت و ساز گلخانه‌ها پیشنهاد شد تا در این زمینه اقدامات بنیادین انجام شود. در نهایت واحدهای دانشگاهی قطب بندی و به این سمت حرکت می‌کنند که هر کدام ماموریت مشخصی را با توجه به ظرفیت منطقه‌ای در نظر داشته باشند.

پایش؛ ساماندهی پژوهش‌های اثرگذار

نجفی درباره طرح پایش توضیح داد: پایش نیز همان ساماندهی پایان نامه‌ها و پژوهش های دانشجویی و استادان است که با توجه پتاسیل‌های هر منطقه خواهد بود. قبل از راه اندازی طرح پایش در مراکز رشد، محصولات متعددی تولید می‌شد؛ اما شاید متناسب با نیاز صنعت نبود؛ بنابراین پشتوانه اقتصادی هم نداشت. اما حالا با طرح پایش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، صنعتگران و پژوهشگران می‌توانند در قالب نظام موضوعات به یکدیگر متصل شوند و متناسب با نیازهای منطقه‌ای فعالیت کنند.

نجفی با بیان این که در واحد اصفهان طرح پایش در دو محور آب و امنیت غذایی شکل گرفته است، ادامه داد: دانشکده کشاورزی در این حوزه کار می‌کند و حمایت گلخانه‌داران و واحدهای دامی را جذب کردیم تا حامی دانشجویان ما شوند که در حوزه کشاورزی کار کنند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و واحد اصفهان(خوراسگان) ادامه داد: در طرح پایش تفاهم‌نامه‌ای ذوب آهن اصفهان با واحد نجف آباد داشت که در طرح پایش وارد شوند. بر اساس این تفاهم‌نامه عارضه یابی در صنایع انجام می شود و در این راستا پایان نامه ای تعریف می شود که متناسب با نیازهای صنعت ذوب آهن است.

رویش؛ شکل گیری شتاب دهنده‌ها در حوزه نوآوری

او در خصوص طرح رویش نیز توضیح داد: طرح رویش مربوط به حوزه فناوری و نوآوری یا همان سراهای نوآوری است؛ یعنی همان شتاب دهنده‌ها و استارتاپ‌هایی که می‌تواند در حوزه نوآوری شکل گیرد. طرح رویش در واقع سومین گام بعد از پایش و پویش است که از تلفیق این دو به دست می آید؛ بنابراین دانشجویی که صنعت را بشناسد و پایان‌نامه‌اش بر اساس نیاز صنعت باشد، می‌تواند بستر تشکیل شرکت‌های جدید، نوآور و دانش‌بنیان را فراهم کند و رویش‌های جدیدی را در اقتصاد فراهم کند.

نجفی اضافه کرد: موضوعی که در کل استان اصفهان درگیر آن هستیم این است که سه محور «پایش، پویش و رویش» را در سه حوزه آمایشی با همکاری اتاق بازرگانی انجام دهیم که این پتانسیل‌ها در دانشگاه به کار گرفته شوند. مقدمات اجرایی این سه محور آغاز شده و در حال انجام مراحل نهایی آن هستیم تا به مرحله اجرا برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028990

وب گردی

وب گردی