لزوم فرهنگسازی آموزش‌وپرورش برای تحصیل در رشته‌های مهارتی

رئیس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای بر لزوم فرهنگسازی آموزش‌وپرورش برای تحصیل در رشته‌های مهارتی تاکید کرد و گفت: اگر افرادی که شرایط ورود به دانشگاه نظری را نداشته‌اند، به اجبار وارد دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای شوند، طبیعتاً نمی‌توانند موفقیت چندانی کسب کنند.

ابراهیم صالحی عمران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره تمایل بیشتر دانش‌آموزان برای تحصیل در دانشگاه‌های نظری اظهار کرد: دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای از بعد فرهنگی در جذب و پذیرش دانش‌آموزان با مشکلاتی مواجه است که این موضوع به آموزش و پرورش برمی‌گردد. ما باید دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان را متقاعد کنیم که مسیر آموزش عالی تنها از دانشگاه نظری نمی‌گذرد؛ بلکه آینده شغلی دانش‌آموزان، توسط دانشگاه‌های فنی و مهارتی تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر آینده شغلی دانش‌آموزان و جوانان برای ما مهم باشد، حتما باید از لحاظ فرهنگی اقدامات مناسبی در آموزش و پرورش صورت گیرد تا دانش‌آموزان با هدایت تحصیلی صحیح به سمت دانشگاه‌های مهارتی حرکت کنند.

رئیس دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای بیان کرد: دانش‌آموزانی که از مدارس فنی‌و‌حرفه‌ای یا کار و دانش فارغ‌التحصیل شده‌اند، ورودی‌های دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای را شکل می‌دهند. دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای تلاش می‌کند از ورودی‌هایی با پتانسیل مهارتی بالا استفاده کند که به علوم فنی و مهارت‌ افزایی علاقمند باشند.

وی افزود: اگر افرادی که شرایط ورود به دانشگاه نظری را نداشته‌اند، به اجبار وارد دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای شوند، طبیعتاً نمی‌توانند موفقیت چندانی کسب کنند. آموزش‌و پرورش می‌تواند در این زمینه فرهنگسازی لازم را داشته باشد، همچنین سایر بخش‌ها و نهادهای جامعه مانند رسانه‌ها، صدا و سیما و غیره باید به ترویج فرهنگ رشته‌های مهارتی توجه ویژه‌ای داشته باشند و در راستای آن تلاش کنند.

صالحی عمران با اشاره به کمبود کارگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی گفت: آموزش دروس فنی نیازمند محیط‌ ها و کارگاه‌های مشخصی است. صاحبان صنایع و کارفرمایان می‌دانند که نیروی متخصص و فنی تا چه‌اندازه‌ای می‌تواند در بازار کار موثر واقع شود.

وی ادامه داد: همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام کرده‌ایم، درهای دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای به روی صاحبان حرفه‌ها و مشاغل،‌ کارخانه داران و صنعتگران باز است، ما می‌توانیم کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های خود را در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا دانشجویان نیز بتوانند از تجارب آن‌ها استفاده کنند.

رئیس دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای در پایان با بیان اینکه سرمایه‌گذاری با اهداف ارتقای کیفی آموزش‌های مهارتی متناسب نیست، اظهار کرد: دانشگاه‌ فنی‌و‌حرفه‌ای در تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها نیازمند سرمایه‌گذار عمده است، اگر می‌خواهیم آموزش‌های مهارتی در کشور ما پیشرفت کند، باید سرمایه‌گذاری مناسبی در این حوزه صورت گیرد. من معتقدم هنوز سرمایه‌گذاری با اهداف ارتقای کیفی آموزش‌های مهارتی متناسب نیست و باید سرمایه‌گذاری بیشتری در عرصه مهارتی کشور صورت گیرد تا شاهد پیشرفت در این عرصه باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029316

وب گردی

وب گردی