قدم‌های طلایی در 90 کیلومتر/ چرا پیاده‌روی اربعین مقدمه ظهور است؟

کارشناسان بر این باورند که بین برپایی همایش جهانی اربعین حسینی و نزدیک شدن به تمدن نوین اسلامی ارتباط چشمگیر و نزدیکی وجود دارد که زمینه را برای برپایی حکومت مهدوی نزدیک می‌کند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، یکی از جریان‌های بسیار مقدس و ارزشمندی که در سال‌های اخیر نوید برپایی تمدن نوین اسلامی و بارقه های ظهور مهدوی را با خود به همراه دارد، همایش با شکوه و بین‌المللی اربعین حسینی است. این تجمع میلیونی از چنان عظمت و بزرگی برخوردار است که هر ساله بهت و حیرت رسانه‌های جهانی را همراه داشته است. اینکه چه عاملی موجب این دریای خروشان صلح و دوستی شده و چه برکات و آثاری را به دنبال دارد، موضوعی است که در این گزارش به طور خلاصه به آن اشاره خواهیم کرد:

قدم‌های طلایی و با برکت

با نگاه اجمالی به منابع اسلامی به روایاتی بر می‌خوریم که گویای ثواب بی‌نهایت و شگفت‌انگیزی برای پیاده‌روی به سوی بارگاه نورانی امام حسین (ع) است، ثواب و پاداش ارزشمندی که هر انسان دین‌مدار را عاشق پیوستن به کاروان پیاده‌روی اربعین حسینی می‌کند. «عَنْ أَبِی فَاخِتَةَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‌ یَا حُسَیْنُ إِنَّهُ مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع إِنْ کَانَ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ بِهَا سَیِّئَةً حَتَّى إِذَا صَارَ فِی الْحَیْرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُفْلِحِینَ حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ لَهُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص یُقْرِئُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غَفَرَ اللَّهُ لَکَ مَا مَضَى‌»؛(۱) از ابى فاخته نقل شده که امام جعفر صادق (ع) فرمود: اى بشیر به راستى که هر کس به قصد زیارت قبر حسین (ع) از منزل خود خارج شود، چنانچه پیاده باشد. خداوند متعال به هر گامى که بر می‌دارد، حسنه‌اى در نامه عملش ثبت فرماید و گناهى از وى محو سازد و اگر سواره باشد خداوند به هر قدمى که مرکبش بر زمین گذارد حسنه‌اى براى او بنویسد و گناهى از نامه عملش بزداید تا اینکه به حائر مقدس حسین (ع) برسد. آن گاه نام وی را در زمره رستگاران و حاجت رواشدگان بنویسد تا آنکه از زیارت فارغ شود او را از گروه پیروزان قرار دهد و چون قصد بازگشت کند، فرشته‌اى بیاید و او را بشارت دهد که رسول خدا بر تو سلام می‌رساند و پیام می‌دهد که عمل از سر گیر که خداوند گناهان گذشته تو را ببخشود.

بارقه‌های شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی در جامعه مهدوی

بعد از اشاره به اهمیت و ارزش پیاده‌روی اربعین حسینی خوب است به این نکته اشاره کنیم که کارشناسان علوم اسلامی بر این باورند که بین برپایی همایش جهانی اربعین حسینی و نزدیک شدن به تمدن نوین اسلامی ارتباط چشمگیر و نزدیکی وجود دارد که امیدها را برای برپایی حکومت مهدوی نزدیک می‌کند؛ چرا که در این همایش جهانی شاخص‌های دینی وجود دارد که باعث تقویت این مسأله می شود که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱-فراگیری و سیل مشتاقان خاندان عصمت و طهارت (ع)

یکی از موضوعات بسیار مهمی که در این همایش به راحتی قابل استناد و توجه است، سیل میلیونی محبان و دوست داران اهل بیت (ع) است که هر ساله به آمار آن افزوده می‌شود. تمایل و توجه عام مردم به این ذوات مقدسه بسیار امیدوارکننده است، چرا که در این سیل خروشان و شکوهمند شاهد حضور افرادی هستیم که حتی در زمره مسلمانان قرار ندارند، ولی عشق به این خاندان عصمت و طهارت (ع) آن‌ها را به کاروان حسینی پیوند زده است.

۲-فراگیری نوع دوستی و اخلاق‌مداری

یکی از شاخص‌های بسیار مهمی که در کاروان پیاده روی اربعین حسینی بسیار دیده می‌شود، حس انسان‌دوستی و امداد رسانی به دیگران است، چه بسیار افرادی که خود بضاعت مالی کمی دارند، ولی با این وجود دوست دارند که دارایی و مال خود را به کاروان حسینی انفاق کنند، درب خانه‌های عراقی ها به روی مهمانان اربعین حسینی باز است. این سخاوت میلیونی چیزی نیست که به سادگی و بی‌توجهی از کنار آن بتوان عبور کرد، این رفتارهای اخلاق‌مدارانه آن چنان زائران حسینی را تحت تأثیر خود قرار داده است که همه به دنبال بهانه‌ای هستند تا به نوعی ارادت و دوستی خود را به خاندان عصمت و طهارت به اثبات برسانند، البته این محبان راستین به خوبی می‌دانند که این دوستی باید در عرصه اجتماعی و سبک زندگی دینی نمود اخلاق‌مدارانه خود را بر جای بگذارد؛ چرا که خود ایشان فرموده‌اند: «مَن‌ أحَبَّنا فَلیَعمَل‌ بِعَمَلِنا، ولیَتَجَلبَبِ الوَرَع‌»؛(۲) هر که ما را دوست دارد، باید مطابق کردار ما عمل کند و رداى پارسایى در بر کند.

۳-فراگیری اتحاد، عدالت و صلح جهانی

مشخص است که ماهیت و ساختار پیاده‌روی اربعین حسینی بسیار متفاوت با جریان‌های سکولار غرب‌گرا است، چرا که در سال‌هایی که این همایش بین‌المللی برپا شده به خوبی می‌توان مطالبه عدالت خواهی و ظلم‌ستیزی را در شعارها و مطالبات آن‌ها مشاهده کرد. اتحاد میلیونی کاروان حسینی به همراه ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی به خوبی ارتباط مستقیم خود را با شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی و برپایی صلح جهانی نمودار می‌سازد. چرا که در اندیشه تمدنی این مهدی موعود (عج) است که می‌تواند این عدالت جهانی و صلح بین المللی را به ارمغان آورد، تمدنی که البته در سایه اتحاد، همدلی و مطالبه جهانی نزدیک‌تر می شود. «وَ لَوْ أَنَّ أَشْیَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنُ بِلِقَائِنَا»؛(۳)و چنانچه شیعیان ما -خدا به طاعت خود موفقشان بدارد- قلباً در وفاى به عهدشان اجتماع مى ‏شدند نه تنها سعادت لقاى ما از ایشان به تأخیر نمى‏‌افتاد که سعادت مشاهده ما با شتاب بدیشان می‌رسید.

پی‌نوشت‌ها:

۱- جامع الأخبار(للشعیری)، ص۲۵.

۲- تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص۱۱۷،ح۲۰۴۵.

۳- الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج‏۲، ص۴۹۹.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1029269

وب گردی

وب گردی