پروتزهای استخوانی در مراکز رشد واحد ارومیه تولید می‌شود/ ایجاد آزمایشگاه مرجع تخصصی  در مرز بازرگان

معاون پژوهش و فناوری و احد ارومیه گفت: در مرکز رشد واحد ارومیه یک شرکت دانش‌‌‌‌‌‌‌بنیانی داریم که برای اولین بار درکشور موفق به تولید پودر استخوان و پروتزهای استخوانی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه حل مسئله، نقشی موثر در توسعه علم و پژوهش داشته و در زمینه‌‌‌‌‌‌های گوناگون چون انتشار مجلات مختلف تخصصی و پژوهشی و تولید محصولات دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بنیان برای اولین‌‌بار در کشور، ایجاد استقلال و خودکفایی در جهت تامین برخی از محصولات خاص نقشی تعیین‌‌کننده ایفا کرده است. کلیه دستاوردهای دانش‌‌بنیان این مجموعه بزرگ آموزش عالی کشور، علاوه بر عدم وابستگی به بیگانگان، منجر ارزآوری برای کشور خواهد شد. برای بررسی دستاوردهای علمی و پژوهشی واحد ارومیه به سراغ مهدی زواری معاون پژوهش و فناوری این واحد دانشگاهی رفتیم، مشروح آن در زیر آمده است.

ایسکانیوز: چه تعداد مجله در واحد ارومیه منتشر می‌‌‌شود و موضوعات این مجلات و درجه‌‌‌‌بندی آنها را شرح دهید؟

زواری: سه مجله در استان آذربایجان غربی داریم که مجوز وزارتین را نداشته و فقط مجوز سازمان مرکزی را دارند موضوعات مجلات ما شامل دام‌‌پزشکی علوم زارعی و ادبیات فارسی می‌‌شود. در حال حاضر، مجلات دانشگاهی ما انتشار در سطح بین‌‌المللی ندارند. مجله دام‌‌‌‌‌‌‌پزشکی واحد ارومیه به زبان انگلیسی منتشر می‌‌شود و درصددیم دو مجله بین رشته‌‌ای با موضوعات ریاضی و معماری ایجاد کنیم که در مرحله دریافت مجوز از سازمان مرکزی قرار دارد. مجلات ما به صورت فصلنامه و الکترونیکی منتشر می‌‌شود و تعداد مجلاتی که به صورت کاغذی منتشر می‌‌شود به ادارات مرتبط و برخی واحدهای دانشگاهی ارسال می‌‌‌‌شود.

ایسکانیوز: با توجه به بخشنامه‌‌‌‌های جدید در حوزه مجلات علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد چه تغییری در نحوه انتشار این مجلات ایجاد خواهد شد؟

زواری: آیین‌نامه‌‌ای در حوزه نشریات علمی دانشگاه آزاد انتشار یافته که از زمان اعلام این آیین‌‌نامه تغییراتی در زمینه انتشار مجلات تخصصی و پژوهشی ایجاد شده است. بر طبق این آیین‌‌نامه نشریات واحدهای دانشگاهی مختلف در دانشگاه آزاد باید بر این مبنا منتشر شوند. از جمله این تغییرات می‎توان به سردبیران نشریات علمی اشاره کرد که باید حتماً استاد تمام باشند. فرآیند ارزیابی رتبه نشریات نیز تغییر کرده است و این ارزیابی از طریق سامانه ارزیابی نشریات علمی وزارت علوم و با توجه به معیارهای علمی مندرج در متمم این آیین‌‌نامه انجام خواهد شد.

شرایط اعضای گروه دبیران مجلات دانشگاهی نیز تغییر کرده است. تعداد اعضای هیئت تحریریه نیز باید حداقل 7 نفر با مرتبه علمی استاد و دانشیار در رشته تخصصی مربوط به موضوع باشند. حداقل 3 نفر از اعضای گروه دبیران نشریه باید عضو هیئت علمی مؤسسه صاحب امتیاز و حداقل 50 درصد اعضای گروه دبیران باید خارج از مؤسسه صاحب امتیاز باشند.

با بالابردن سطح کیفی مجلات به دنبال ایجاد شرایطی هستیم تا دانشگاهیان و اعضای هیئت علمی در همه دانشگاه‌‌‌های کشور مقالات مختلف خود را در مجلات علمی و پژوهشی ما منتشر کنند.

ایسکانیوز: مجلات علمی و پژوهشی واحد ارومیه به چه صورتی منتشر می‌‌‌شوند؟

زواری: مجلات علمی و پژوهشی ما به صورت الکترونیکی منتشر می‎شوند. به منظور آرشیو و نگهداری نسخ کاغذی و ارسال نشریه به برخی مراکز و ارگان‌‌های مربوط این نشریات در یک سطح محدود به صورت مکتوب و کاغذی هم منتشر می‌‌شوند.

کلیه مجلاتی که در واحد دانشگاهی ما منتشر می‌‌شوند برطبق آیین‌‌نامه‌‌های جدید خواهند بود. ارتقای کیفی نشریات با بالابردن سطح هیئت تحریریه از دیگر برنامه‌‌های ما در واحد ارومیه است. درصددیم تا مجلات علمی و پژوهشی واحد ارومیه را به حدی از کیفیت برسانیم که استادان و دانشجویان دانشگاه‌‌‌های مختلف در سراسر کشور، از مجلات ما برای انتشار مقالات خود استفاده کنند و این مقالات را در راستای حل مسائل کشور به کار ببندیم.

ایسکانیوز: محصولاتی که برای اولین‌‌‌بار در کشور در مراکز رشد واحد ارومیه تولید و منجر به خودکفایی ایران در ارائه این محصولات شده را نام برده و کاربرد آنها را توضیح دهید؟

زواری: در مرکز رشد واحد ارومیه یک شرکت دانش‌‌‌‌‌‌‌بنیانی داریم که در زمینه تولید پودر استخوان و پروتزهای استخوانی فعالیت داشته که این محصولات برای درمان عارضه‌‌‌های استخوانی کاربرد دارد. پودر استخوان برای اولین‌‌‌‌‌بار در کشور ارائه می‌‌‌شود و پروتزهایی هم که در این زمینه ارائه می‌‌کنیم با توجه به اینکه مربوط به شکستگی‌‌‌های مرتبط با گردن است برای نخستین‌‌‌‌‌بار توسط واحد ارومیه در ایران عرضه خواهد شد.

آمالگام یا همان مواد پرکردنی دندان نیز از دیگر محصولاتی است که در مراکز رشد ما به تولید رسیده و در مرحله تجاری‌‌‌‌‌‌سازی قرار دارد. دانش صنایع تبدیلی کاغذ با بهره‌‌گیری از سنگ آهک از دیگر دستاوردهای مرکز رشد واحد ارومیه است. با توجه به بحث گرانی و وارداتی بودن کاغذ به کارگیری این توانمندی مانع خروج ارز از کشور می‌‌شود. در این روش، با بهره‌‌‌مندی از صنایع تبدیلی، کاغذهایی که به صورت رولی وارد کشور می‌شوند برش آن در اندازه‌‌‌‌‌های مختلف با بهره‌‌‌مندی از این روش انجام می‌‌‌شود و کلیه این محصولات در مرحله تجاری‌‌‌سازی قرار دارد.

با توجه به اینکه ماکو بزرگترین پایانه ترانزیتی کشور در مرز بازرگان است درصددیم تا با بهره‌‌مندی از مجموعه آزمایشگاه‌‌‌هایی که در واحدهای مختلف سطح استان وجود دارد یک آزمایشگاه تخصصی در واحد ماکو ایجاد کنیم که کلیه این محصولات وارداتی به کشور در آزمایشگاه مرجع دانشگاه آزاد ارومیه تست می‌‌شود. مجوزهای نهایی تاسیس این آزمایشگاه از سوی سازمان مرکزی صادر شده و عمده تجهیزات این آزمایشگاه از امکانات آزمایشگاهی موجود در واحدهای دانشگاهی استان است.

ایسکانیوز: ماموریت واحد ارومیه در طرح پایش و نظام موضوعات چیست و چه فعالیت‌‌هایی تاکنون در این خصوص انجام دادید؟

زواری: اقتصاد مرزی و احیای دریاچه ارومیه، ماموریت واحد دانشگاهی ما در طرح پایش و نظام موضوعات است. پتانسیل‌‌های بسیاری برای توسعه اقتصاد مرزی در واحدهای دانشگاهی استان آذربایجان غربی وجود دارد که تاکنون پنج چالش را برای توسعه اقتصاد مرزی تعریف کردیم تا بتوانیم مطالعات گسترده‌‌ای را در این زمینه در قالب کارگروه‌‌‌های تخصصی انجام دهیم.

موضوع پایان‌‌نامه‌‌های دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی واحدهای استان بر مبنای این دو محور کلی است اما در مجموع بررسی‌‌‌های ما در این زمینه در سطح کلان برای رفع مشکلات کشور به کار گرفته می‌‌شود. به عنوان مثال یکی از چالش‌‌‌های توسعه اقتصادی قاچاق بوده و راهکار آن ایجاد بازارچه‌‌های مرزی است که عاملی در جهت کاهش قاچاق محسوب می‌‌شود. این مبحث نه تنها در دانشگاه آزاد بلکه در مجموعه آموزش عالی کشور می‌‌‌تواند به عنوان موضوع پایان‌‌‌نامه و ارائه راهکار در جهت مبارزه با پدبده قاچاق کالا تبدیل شود.

ایسکانیوز: چه برنامه‌‌‌‌‌‌ای برای ایجاد سرای نوآوری در واحد ارومیه دارید؟

زواری: دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد سراهای نوآوری به دنبال تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم است تا مدرکی که به دانشجویان ارائه می‌دهد، مدرک کارآفرینی، فناوری و نوآوری باشد و بتواند کارآفرینی و اشتغال‌‌‌زایی جوانان را تأمین کند. دانشگاه نسل سوم، هنرستان پیشرفته نیست تا از آن افرادی فارغ‌التحصیل شوند که هنر می‌دانند و مدرک دارند، بلکه دانشگاه نسل سوم، دانشگاهی است که از آن شرکت و فناوری خارج می‌‌شود. به عنوان مثال در سرای نوآوری یک استارتاپ شکل می‌گیرد که تیم است و بر فروش محصولات تمرکز دارد، این استارتاپ صنعت مبل را می‌شناسد، با برندینگ و استانداردسازی آشناست، بازار خارجی و حقوق تجارت آن را می‌داند و به صفر تا صد صادرات اشراف دارد. این تیم، مبل تولید نمی‌کند، اما می‌تواند به بازاریابی و فروش محصولات کمک فراوانی کند. چنین مدلی تاکنون در کشور وجود نداشته است.

در حقیقت، در تمامی سراهای نوآوری، مرکز رشد، پردیس پارک‌‌ها، شتاب‌‌دهنده‌‌‌ها و مرکز کارآفرینی باید وجود داشته باشد. در این شتاب‌‌دهنده‌‌‌ها، ایده‌‌‌های اولیه وارد شده و مشاوره‌‌ها و راهنمایی‌‌های لازم انجام می‌‌شود تا این ایده پخته شده و به مرحله عرضه برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029200

وب گردی

وب گردی