ورزش بیش از حد برای بدن مضر است

محققان اعلام کرده اند که  ورزش بیش از حد می تواند اثرات منفی بر بدن داشته و منجر به بروز رفتار تحریک آمیز و پرخاشگرانه در افراد شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، طبق مطالعه جدیدی که محققان فرانسه در «اینسرم» انجام داده اند ، ورزش بیش از حد و فعالیت های زیاد بدنی می تواند بر مغز تأثیر بگذارد. آنها دریافتند که تمرین کردن بیش از اندازه نیز می تواند تأثیرات مشابه تلاش ذهنی بر مغز ایجاد کند و منجر به تصمیم گیری تکانشی شود.

ورزش منظم برای سلامتی ضروری است. با این حال، ورزش بیش از حد می تواند اثرات منفی از جمله کاهش عملکرد و خستگی شدید داشته باشد. ورزشکاران حرفه ای که به صورت تیمی یا انفرادی کار می کنند و مدام در معرض مصدومیت های شدید بدنی قرار می گیرند، اغلب با این مشکلات روبرو می شوند. محققان به این نتیجه رسیدند که خستگی و کاهش ظرفیت شناختی ممکن است اولین گام در فرایند فرسودگی باشد.

تیمی از دانشمندان به سرپرستی «ماتیاس پسیگلیون»، مدیر تحقیقات« Inserm» در موسسه مغز و ستون فقرات ، علل و عوارض پدیده موسوم به «سندرم تمرین بیش از حد» را تحلیل کردند.

مطالعه آنها نشان داد که خستگی ناشی از ورزش بیش از حد فیزیکی مشابه مکانیسم مشاهده شده در هنگام انجام فعالیت های شناختی شدید در مغز است.

تیم پروفسور «پسیگلیون» بعد از بررسی و دتحت نظارت قرار دادن تمرین های 37 ورزشکار حرفه ای طی 9 هفته به این نتیجه گیری ها دست یافتند. ورزشکاران به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول به تمرینات معمول و شدید خود ادامه می داد، در حالی که گروه دوم تحت جلسات تمرینی قرار گرفتند که به طور متوسط 40٪ بیشتر در طول سه هفته بعد تحت نظر و تمرین بودند.

در موسسه مغز و ستون فقرات، شرکت کنندگان تحت آزمایشات عملکردی MRI قرار گرفتند و رفتار آنها تحت بررسی قرار گرفت. پروفسور پسیگلیون و همکارانش مشاهده کردند که تلاش بدنی شدید بر ناحیه قشر جانبی جلوی مغز تأثیر داشته است که در تصمیم گیری و تحریک پذیری نقش اساسی دارد.

در این شرایط ، رضایت کوتاه مدت نسبت به اهداف بلند مدت مورد حمایت قرار گرفت. به عنوان مثال در ورزشکاران سطح بالا، این تحریک پذیری می تواند آنها را در وسط تمرینات سخت ورزشی متوقف کند یا برای متوقف کردن درد ناگهانی عضلات خود از مسابقه جامانده یا انصراف دهند.

محققان در ادامه اعلام کردند که خستگی و کاهش کارکردهای شناختی ممکن است اولین گام برای پیشرفت فرسودگی در بدن ورزشکاران حرفه ای باشد. پدیده ای که بسیار فراتر از حوزه های دو و میدانی است. آنها امیدوارند که بتوانند شیوه هایی را برای کمک به جلوگیری از این فرسودگی طراحی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029145

وب گردی

وب گردی