قرارداد موسسات اعزام دانشجو آنلاین می‌شود/ راه‌اندازی سامانه آنلاین در آینده نزدیک

مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان گفت: با راه‌اندازی سامانه آنلاین در آینده نزدیک، نظارت بر فعالیت موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور با سرعت و دقت بیشتری صورت می‌گیرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از سازمان امور دانشجویان، ابراهیم حاجی زاده در برنامه زنده «روی خط خبر» شبکه خبر سیما با اشاره به نحوه صدور مجوز موسسات اعزام دانشجو گفت: صدور مجوز فعالیت و نظارت بر موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور در کارگروهی صورت می‌گیرد که در سال ۱۳۸۲ با تصویب هیئت دولت ایجاد شده است و وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اطلاعات و امور خارجه در آن عضویت دارند.

وی افزود: ۱۱۸ موسسه مجوز قانونی فعالیت دارند و تاکنون ۸۰ موسسه متخلف دارای مجوز بسته شده است.

حاجی زاده با تاکید بر نظارت مستمر بر فعالیت موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور اظهار کرد: این موسسات باید بر اساس آیین‌نامه، دستورالعمل و منشور اخلاقی فعالیت کنند و تمدید اعتبار مجوزها هر ساله بررسی می‌شود و اگر خلافی اتفاق افتاده باشد تذکر داده می‌شود و در صورت تکرار، مجوز تمدید نخواهد شد.

مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان خارج گفت: تعداد دیگری موسسه اعزام دانشجو نیز وجود دارد که مجوز ندارند و در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و با تبلیغات نادرست و دادن اطلاعات غلط، خانواده‌ها را دچار مشکل می‌کنند که برخورد با این موسسات نیز در جریان است.

وی افزود: در دو هفته گذشته با همکاری پلیس امنیت تهران، ۱۰ موسسه غیرمجاز پلمپ شد و پلمپ ۱۸ موسسه غیرمجاز نیز در حال پیگیری است.

حاجی‌زاده با اشاره به فعالیت موسسات غیرقانونی در فضای مجازی و گستردگی فضای مجازی، خواهان کمک عموم مردم و سایر دستگاه‌های اجرایی برای کمک به وزارت علوم برای مقابله با موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو در این محیط شد.

وی گفت: با همکاری پلیس فتا و با ارسال اطلاعات و لیست موسسات دارای مجوز به آنها، با موسسات غیرمجاز در فضای مجازی برخورد و سایت‌های اطلاع‌رسانی آنها نیز بسته خواهد شد.

حاجی‌زاده از آغاز آنلاین شدن مراحل صدور مجوز و رویت مفاد قرارداد موسسات با دانشجویان متقاضی اعزام خبر داد و گفت: با این اقدام، قرارداد منعقده در سراسر کشور از جهت انطباق با قانون مورد نظارت قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه صندلی خالی دانشگاهی در کشور زیاد است توصیه کرد دانشجویان در داخل کشور ادامه تحصیل دهند و در صورت تمایل به ادامه تحصیل در خارج از کشور با مراجعه به سایت سازمان امور دانشجویان و سامانه portal.saorg.ir از اسامی موسسات مجاز و قوانین مربوطه اطلاع یابند.

حاجی زاده با اشاره به درخواست وزارت علوم از قوه قضائیه برای اختصاص شعبه ویژه برای رسیدگی به شکایت‌ها از موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو، ابراز امیدواری کرد با این اقدام نظارت بر این موسسات تشدید شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029317

وب گردی

وب گردی