موکب «امت محمد(ص)» واحدعلوم و تحقیقات برای جهانیان

ما در اربعین اتحاد فراملیتی و فرادینی با محوریت امام حسین(ع) و زمینه‌سازی برای ظهور منجی و ایجاد حس اتحاد در میان مسلمانان را دنبال می‌کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، موکب واحد علوم وتحقیقات یک موکب دانشجویی و مردمی است که خدمات‌‌رسانی‌های مختلف فرهنگی، رفاهی و پزشکی را در این موکب، خادمانی بی‌ادعا انجام می‌‌دهند.

سال 1396 موکب «امت محمد(ص)» در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ متر در عمود 270 در مسیر پیاده‌روی اربعینی نجف به کربلا به همت دانشجویان، اساتید و کارمندان با هدف کلی تشکیل تمدن اسلامی و تلاش برای رسیدن به آن تا حد شهادت تشکیل شد.

اگر بخواهیم هدف را کمی بیشتر توضیح دهیم باید عنوان کنیم که نشر مبانی اعتقادی و اصیل تشییع در اجتماع مسلمین با هدف گسترش فرهنگ شیعی و مبارزه با انحرافات، صدور دقیق و کارشناسی شده آرمان‌های انقلاب اسلامی و تقویت جبهه مقاومت در جهان اسلام، شبکه‌سازی بین دانشجویان جهان اسلام و معرفی دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان حلقه وصل دانشجویان اربعینی و درنهایت ارائه خدمات فرهنگی و رفاهی به عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از هدف‌های مورد نظر برای برپایی موکب «امت محمد(ص)» بوده است. ما در این موکب تبلیغ تشیع و تقویت گفتمان جهانی مقاومت را از مهم‌ترین برنامه‌‌های فرهنگی موکب قلمداد کرده‌ایم.

اصول ارائه خدمات در این موکب براساس استفاده از قدرت اربعین برای نشان دادن اتحاد ملت‌ها و ظرفیت تمدن‌سازی است. از سوی دیگر اصل پیوند‌دهنده میان ملت‌ها و ایجاد وحدت بین ملت ایران و عراق که دارای فرهنگ، زبان، دین و اعتقاد مشترک هستند نیز مدنظر است که به همین منظور کاروان‌هایی که در این پیاده‌روی شرکت دارند از کشورهای مختلف جهان و حتی از غیرمسلمانان و مسیحیان نیز تشکیل شده و از غرفه نمایشگاهی که در معرفی مظلومیت مردم یمن و نیجریه در جهان اسلام برپا شده است بازدید می‌کنند و به بیان نظرات و همفکری‌های خود می‌پردازند.

غرفه‌‌‌ای دیگر نیز با عنوان اتحاد ادیان داریم و درصددیم تا از وجود دانشجویان اهل سنت در این موکب استفاده کنیم. یک غرفه هم مختص به اطفال دایر کرده‌ایم که بازی‌‌‌‌‌های هدفمند و کار با کاغذ با موضوع حادثه کربلا و امام حسین(ع) در آن شکل خواهد گرفت. معرفی اربعین و مفاهیم و گفتمان‌های والایش برای جهانیان نیاز به حضور در این حماسه دارد که دانشجویان خادم در این موکب با تلاش رسانه‌ای جامع مردمی برای معرفی اربعین، امام حسین(ع) و اسلام ناب به جهانیان از این فرصت بهره می‌گیرند و در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. از سوی دیگر غیر از برنامه‌های گفتمانی فعالیت‌هایی نیز برای مردم عراق و مردم ایران به صورت مجزا در نظر گرفته‌ایم.

حدود ۴۴ پزشک و پرستار در این موکب برای خدمت‌‌‌‌رسانی حضور دارند که این تعداد برگرفته از پزشکان، اعضای هیات‌علمی و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر مجموعه دانشگاه‌‌های کشور هستند که خدمات‌‌‌رسانی دندانپزشکی صرفا به موکب‌‌‌داران عراقی ارائه می‌‌‌شود که با دریافت کارت ویزیت در ساعات مشخص، می‌‌توانند برای درمان مراجعه کنند اما بقیه خدمات پزشکی به عموم مردم و زائران انجام خواهد شد. این حضور موکب‌‌‌های ایرانی در کشور عراق و کنار دیگر موکب‌‌‌های بومی این کشور، علاوه‌بر آنکه موجبات تقویت روابط بین دو کشور را فراهم می‌‌‌‌‌‌کند، منجر به ایجاد حس وحدت و همدلی میان مسلمانان خواهد شد. بدون تردید پذیرایی و خدمات‌‌‌‌‌‌رسانی به زائران اربعین حسینی برای موکب‌‌‌‌داران توفیق بزرگی بوده که از جانب خداوند و حضرت سیدالشهدا(ع) نصیب آنها شده است. یکی از فعالیت‌هایی که در حال انجام آن هستیم ارائه دستاوردهای علمی جهان اسلام به زائران اربعین است که در یکی از غرفه‌‌‌های واحد علوم و تحقیقات انجام می‌‌‌شود. در حقیقت، حضور در موکب‌‌‌های دانشجویی برای دانشجویان حاضر در این موکب‌‌‌ها یک دانشگاه معنوی محسوب شده که تمرینی برای مبارزه با مادی‌‌گرایی و تعلقات پوچ دنیوی محسوب می‌‌‌شود.

ما در اربعین اتحاد فراملیتی و فرادینی با محوریت امام حسین(ع) و زمینه‌سازی برای ظهور منجی و ایجاد حس اتحاد در میان مسلمانان را دنبال می‌کنیم. یکی از غرفه‌های مهم در موکب «امت محمد(ص)» غرفه یمن است، در این غرفه فضایی اختصاصی به مردم یمن داده می‌شود تا بتوانند برای رفع مشکلات یمن از متخصصان دعوت کرده و از توانمندی‌های آنان همراهی بگیرند. همچنین در این غرفه قسمتی از دستاوردهای مردم یمن در طول مقاومت به نمایش درخواهد آمد و برای مردم قحطی‌زده یمن نیز توسط نماینده مردمی یمن کمک جمع‌آوری خواهد شد. طرح نایب‌الشهید نیز در اربعین حسینی توسط این موکب برقرار خواهد شد به این شیوه که به نیابت از شهدای دانشگاه آزاد اسلامی و شهدای دانشجوی جبهه مقاومت تصویر و نام شهدای دانشجوی جبهه مقاومت که قبلا گردآوری شده و در قالب پوستر و بنر در موکب نصب می‌شوند و به صورت کارت‌پستال به زائران داده می‌شود تا زائران گرامی به نیابت از این شهدا به حرم امام حسین(ع) مشرف شده و زیارت کنند.

* نویسنده : علی مظفری عضو بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

کد خبر: 1029061

وب گردی

وب گردی