اعزام 80 مداح و سخنران به کشور عراق/ ۸ همایش تخصصی در کربلا و نجف برگزار می‌شود

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین کشور از اعزام 80 مداح و سخنران به کشور عراق خبر داد و گفت: بیش از هزار مراسم مختلف سخنرانی و عزاداری در سامرا، کاظمین و در مسیر نجف و کربلا برگزار خواهد شد. 

حجت‌الاسلام حمید احمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به آخرین فعالیت‌های کارگروه‌ کمیته مشترک فرهنگی آموزشی ایران و عراق در قالب ستاد اربعین اظهار کرد: یک کارگروه در راستای شورای راهبری فعالیت‌های بانوان شکل گرفته است که در آن جمعی از بانوان استاد دانشگاه و حوزه و فعالان فرهنگی حضور دارند و به تدوین راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های حوزه بانوان می‌پردازند.

وی ادامه داد: کارگروه دیگر اتحادیه تشکل‌های قرآنی آن را بر عهده دارد، این کارگروه هماهنگی‌های لازم با تشکل‌های قرآنی عراق را انجام داده است. محافل قرآنی و کرسی‌‌های تلاوت قرآن مختلفی در این کارگروه برنامه ریزی شده که به اجرا در می‌آید. همچنین فعالیت‌های قرآنی متعددی در رسانه‌ها صورت خواهد گرفت.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین کشور گفت: کارگروه کودک و نوجوان در کمیته مشترک فرهنگی آموزشی ایران و عراق در نظر گرفته شده، این کارگروه به درخواست خود عراقیان ایجاد شده است. خانواده‌های بسیاری در مسیر پیاده‌روی اربعین حضور دارند،‌ طبیعتاً این خانواده‌ها کودکان خود را نیز به همراه خواهند داشت، کودکان در این سفر می‌توانند از برنامه‌های این کارگروه استفاده کنند.

وی اضافه کرد: برای کودکان ایرانی برنامه‌هایی با مفاهیم قرآنی و آشنایی با نهضت سیدالشهدا برنامه ریزی و بازی‌های مختلفی توسط این کارگروه تولید شده است. در بخش روایت‌گری این کارگروه، نرم‌افزارهایی در نظر گرفته شده است که حماسه عاشورا را روایت می‌کنند. همه شهرها و مسیر راهپیمایی حدود 80 راوی به زبان‌های مختلف داستان کربلا را روایت می‌کنند که از جمله آن می‌توان به زبان اردو، انگلیسی، فارسی و عربی و غیره اشاره کرد.

احمدی بیان کرد: کارگروه هنر با همکاری موسسه اوج فعالیت‌های هنری لازم را مد نظر قرار داده است. بسیاری از گروه‌های نمایش‌های آئینی در نظر دارند برنامه‌های مختلفی را اجرا کنند، همچنین گروه‌های سرود نیز در این ایام به فعالیت خواهند پرداخت. در سال جاری بیش از 100 نفر در قالب این کارگروه برای اجرای نمایش اعزام خواهند شد.

وی اظهار کرد: بخشی از زائران نیز توقع دارند زمانی که به سفر اربعین می‌روند، بتوانند از سخنرانی‌ها و مراسم عزاداری استفاده کنند. در این راستا 80 مداح و سخنران برجسته کشور را هماهنگ کرده‌ایم که به کشور عراق اعزام می‌شوند. بیش از هزار مراسم در سامرا، کاظمین و در مسیر نجف و کربلا برگزار خواهد شد.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین کشور گفت: در بخش‌های دیگر مخصوصا در حوزه بین‌المللی همایش علمی بین‌المللی اربعین در نظر گرفته شده است که اندیشمندان، استادان و دانشگاهیان در آن مشارکت دارند. شورای علمی کارگروه‌ کمیته مشترک فرهنگی آموزشی از نمایندگان دانشگاه‌های ایران و عراق تشکیل شده است و ارتباطات علمی و فعالیت‌های پژوهشی را برعهده دارد.

وی افزود: انشالله امسال شاهد برگزاری 8 نشست تخصصی و همایش در کربلا و نجف با حضور اندیشمندان 14 کشور خواهیم بود.

احمدی در پایان بیان کرد: بخش آموزش حوزه سلامت را بر عهده داریم و در آن بخش کمک می‌کنیم آنچه در کمیته تخصصی بهداشت و سلامت وجود دارد، به صورت آموزش عمومی در اختیار مردم قرار گیرد. به طور کلی مسائلی که منجر به بهبود سلامت زائران خواهد شد، به آنان آموزش داده می‌شود. همچنین در حوزه‌هایی مانند آموزش موکب‌داری، اطلاع‌رسانی فعالیت‌های روحانیان، ائمه جمعه و اعزام مبلغ به شورا و کارگروه تبلیغی نیز فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است. در سال جاری 4 هزار مبلغ با همکاری موکب‌داران به کربلا اعزام خواهند شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028994

وب گردی

وب گردی