نقش آفرینی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در حل مشکلات جامعه

فعالیت‌ها و اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد که این دانشگاه، به نقش آفرینی اجتماعی خود در جامعه نزدیک شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شایان دنیادیده_ دانشگاه در ایران از جایگاه و موقعیت ویژه ای برخوردار است. افراد به مدت 12 سال با مشقت و سختی‌های فراوان درس می خوانند تا روزی بتوانند با تحصیل در یک دانشگاه خوب، برای جامعه خود مفید واقع شوند و از جایگاه اجتماعی مطلوبی برخوردار باشند. به بیان دیگر می توانیم بگوییم، مسئله تحصیلات دانشگاهی در کشور یکی از مولفه های اصلی برای بدست آوردن شغل و موقعیت اجتماعی محسوب می شود.

هزاران دختر و پسر برای ورود به دانشگاه از خواب و خوراک و زندگی خود می زنند و هرسال، میلیون ها تومان پول و هزینه، صرف شکستن سد کنکور برای ورود به دانشگاه می شود؛ والدین نیز برای ورود فرزندشان به یک دانشگاه خوب، متوسل به دعا و نذر و نیاز می شوند، چرا که هدف زندگی آن ها را، صرفا ورود به یک دانشگاه خوب و بدست آوردن شغلی پردرآمد می دانند.

این موضوعات نشان می دهد که ورود به دانشگاه و دارا بودن تحصیلات دانشگاهی برای جامعه ایرانی یک اصل مهم محسوب می‌شود؛ بر همین مبنا، هرچه ارتباط این دانشگاه با مردم جامعه نزدیک تر باشد، تاثیری گذاری بیشتری بر حل و فصل مشکلات با نگاه علمی و تخصصی دارد. بدون تردید، ارتباط دانشگاه با مردم بر روند کارکردهای اجتماعی آن، اثر مستقیم می گذارد و افکار عمومی را به سمت حل مشکلات از طریق دانشگاه ها و مراکز علمی سوق می دهد.

دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن بیش از 1 میلیون دانشجو، بیش از 24 هزار عضو هیئت علمی و بیش از 400 واحد دانشگاهی، یک دانشگاه اجتماعی قلمداد می‌شود چرا که فرصت تحصیل را در دورترین و محروم ترین نقاط کشور فراهم کرده است. طی چند سال گذشته فعالیت های این دانشگاه در ریل ارتباط هر چه بهتر با جامعه قرار گرفته و نقش اجتماعی این دانشگاه را برای افکار عمومی ملموس تر کرده است، فعالیت هایی که می تواند زمینه را برای تبدیل شدن این دانشگاه به بازوی توانمند علمی و پژوهشی کشور فراهم کند.

طرح پایش، سرآغازی برای افزایش نقش دانشگاه در حل مشکلات جامعه

طرح پایش یا همان پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ای را می توانیم نقطه آغاز تحولات بنیادین در حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی بدانیم.

مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد یک شبکه تحقیقاتی گسترده را یکی از اولویت های اصلی این دانشگاه می دانند؛ بدون تردید، این طرح می تواند نقش موثری برای رسیدن به این اولویت داشته باشد چرا که به عنوان یک پشتوانه نرم افزاری، ارتباط سازنده ای را میان دانشجویان، استادان دانشگاهی و صنعتگران برقرار می کند. در طرح پایش، فضای مناسبی برای فعالیت صنعتگران و متخصصان در کنار پژوهشگران و دانشجویان به عنوان استادان مشاور فراهم می شود.

مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی معتقدند ارائه سیاست ها و برنامه های راهبردی برای حل مسائل و مشکلات از دیگر اهداف پایش است؛ در واقع این طرح زمینه ای را فراهم می کند که دانشجویان تحصیلات تکمیلی پایان نامه و رساله دکتری خود را، به صورت هدفمند و بر اساس نیازهای جامعه تدوین کنند.

دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، براساس نظام موضوعات خاصی که مرتبط با آمایش سرزمینی هر منطقه تعیین شده، موضوعات پایان نامه و رساله های خود را انتخاب می کنند. این امر نه تنها موجب افزایش ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه با جامعه می شود، بلکه موجب جلوگیری از مشکلاتی مانند پایان نامه فروشی و سرقت علمی خواهد شد. درحقیقت، طرح پایش را می توانیم گام اول دانشگاه آزاد اسلامی در راستای افزایش کارکردهای اجتماعی این دانشگاه بدانیم.

نقش آفرینی موثر در کمک به سیل زدگان، از شمال تا جنوب

اوج نقش آفرینی دانشگاه آزاد اسلامی برای ارتباط موثر با جامعه را می توانیم در جریان بروز سیل های اخیر کشور در روزهای ابتدایی سال جاری می توان دید؛ سیل کم سابقه ای که خسارات جانی و مالی فراوانی را برای هموطنان در نقاط مختلف کشور از جمله استان های لرستان، خوزستان، فارس و گلستان به بارآورد. این سیل، خانه و کاشانه مردم را تخریب کرد و باعث شد تصویری تلخی از عید نوروز در افکار عمومی جامعه ثبت شود.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز در راستای مسئولیت اجتماعی که بردوش می کشد، از همان روزهای ابتدایی بروز سیل، با دستور دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیئت موسس و امنای این دانشگاه، قرارگاهی را تحت عنوان «قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی» به منظور خدمت رسانی به سیل زدگان تشکیل داد.

قرارگاه های جهادی این دانشگاه در تمامی نقاط سیل زده کشور از شمال تا جنوبی ترین نقاط کشور در روستاهای کوچک استان خوزستان فعالیت داشت؛ کارمندان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به صورت فردی و گروهی به مناطق سیل زده اعزام شدند و به آسیب دیدگان ناشی از سیل، در حوزه های مختلف خدمت رسانی کردند. تامین غذا و آب موردنیاز، تخلیه آب از خانه ها، بازگشایی مسیرهای مسدود با لودر و تراکتور، تامین پوشاک کودکان و بانوان و تامین وسایل بهداشتی، از جمله فعالیت های قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق سیل زده بود.

فعالیت های پزشکی این قرارگاه از دیگر خدمات رسانی های این دانشگاه در کشور بوده است؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد در شهرستان پلدختر که آسیب های فراوانی را بر اثر سیل متحمل شده بود، اقدام به راه اندازی بیمارستان صحرایی کرد تا سیل زدگان، نگرانی بابت عدم وجود پزشک و امکانات پزشکی نداشته باشند.

ماشین آلات سنگین واحدهای دانشگاهی نیز به مدت 1 ماه، در مناطق سیل زده خوزستان و لرستان فعالیت داشتند که بازگشایی مسیرهای مسدود و پاکسازی خیابان ها و کوچه ها را بر عهده گرفته بودند.

طبق بررسی های صورت گرفته، فعالیت قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد در مناطق سیل زده، به شکل قابل توجهی، رضایت ساکنان این مناطق را جلب کرد. بدون تردید، تشکیل این قرارگاه، گامی مهم در جهت تثبیت نقش اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می شود.

پیشتازی در ارتباط دانشگاه با صنعت

امروزه دانشگاه ها برای نقش آفرینی موثر در جامعه و حل مشکلات آن، نیاز مسلم به ارتباط با صنایع مختلف دارند؛ ارتباطی که می تواند صنایع را به حل مشکلات جامعه با نگاه علمی و پژوهشی سوق دهد. درحال حاضر دانشگاه های برتر دنیا تلاش می کنند ارتباط خود را با صنعت افزایش دهند تا مسیر پیشرفت و توسعه کشور خود را هموارتر کنند.

یکی از اهدافی که دانشگاه آزاد اسلامی دنبال می کند، تبدیل شدن به دانشگاه نسل چهارم و حل مسئله است؛ در این مدل، دانشگاه در جامعه، نقش حل مسئله را به روش های علمی و پژوهشی ایفا می کند. در همین راستا، دانشگاه آزاد اسلامی سعی کرده طی سال های اخیر، با انعقاد قراردادهای متعدد با بخش های مختلف صنعتی، در این مسیر گام بردارد.

در کشور ما صنایع گوناگونی وجود دارد که اگر ارتباط خود را با دانشگاه مستحکم کنند، روند توسعه و پیشرفت کشور تسریع خواهد شد؛ واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، سعی کرده اند تا سر حدتوان، ارتباط خود را با بخش های صنعتی منطقه جغرافیایی افزایش دهند. واحدهای دانشگاهی قراردادهای مختلفی را با صنایع گوناگون امضا کردند تا علاوه بر حل مشکلات، زمینه مناسبی را برای اشتغال دانشجویان و افزایش درآمدهای غیر شهریه ای فراهم کنند. بر همین مبنا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، در طرحی تحت عنوان «دانش شهر» توسعه شهرک های صنعتی را دستور کار قرار داده است؛ طی این طرح، مراکز رشد، پارک های علم و فناوری و شتاب دهنده ها در یک محل خاص فعالیت خواهند داشت. امیررضا نقش رئیس واحد نجف آباد معتقد است با تاسیس این دانش شهر، اتصالی میان علم و فناوری ایجاد خواهد شد تا فارغ التحصیلان دانشگاه، به طور مستقیم وارد بازار کار شوند.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز نیز ارتباط با صنعت چرم و کفش را دستور کار خود قرارداده است؛ تاسیس دفتر چرم شهر تبریز در این واحد، نقطه عطفی برای پیشرفت و توسعه صنعت چرم در استان آذربایجان شرقی محسوب می شود. مسئولان این واحد وعده داده اند که اولین مرکز تحقیقات چرم و کفش در این واحد تاسیس می شود تا این صنعت به صورت علمی و تخصصی مورد ارزیابی قرار گیرد. بر همین مبنا، تاسیس سرای نوآوری چرم و کفش هم جزو برنامه های آینده این واحد دانشگاهی خواهد بود.

حمایت از دانشجویان بین المللی با هدف تمدن سازی اسلامی

از دیگر فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی در راستای نقش آفرینی اجتماعی در جامعه، می توانیم به حمایت از دانشجویان غیرایرانی و افزایش تبادلات علمی و دانشجویی با کشورهای منطقه اشاره کرد. افتتاح واحدهای برون مرزی در کشورهای سوریه، عراق و عمان، مهر تاییدی بر این ادعاست.

به گفته علیرضا شیخ عطار معاون امور بین الملل و دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه توانسته در سال 97، 2هزار و 300 دانشجوی غیرایرانی را جذب کند و شهریه دانشجویان غیرایرانی در این دانشگاه، هیچ تفاوتی با دانشجویان ایرانی ندارد.

آنچه مسلم است، تبادلات علمی و دانشجویی با کشورهای منطقه، گامی موثر در راستای ایجاد تمدن سازی اسلامی محسوب می شود. دانشگاه آزاد اسلامی می تواند با تربیت دانشجویان غیر ایرانی، تفکر انقلاب اسلامی را به قلب کشورهای همسایه برساند تا فارغ التحصیلان غیر ایرانی، به یک نیروی انقلابی تبدیل شوند و پس از بازگشت به کشورهای خود، زمینه را برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی فراهم کنند.

امروز اتحاد و همبستگی میان مسلمانان، جزو ملزومات جهان اسلام محسوب می شود، چرا که دشمنان از هر فرصتی برای ایجاد اختلاف و ضربه زدن به دنیای اسلام استفاده می کنند. تبادلات علمی کشورهای مسلمان با یکدیگر، توطئه دشمنان مبنی بر اختلاف انگیزی میان امت اسلام را خنثی خواهد کرد.

مشارکت فعالانه در برپایی حماسه با شکوه اربعین حسینی

روزهای منتهی به اربعین حسینی، روزهایی سرشار از شور و اشتیاق برای عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) محسوب می شود؛ عاشقانی که اعم از پیر و جوان و دانشجویان و کارمندان، خود را برای شرکت در حماسه راهپیمایی اربعین حسینی در کربلای معلی آماده می کنند. حماسه وصف ناپذیر و باشکوه، که دریایی از عشق، محبت، ایثار و از خودگذشتگی را با خود به همراه دارد.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز برای برپایی هرچه بهتر این حماسه و حضور حداکثری کارمندان و دانشجویان خود، برنامه های ویژه ای را در نظر گرفته است؛ مسئولان این دانشگاه وعده اعطای وام قرض الحسنه یک میلیون تومانی را به دانشجویان شرکت کننده در مراسم اربعین داده اند. غیبت آن ها نیز جهت حضور در این راه‌‌‌‌‌‌پیمایی موجه خواهد شد؛ به کارمندان دانشگاه آزاد نیز 3 روز مرخصی تشویقی و وام 1 تا 3 میلیون تومانی داده خواهد شد.

واحدهای دانشگاه آزاد هم مشارکت فعالانه ای را در برپایی موکب های اربعین برای خدمت رسانی به زائران امام حسین(ع) دارند. دانشگاه آزاد اسلامی استان های تهران، مشهد، قم و فارس در مناطق مرزی و داخل کشور عراق، آماده پذیرایی از زائران و خانواده دانشگاه آزاد هستند. موکب های دانشگاه آزاد علاوه بر پذیرایی، اسکان زائران و طبخ غذا، فعالیت های فرهنگی مانند دعوت از سخنرانان برجسته، برگزاری جلسات بصیرت افزایی و معرفت افزایی، جلسات مقتل خوانی و توزیع بسته های فرهنگی را در دستور کار خواهند داشت.

فعالیت های پزشکی نیز جزو اصلی ترین برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی در ایام پیاده روی اربعین حسینی است؛ واحد علوم پزشکی تهران و واحد بروجرد، فعالیت های پزشکی را با حضور چند تیم پزشکی و دندان پزشکی در مرز ایران و عراق برای خدمات رسانی به زائران اربعین انجام خواهند داد.

به گفته مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، هزینه فعالیت موکب های این دانشگاه در طول راهپیمایی اربعین، از طریق نذورات و کمک های مردمی تامین شده و از بودجه فرهنگی دانشگاه هیچگونه استفاده ای نشده است.

پیوند جامعه با دانشگاه

فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، پژوهشی و علمی، نشان می دهد که این دانشگاه به نقش اجتماعی خود در جامعه نزدیک تر شده است. فضای فعلی کشور، نیاز مبرم به ارتباط هر چه بیشتر با دانشگاه ها و مراکز علمی دارد؛ لذا دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به گستردگی و ظرفیت های گوناگونی که دارد، می تواند گام های مستحکمی را در راستای پیوند جامعه با دانشگاه بردارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029252

وب گردی

وب گردی