جوانان را در کلاس‌های درس با ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان یک متن زنده آشنا کنیم/ وقایعی که در آن شهید نقش محوری دارد، زنده باقی می‌ماند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: وقایعی هستند که در بطن آنها شهیدان قرار دارند، این واقعه‌ها به صورت یک واقعه تاریخی نمی‌مانند، بلکه زنده هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس با عنوان «دفاع همچنان باقیست» با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سردار سرلشکر پاسدار سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، معاونان، مدیران و کارکنان سازمان مرکزی صبح امروز برگزار شد.

دکتر طهرانچی در این مراسم با درود به روح مطهر امام خمینی (ره) و ارواح پاک شهدا به ویژه شهدای دفاع مقدس و آرزوی طلب طول عمر با عزت برای مقام معظم رهبری که در ظلمت‌کده جهانی تنها چراغدار و راهبر هستند، گفت: رهبر معظم انقلاب امید را در دل مستضعفان جهان زنده کردند و ان‌شاءالله به دست با‌برکتشان پرچم انقلاب اسلامی به دست امام زمان (عج) برسد.

وی با بیان اینکه برخی از وقایع تاریخی در گذر زمان تنها مایه عبرت و جزئی از تاریخ محسوب می‌شوند و مردم آنها را به روایت‌های مختلف نقل می‌کنند، اظهار داشت: وقایعی هستند که در بطن آنها شهیدان قرار دارند. این واقعه‌ها به صورت یک واقعه تاریخی نمی‌مانند، بلکه زنده هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به قیام تاریخی عاشورا اشاره و تصریح کرد: این قیام با وجودی که بیش از هزار سال پیش اتفاق افتاده؛ اما هنوز زنده است و مردم همچنان عزاداری می‌کنند.

دکتر طهرانچی با اشاره به آیه «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» (هرگز کسانى را که در راه خدا کشته شده‌اند مرده مپندار، بلکه زنده‌اند که نزد پروردگارشان روزى داده مى‌‏شوند)، خاطرنشان کرد: وقایعی که در آن شهید نقش محوری دارد، زنده باقی می‌ماند و به دست فراموشی سپرده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه 30 سال از دفاع مقدس گذشته است، افزود: سؤالی که اینجا مطرح می‌شود، این است که آیا در کشور عراق نیز همانند ایران این واقعه زنده است؟ خیر؛ زیرا در کشور عراق موضوع شهید و شهادت در آن دوران مطرح نبوده است. شهادت در وقایع همیشه زنده و هدایتگر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: براساس آیه «فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَیَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ » «شهیدان از آنچه که خداوند به آنها می‌دهد، خوشحال هستند»، جریان شهادتی وجود دارد، به این شکل که دوران دفاع مقدس به شهدای حرم و دفاع مقدس متصل می‌شود؛ به همین دلیل است جوانانی که عاشورا و جنگ را ندیده و تجربه نکردند، آرزوی شهادت دارند.

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه در وقایع زندگی دو دسته تاریخ وجود دارد، گفت: در دسته نخست که شهید در بطنش وجود دارد، واقعه همیشه باقی می‌ماند و منقطع نمی‌شود. در دسته دوم نیز بحث شهادت در وقایع وجود ندارد و تنها یک واقعه تاریخی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس در عملیات رمضان در سال 61 اظهار داشت: با گذشت بیش از 30 سال از این واقعه تاریخی در دو کشور ایران و عراق، شاهد بازتاب‌های مختلفی در دو کشور هستیم. در عراق هیچ اسمی از صدام باقی نمانده و مردم این کشور به آن دوران افتخار نمی‌کنند، این در حالی است که در ایران این واقعه همچنان زنده و باعث فخر و مباهات ایرانیان است و یاد و خاطره شهدا در دل تک تک مردم زنده و باقی مانده است.

وی در پایان تأکید کرد: ان شاءالله بتوانیم جوانان را در کلاس‌های درس با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس نه به عنوان یک واقعه تاریخی، بلکه به عنوان یک متن زنده آشنا کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029105

وب گردی

وب گردی