حرکتی به سوی تکامل و خلق ایده‌های بکر

مشهد، فارس، مازندران، گلستان، اردبیل و یزد به‌زودی صاحب کارخانه نوآوری می‌شوند تا روح نوآوری در کارخانه‌های متروکه دمیده شود، جوانان خلاق راهبری کنند و فقط راهرو و وابسته نباشیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز؛ زمین می‌چرخد، زندگی نیز. در جهانی همواره در حال تغییر زندگی می‌کنیم. حرکتی به سوی تکامل. انسان نیز همواره سودای پیشرفت را در سر می‌پروراند. او نیز همچون جهان هستی حرکتی به سوی کمال دارد تا برای دست یافتن به این هدف از خلاقیت و ایده‌های خود بهره برد. چرخ اختراع شد تا چرخ‌های زندگی روان‌تر بچرخد. لامپ اختراع شد تا روشنایی بر تاریکی فائق شود. تاریکی حاصل از ناآگاهی.

در طول سالیان ایده‌ها پخته‌تر شد. حال به نقطه‌ای رسیده‌ایم که خلاقیت و نوآوری هر روز برایمان هدیه‌ای نو رو می‌کند. هدیه‌ای که زاییده رونق زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی است و این زیست بوم رشد و بالندگی خود در کشورمان را تجربه می‌کند.

بازیگران در این زیست بوم به میدان آمدند. دست به دست هم دادند. دستان یاری‌گری که در کنار هم قرار گرفت و ضرب المثل «سنگ بزرگ علامت نزدن است» را نقض کردند، نشان دادند ایرانی سنگ‌ها را هر چند بزرگ با همت و غیرت خود جابه‌جا می‌کند. شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز دانشگاهی و پژوهشی، استارتاپ‌ها، مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها بازیگران این میدان هستند و به تازگی نیز کارخانه‌های نوآوری به آنها پیوستند تا این حرکت شتاب گیرد.

متروکه‌های قدیمی، تاریک و تار عنکبوت بسته. این روزها تبدیل به مکانی نو شده‌اند. مکانی برای اجرای ایده‌های جدید. فرصت برای ایده‌پردازی و زایش استارتاپ‌ها در اینجا فراهم است. بله محفل برای درخشش ایده‌ها جور است.

کسب و کارهای نو در این مکان گرد هم جمع می شوند. با نوآوری خود ایده‌ها را پرورش می‌دهند تا محصول یا خدمتی جدید روانه بازار شود. اینجا نوآوری ابزار تحقق آرزوها است. مسیری جدید در رفع نیازها پیش رو قرار دارد. مسیری که اشتغال‌زایی می‌کند و نیروی جوان تحصیلکرده در آن به کار می‌آیند. کارخانه‌های نوآوری محیطی خلاق، پویا و یکپارچه دارند. محیطی برای رشد و توسعه فعالیت استارت‌آپ‌ها.

با این اندیشه، بزرگ‌ترین کارخانه نوآوری خاورمیانه ساخته شد. آن هم در ایران. کارخانه نوآوری آزادی. در فضایی به وسعت 18 هزار و 500 متر مربع با 3 هزار و 500 کارآفرین. محلی که 10 شتاب دهنده تخصصی می‌کوشند تا استارتاپ‌ها را رشد دهند.

ارائه خدمات تخصصی به استارتاپ‌ها، هم‌افزایی و فرهنگسازی برای داشتن اقتصادی بر پایه دانش و فناوری موضوعاتی است که در کارخانه نوآوری دنبال می‌شود. در اینجا در فضاهای کار اشتراکی تیم‌ها نو می‌بینند و نو می‌سازنند. استارت‌آپ‌ها با گرفتن مشاوره‌های تخصصی وجود منتورها، مربیان، سرمایه‌گذاران و حامیان خود در این مراکز قوی می‌شوند. جان می‌گیرند. تمام نیازهای تیم‌های نوآور پاسخ داده می‌شود تا پس از آن مستقل اندیشه خود را تحقق دهند. اندیشه‌ای که خلاقیت و نوآوری را به جامعه تزریق می‌کند.

پس اینجا را باید سازنده شرکت‌های دانش‌بنیان بدانیم. کسب وکارها را رونق می‌دهد تا جوانان با امید بیشتری به فعالیت‌های نوآورانه خود ادامه دهند و اینگونه رویای رنگین نوآوری محقق می‌شود. در کارخانه‌های نوآوری استارتاپ‌ها پرواز را به خاطر می‌سپارند و اوج می‌گیرند؛ بر فراز قله‌های نوآوری.

مشهد، فارس، مازندران، گلستان، اردبیل و یزد نیز به زودی صاحب کارخانه نوآوری می‌شوند تا روح نوآوری در کارخانه‌های متروکه دمیده شود، جوانان خلاق راهبری کنند و راهرو و وابسته نباشیم.

*دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان

کد خبر: 1029208

وب گردی

وب گردی