کشف ژن جدید در درمان ناباروری مردان توسط فارغ‌‌‌‌التحصیل واحد مرودشت

فارغ‌‌‌‌‌‌‌التحصیل دکترای ژنتیک مولکولی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت گفت: شناخت ژن جدید در ناباروری مردان برای اولین‌‌‌بار با توجه به قومیت و نژاد ایرانی انجام شده است که دستاوردی بزرگ در درمان این ناتوانی محسوب می‌‌‌شود.

اروند اکبری فارغ‌‌‌‌‌‌‌التحصیل دکترای ژنتیک مولکولی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در گفت‌‌و‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره انتخاب رساله دکتری خود به عنوان پایان‌‌‌نامه منتخب جشنواره پایان‌نامه‌های برتر کشور و دریافت جایزه ویژه دکتر حسابی گفت: رساله دکتری که با موضوع مطالعه آستنوزسپرمی به روش توالی‌یابی اگزوم در مردان نابارور در خانواده خویشاوند به عنوان پایان‌‌‌‌‌نامه برتر انتخاب شده دربردارنده بررسی موضوع ناباروری در مردان است که تا امروز تنها 3 ژن در این مورد شناخته شده بود.

وی تشریح کرد: طی یک فرصت مطالعاتی شش‌‌‌‌‌‌‌‌ماهه که در دانشگاه میلان ایتالیا انجام شد، ژن جدیدی در درمان ناباروری مردان کشف کردیم. این پروژه را به صورت مشترک با همکاری موسسه رویان و دانشگاه میلان ایتالیا به پایان رساندم.

این پژوهشگر موسسه رویان اظهار کرد: بخش زیادی از اختلالات ژنتیک ناباروری ناشناخته است و در انجام این تحقیق خانواده‌‌هایی که چند مورد ناباروری داشتند را بررسی کردیم. این موضوع و شناخت ژن جدید در ناباروری مردان برای اولین‌‌‌بار با توجه به قومیت و نژاد ایرانی انجام شده است که دستاوردی بزرگ در درمان این ناتوانی محسوب می‌‌‌شود.

اکبری درباره پیشرفت در درمان ناباروری یادآور شد: ایران برترین کشور در زمینه درمان ناباروری در منطقه خاورمیانه محسوب می‌‌شود و پژوهشگاه رویان، مرکزی شناخته شده در دنیا محسوب می‌‌شود. در حال حاضر، بسیاری از افرادی که مشکل ناباروری دارند خصوصا از کشورهای همسایه برای درمان به ایران مراجعه می‌‌کنند که این امر نشان‌‌دهنده توانمندی ما در این حوزه است و دستاورد بزرگی برای ایران بعد از انقلاب محسوب می‌‌‌شود.

وی متذکر شد: با توجه به شرایط تحریمی که ایران در آن قرار دارد از داشتن بسیاری از تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته در درمان ناباروری محروم هستیم؛ اما با وجود امکانات کم دستاوردهای بسیاری در درمان این ناتوانی داشتیم. با توجه به پیشرفت‌‌‌‌‌‌هایی که طی سال‌‌‌‌‌‌های اخیر در این زمینه به‌‌دست آوردیم، بسیاری از خانواده‌‌‌‌‌‌ها که از داشتن فرزند محروم بودند به کمک پیشرفت پژوهشگران و پزشکان این حوزه صاحب فرزند شده و یک دغدغه اجتماعی و ملی در ایران رفع شده است.

این پژوهشگر موسسه رویان درباره دریافت پیشنهاد از دیگر کشورها و خروج از ایران اظهار کرد: در حال حاضر، مشکلات متصل به تحریم‌‌‌‌‌ها را از طریق دیپلماسی علمی با دیگر کشورها پشت سر گذاشتیم و همگام با علوم روز دنیا در حرکت هستیم. با وجود تمام مشکلاتی که دیگر کشورها برای جلوگیری از پیشرفت ملت ایران نسبت به کشور ما اعمال کردند، پزشکان و پژوهشگران ما در عرصه‌‌‌های مختلف و در سنگر علم و دانش در حرکت هستند. علی‌‌‌‌‌‌رغم پیشنهاداتی که از کشورهای دیگر داشتم ترجیح دادم در ایران بمانم و با فعالیت و پژوهش در رشته ژنتیک به مردم وطنم خدمت کنم.

گفتنی است، جشنواره پایان‌‌‌نامه‌های برتر ایران در سال 1397 متناسب با نیازها و اقتضای زمان، فعالیت خود را آغاز کرد و در پی آن با هدف تکمیل رسالت علمی فرهنگی خود به حیات خود ادامه خواهد داد. نخستین دوره جشنواره پایان‌‌نامه‌‌های برتر ایران در آبان‌‌ماه 97 برگزار شد و هم‌اکنون پژوهشگران در حال ارسال اثر به دومین دوره از جشنواره پایان‌‌نامه‌‌های برتر ایران هستند.

جشنواره پایان‌‌نامه‌‌های برتر ایران، جایزه ویژه پروفسور حسابی در انتهای هر ترم تحصیلی دانشگاهی با مشارکت طیف وسیعی از استادان دانشگاه‌‌های ایران برگزار می‌شود. هدف این جشنواره انعکاس دستاوردهای جامعه علمی، آموزشی و صنعتی سراسر کشور، داوری، بررسی و درجه‌‌بندی پایان‌‌نامه‌‌های انجام شده در دانشگاه‌‌های ایران و در نهایت گردآوری و انتشار برترین پایان‌‌نامه‌‌های دانشگاه‌‌های ایران یا دانشجویان ایرانی، در یک مجموعه واحد و به صورت منظم و دوره‌‌‌ای است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029111

وب گردی

وب گردی