عدم باور مدیران عامل کندی توسعه IOT در کشور/ باید استارت‌آپ‌ها را با کمک دانشگاه‌ها به حوزه اینترنت اشیا هدایت کرد

مدیر فروم اینترنت اشیای ایران، با بیان اینکه استارت‌آپ‌های کشور هنوز به حوزه IOT ورود نکرده‌اند، گفت: دانشگاه‌ها و مراکز نوآوری باید موضوع اینترنت اشیا را در جهت توسعه کشور در دستور کار خود قرار دهند.

مهدی روحانی‌نژاد، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به چالش‌های IOT در زمان تحریم اظهار کرد: متاسفانه اکثر قطعات مورد نیاز خدمات IOT وارداتی است. همچنین تامین این قطعات در شرایط تحریم علاوه بر محدودیت‌های موجود هزینه بالاتری هم نسبت به شرایط قبل تحمیل خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به چالش‌های تامین مالی گفت: در حال حاضر بزرگترین مشکل کشور نقدینگی و تامین منابع مالی در کوتاه مدت است. بنابراین در حال حاضر سرمایه گذاری کلان برای بازدهی در بلندمدت، شاید چندان منطقی نباشد. خدماتی که برای هوشمندسازی انتخاب می‌شوند، باید در کوتاه مدت، توجیه‌پذیر باشند.

مدیر فروم اینترنت اشیای ایران، همچنین ریسک بالای کسب و کارهای نوپای در حوزه اینترنت اشیا، عدم رشد مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌های تخصصی در این زمینه، عدم منتورینگ تخصصی و توزیع نامناسب منتورها در مراکز کشور و تمرکز امکانات و فرصت های رشد استارتاپی در پایتخت را از جمله دلایل عدم رشد اکوسیستم اینترنت اشیا است.

روحانی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا در کشور ما به موضوع اینترنت اشیا جدی گرفته نمی‌شود، گفت: متاسفانه عمدتا مدیرانی که مسئول پیاده‌سازی این محصول هستند خیلی اعتقادی به IOT و هوشمندسازی ندارند، بنابراین زمانی که این اعتماد و اعتقاد شکل نگیرد توسعه‌ای در این حوزه نخواهیم داشت.

وی تأکید کرد: مشکل اصلی ما عدم باور مدیران است که احساس نیاز نمی‌کنند؛ طبیعتا باید مجموعه‌های بالادستی به شدت این موضوع را دنبال کنند. همچنین منابعی که به منظور بهره‌وری در اختیار شرکت‌ها تخصیص داده می‌شود، باید صرف هزینه سنسور و سایر خدمات در حوزه IOT باشد نه این که این منابع صرف ساختمان و مباحث عمرانی و غیره شود. اینها موضوعاتی است که باید در بودجه‌ریزی لحاظ شود.

مدیر فروم اینترنت اشیای ایران، گفت: دانشگاه در این حوزه زیادی نقش قابل توجهی ندارند؛ چرا که از نظر ما بیشتر دنبال عرضه تکنولوژی هستند. مشکل ما تقاضاست که از این محصولات بهره‌برداری کنند وقتی که مدیران اعتقاد نداشته باشند دانشگاه هر چقدر هم تلاش کند؛ مشتری نخواهد داشت. می‌توان گفت دانشگاه در تحریک بازار نمی‌تواند کاری انجام دهد.

روحانی نژاد با اشاره به این‌که استارت‌آپ‌های کشور هنوز به حوزه IOT ورود نکرده‌اند، تصریح کرد: دانشگاه و مراکز پژوهشی نقش کلیدی را در توسعه IOT ایفا می‌کنند، بنابراین اگر اینترنت اشیا در دستور کار دانشگاه‌ها و مراکز نوآوری قرار گیرد احتمال اینکه تعداد استارت‌آپ‌های اینترنت اشیا هر سال افزایش پیدا کند؛ بیشتر است.

وی با بیان این‌که به بازار IOT در کشور خوش‌بین هستیم، گفت: به نظر می‌رسد نه تنها IOT بلکه ICT در کشور اولویت ندارد. امیدواریم در آینده مسئولان این موضوع را به صورت جدی دنبال کنند، چرا که توجه به این حوزه نقش قابل توجه در درآمدزایی کشور خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029072

وب گردی

وب گردی